پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۳۸۲۳
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۲

پس از هجرت، اولین نماز جمعه از طرف حضرت پیامبر اکرم(ص) در روز اول ماه ربیع­ الاول، در پایان هجرت از مکه به مدینه برگزار گردید، و مکان آن در وادی »رامونا« بود که بعدها مسجدی به نام »جمعه« در آنجا ساخته شد. این مطلب که اولین نماز جمعه اسلام از طرف پیامبراکرم(ص) در آستانه تأسیس اولین دولت اسلامی برگزار شد، برای ما بسیار اهمیت دارد و پیوند نزدیک و عمیق بین نمازجمعه با امور سیاسی و حاکمیت اسلام را به خوبی نشان می­دهد و می­توان گفت برگزاری نمازجمعه، تجلی مهمی از حاکمیت اسلام بوده است. نظر به این که حکومت و ولایت، از دیدگاه شیعه، حق ائمه اطهار(ع) است، برگزاری نمازجمعه به عنوان تجلی حاکمیت مشروع در اسلام نیز از حقوق و وظایف ائمه اطهار(ع) می­باشد، اما در طول تاریخ، به علت تحولات نامطلوبی که در حکومت اسلامی بوقوع پیوست، اکثر ائمه(ع) به استثناء مولای متقیان حضرت علی(ع)، از برگزاری نمازجمعه محروم شدند.

آیات 9 تا 11 سوره جمعه، پیرامون یكى از مهمترین وظایف اسلامى كه در تقویت پایه‌هاى ایمان تاثیر فوق‌العاده دارد، و از یك نظر هدف اصلى سوره را تشكیل مى‌دهد، یعنى نماز جمعه و بعضى از احكام آن سخن می‌گوید.

در این آیات، نخست همه مسلمانان را مخاطب قرار داده مى‌فرماید: اى كسانى كه ایمان آورده‌اید! هنگامى كه براى نماز روز جمعه اذان گفته مى‌شود به سوى ذكر خدا بشتابید و خرید و فروش را رها كنید، این براى شما بهتر است اگر مى‌دانستید..

پس از پیامبر تا کنون در تمام بلاد اسلام نمازجمعه اقامه می­شود. ائمه جمعه نیز توسط خلفا و حاکمان سیاسی در هر عصری معین می­شد. هرچند باید این نکته را در نظر داشت که در برخی زمان­ها، به خصوص در مناطق شیعه ­نشین، ائمه جمعه توسط مراجع و علما، و گاه علمای اعلام هر منطقه مشخص می­شد.

در دوره صفویان، که نخستین حکومت مستقل و منظم شیعی است، نمازجمعه از بیشترین رونق ظاهری برخوردار بود و یکی از مهم­ترین عوامل آن، توجه جدی فقیه بزرگ مرحوم محقق کرکی، به نمازجمعه بود.

از معروف­ترین ائمه جمعه تا پیش از انقلاب اسلامی در ایران می­توان به آیات عظام میرزای شیرازی اول و نمایندگان ایشان در تهران، قم، شیراز و ... اشاره داشت. این افراد در نهضت تنباکو و سپس نهضت مشروطیت بسیار تاثیرگزار بودند. پس از نهضت تنباکو، و در آغاز نهضت مشروطیت، آیت ­ا... خامنه­ ای (پدربزرگ امام خامنه ­ای) از مهم­ترین ائمه جمعه کشور به شمار می­رفت که در تبریز اقامه جماعت داشت. پس از فوت آیت ­ا... خامنه ­ای، امامت جمعه تبریز به شیخ محمد خیابانی (شوهر عمه امام خامنه­ ای) رسید که مقارن با نهضت مشروطیت است و تا زمان شهادت این مهم را برعهده داشت.

در استان فارس نیز گفته می­شود در قرن چهارم هجری، اولین نمازجمعه توسط شیخ ابواسحق کازرونی ابتدا در کازرون و سپس در شهر بیشاپور اقامه گردید که باعث شد تا عده ی بسیاری از مردم این دیار به اسلام گرایش پیدا کنند. هر چند باید این نکته را هم مدنظر داشت که پیش از ایشان نمازجمعه توسط افراد منصوب حکومت در شیراز برگزار می­گردید.

تا پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، و به خصوص در زمان پهلوی اول و دوم، ائمه جمعه بیشتر به صورت یک عنصر مزدور رژیم در آمدند که بیشتر در مراکز استان­ها نمازجمعه را می­خواندند. اما با پیروزی انقلاب اسلامی، ائمه جمعه استان مستقیماً از سوی ولی ­فقیه و سایر ائمه جمعه به صورت غیرمستقیم از سوی شورای ائمه جمعه منصوب می­شوند.

در اولین روزهای پیروزی انقلاب آیت ­ا... ایمانی با حکم دفتر امام خمینی(ره) به عنوان امام جمعه کازرون معرفی شد. اما بعد از مدتی با اتفاقاتی که افتاد، این بار ایشان با حکم حضرت امام خمینی(ره)، به عنوان امام جمعه کازرون به کازرون برگشت و در خنثی کردن توطئه­ های منافقین نقش موثری را ایفا نمود. در سال 80، آیت ­ا... اسدا... ایمانی به عنوان نماینده ولی ­فقیه و امام جمعه بوشهر منصوب شد و آیت ­ا... بزرگ بنیادی جایگزین وی در منصب امام جمعه کازرون قرار گرفت. در سال 86، آیت ­ا... بنیادی به دلیل بیماری از سمت خود استعفا داد و حجت ­الاسلام محمد خرسند، بر منصب امام جمعه کازرون نشست.

در طول تقریباً ده سال اخیر، هر کدام از شهرهای کازرون نیز، یکی پس از دیگری دارای امام جمعه شدند تا در شهرهای پنج­گانه کازرون اقامه نمازجمعه کنند.

در واقع امام جمعه، امروزه به عنوان پدر معنوی هر شهر عمل می­کند.


منبع: وبلاگ انجمنی

نویسنده: محمدمهدی اسدزاده
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
0
1
واقعا امام جمعه پدری می کند برای شهر یا سخنگویی یک جناح؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
0
1
آقای اسدزاده


واقعا الآن آقای خرسند پدر معنوی کازرونه؟!

مگه میشه ؟ مگه داریم؟
مهسا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
0
0
شاید پدر خونده باشن
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
0
1
بنده به عنوان یکی از خوانندگان دائمی کازرون نما همیشه نگران نحوه نگارش این آقای اسد زاده هستم. آقا جان در به اصطلاح مقالات و نوشته هایت یا داری انتقادهای بی اساس می کنی یا مثل این متن مانند این است داری به بچه دبستانی درس میدهی..
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۱۰
اذان صبح
۰۵:۳۵:۳۴
طلوع افتاب
۰۶:۵۵:۴۵
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۲۸
غروب آفتاب
۱۹:۲۰:۲۶
اذان مغرب
۱۹:۳۶:۲۸