پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۳۸۶۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۴
مرمت برج تاریخی کمارج و بقعه تاریخی شیخ ابواسحاق کازرونی با همت متخصصان و مرمتگران اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری فارس آغاز شد .

به گزارش دریافتی کازرون نما از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس، محمدرضا معینی در این رابطه گفت: مرمت و حفاظت این دو اثر تاریخی با استفاده از اعتبارات داخلی و همچنین تکیه بر نیروهای متخصص با پتانسیل بالای فنی شروع بکار شده است. برج تاریخی کمارج متعلق به دوره صفوی و به منظور جلوگیری از نفوذ بیگانگان بنا شده است .
به گفته وی : این برج در روستای کمارج مرکزی در بالای کوه مشرف بر روستا و به ارتفاع 6 متر به قطر 13 متر با پلانی دایره ای شکل می باشد مصالح بکارگرفته شده در این اثر تاریخی سنگ و گچ می باشد که معماری ساده ای در داخل طراحی و بکار رفته است به دلیل سختی مسیر دست یابی عملیات مرمت و استحکام سازی با دشواری انجام می گیرد . 

آغاز مرمت برج کمارج و بقعه شیخ ابواسحاق
وی در ادامه اضافه کرد: در همین راستا مرمت بقعه تاریخی شیخ ابواسحاق کازرونی به شماره ثبت ملی 1509 نیز بصورت همزمان و با همت مرمت گران ادامه دارد .
گفتنی است: بقعه تاریخی شیخ ابواسحاق کازرونی واقع در بخش مرکزی شهرستان کازرون خیابان حضرتی کوچه حوض گنج اباد در محله قدیمی کوزه گران قرار گرفته است. این مقبره در داخل بنای کوچک مربع شکل به ضلع 20/6 متر قرار گرفته که یاد اور مجموعه بناهایی است که کانون مرکزی و رهبری این شیخ بزرگ بوده که طی چندین قرن فعالیت گسترده توسعه یافته، دستخوش تحولات معماری گشته و وقایع بسیاری را بخود دیده است.

آغاز مرمت برج کمارج و بقعه شیخ ابواسحاق

معینی افزود: این عارف بزرگ قرن پنجم با همت و پشتکار فراوان نقش بسزایی در روی اوردن مردم زمان خود به دین اسلام داشته است . شهرت شیخ و اعتبار وی به حدی بوده که بر روی سکه های قرن هفتم به بعد نام وی حک شده است . این بقعه دارای پلان مربع چلیپایی که بوسیله چهار فیلپوش و چهار طاق به پلان دایره عرق چین بالایی ختم می شود . معماری بنا بیانگر معماری چهار طاق ساسانی و در نمای بیرونی از طاق کور نیم هلال استفاده شده است مصالح بکار گرفته شده در بنا بومی و از گچ و سنگ و در نما از اجر استفاده شده است که بر همین اساس عملیات استحکام بخشی ،مرمت و حفاظت و بازسازی مورد توجه قرار دارد . قبل از مرمت این دو اثر تاریخی عملیات جمع آوری مدارک و مستندات و همچنین آسیب شناسی و اسیب نگاری مورد مطالعه و تحقیق قرار گرفته است .

آغاز مرمت برج کمارج و بقعه شیخ ابواسحاق

نویسنده: سرویس تاریخ
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
فرزانه دهقان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
0
0
سلام ؛ ممنون از سایت جالب و خوبتون . من برای تحقیق دانشگاهم به عکس های بقعه ی شیخ ابواسحق کازرونی احتیاج داشتم . ولی متاسفانه قابل ذخیره کردن نیستند . ممنون میشم اگه کمک کنید
مدیر پایگاه
دوست عزیز سلام.
نحوه ذخیره عکس ها به ایمیلتان ارسال شد
شاد باشید
علی بحرانی - مدیر کازرون نما
جهانگیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
0
0
بسیار عالی بود . ممنون میشم اگز از داخل بقعه حضرت شیخ ابواسحق کازرونی عکسی هست برایم بفرستید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۱۰
اذان صبح
۰۵:۳۵:۳۴
طلوع افتاب
۰۶:۵۵:۴۵
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۲۸
غروب آفتاب
۱۹:۲۰:۲۶
اذان مغرب
۱۹:۳۶:۲۸