پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۳۹۶۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۳
مسئول نشر شعر روزگار در مراسم رونمایی از کتاب «هشتمین سپیده» گفت: محور این کار امام رضا(ع) است و نکته جالب اینکه سعی شده تمام آثار خوبی که درباره این امام همام تاکنون منتشر شده، در کتاب آورده شود.

مسئول نشر شعر روزگار در مراسم رونمایی از کتاب «هشتمین سپیده» گفت: محور این کار امام رضا(ع) است و نکته جالب اینکه سعی شده تمام آثار خوبی که درباره این امام همام تاکنون منتشر شده، در کتاب آورده شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آیین رونمایی از کتاب «هشتمین سپیده» با حضور گردآورنده کتاب، مهدی تقی‌نژاد شب گذشته سوم شهریورماه در فرهنگسرای فردوس برگزار شد. در ابتدای این جلسه، عزیزی، مسئول نشر شعر روزگار در سخنانی اظهار کرد: شعر و ادبیات از خلاقیت انسان نشئت می‌گیرد و نشر آن نیز نوعی دیگر از خلاقیت است که به درستی مورد توجه قرار نمی‌گیرد، حتی در این روزها نسبت به آن بی‌توجهی می‌شود. برای همین زحماتی که در این حوزه کشیده شده، آن چنان که باید دیده نمی‌شود.

وی افزود: فعالیت در حوزه نشر کتب تا به آن اندازه سخت شده که دیگر ادامه کار برای بسیاری سخت و غیرممکن شده است. دلیل این مسئله را هم در دو مسئله مهم می‌توان جستجو کرد. ابتدا گران بودن کاغذ است که کار را برای نشر بسیار دشوار کرده و دوم رونق بازار کتاب، زیرا متاسفانه ما در این حوزه بسیار کم کار شده‌ایم، حتی می‌توان گفت بسیاری از کتاب فروشی‌ها به تعطیلی کشیده شده یا این‌که تغییر کاربری داده‌اند.

این ناشر ادامه داد: درباره وخامت اوضاع در صنعت چاپ به دو نکته اشاره می‌کنم تا وضعیت بد کتاب‌خوانی در کشور ما بهتر درک شود. ابتدا این‌که تیراژ‌هایی که در داخل کتاب به آن اشاره می‌شود، اکثراً واقعی نیست و ما حتی برخی کتاب‌ها را با تیراژ 50 عدد چاپ می‌کنیم. این در صورتی است که در دنیای امروز تیراژ میلیونی وجود دارد. مطلب دیگر این‌که بسیار از کتاب‌هایی که ما چاپ می‌کنیم بدون این‌که خوانده شود به خمیر تبدیل می‌شود.

وی در انتهای سخنان خود گفت: من چندین کتاب با تقی‌نژاد کار کرده‌ام. آن آثار نیز موضوعاتی چون عاشورا، حضرت فاطمه و امام علی (ع) را مورد توجه قرار داده بودند. در این کار هم محور امام رضا(ع) است. نکته جالب درباره این کار آن است که سعی شده تمام آثار خوبی که در این حوزه (امام رضا) کار شده در کتاب موجود باشد.

نبود رونق در بازار نشر

در ادامه این مراسم، احسان کاظم، رئیس فرهنگسرای فردوس نیز ضمن تبریک ولادت امام رضا(ع) تصریح کرد: در جهان غرب وضعیت نشر به چنان رونقی رسیده که از آن به عنوان صنعت نام می‌برند، وضعیتی که نشان می‌دهد آنها برنامه‌ریزی کاملی در این حوزه داشته‌اند.

وی ادامه داد: کتاب و کتابخوانی یک فرهنگ است که بر پایه باورهای مردم شکل گرفته است، اما این وضعیت در کشور ما روی نداده است. این وضعیت در حالی است که اگر بخواهیم ریشه‌های تاریخی را بررسی کنیم متوجه می‌شویم که کتابخوانی در کشور ما رونق بسیار زیادی داشته است. برای نمونه کتابخانه‌ای که قبل از حمله اعراب یا مغول وجود داشته، نشان می‌دهد در کشور ما فرهنگ کتابخوانی از گذشته‌های دور وجود داشته است.

کاظم به توضیح فوق اضافه کرد: به عقیده من از نویسندگانی چون مهدی تقی‌نژاد باید حمایت شود، زیرا وی دغدغه‌های ائمه را دارد. اتفاقی که در حوزه ادبیات باید به آن توجه ویژه شود. دلیل این امر هم جدا از بار اعتقادی به عوامل حرفه‌ای بر می‌گردد، یعنی در صورت حمایت از این قبیل هنرمندان مطمئن باشد وضعیت کتابخوانی رشد پیدا خواهد کرد.

در بخش دیگری از این مراسم مهدی تقی‌نژاد، گردآورنده این کتاب در سخنانی تصریح کرد: این کتاب در دهه 70 گردآوری شده است. در همان زمان نیز کتاب مورد نظر به چاپ رسید، اما مطالبی جا مانده بود که در کتاب «هشتمین سپیده» کار شده است، البته این تاخیر باعث شده مطالب جدیدی که در دهه 80 سروده شده در این کتاب گردآوری شود.

 

استفاده از اشعار قوی در «هشتمین سپیده»

وی درباره اشعار این کتاب گفت: در این کار سعی شده از اشعاری که پایه‌های قوی ادبی دارند، بهره برده شود، چون متاسفانه برخی مواقع اشعار که مدح ائمه(ع) را می‌گویند، آثاری بی‌کیفیت هستند، اما در این کتاب تلاش شده که چنین اتفاقی رخ ندهد. برای نمونه به اشعار قاسم صرافان اشاره می‌کنم که از فضایی بسیار خوب بهره می‌برد.

مهدی‌نژاد در پایان این جلسه بیان کرد: این کتاب با هدف استاندارد‌سازی تولید شده است تا بتوانیم معیارهای درستی از اشعار مذهبی را به مخاطبان ارائه دهیم.

مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
روح اله لقماني
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
0
1
تبريك ميگم حناب تقي نژاد
انشاءاله به سلامتي
اميدوارم هرچه زودتر ديگر آثارتون و آثار بقيه‌ي نويسندگان، شاعران و پژوهشگران كازروني به زيور چاپ آراستع بشه.

و با سپاس از كازرون نما
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۳۰
اذان صبح
۰۵:۰۹:۳۷
طلوع افتاب
۰۶:۳۳:۰۵
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۰۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۲:۲۱
اذان مغرب
۱۹:۴۸:۵۰