پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۰۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۱۳۸۰۹
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰

در ادوار سياست خارجه ايران، شاهد دوره هاي مختلف با راهبردهاي متفاوت بوده ایم. در دوره قاجار، شاهان قاجار نگاهشان موازنه مثبت بين دول استعماري بود؛ به زباني ساده يک امتياز به غرب (انگليس) و يک امتياز به شرق(روسيه(.

در دوره مصدقي بحث هايي مبني بر موازنه منفي مطرح شد و مقرر گرديد که به هيچ کشوري چه شرقي و غربي امتياز ندهند ولي، با روي کار آمدن پهلوي دوم و همزماني آن با جنگ سرد، ما شاهد گرايش به بلوک غرب و اعطاي امتيازات به آنها از سوي محمدرضاشاه بوديم.

به نظر نگارنده، يکي از رئاليستي و در عين حال ارزشي ترين راهبرد سياست خارجي در دوره معاصر، موازنه عدمي شهيد مدرس است. مدرس در ديدار با پرنس سعيد حليم پاشا صدر اعظم وقت عثماني موازنه عدمي را چنين تعريف مي کند: " اگر کسي بدون اجازه ما وارد سر حدّ ايران شود و قدرت داشته باشيم، او را با تير مي زنيم، خواه کلاهي باشد، خواه عمامه‌اي باشد، خواه شاپو سر داشته باشد … ما با همه دوستيم و همين طور دستور داده شده است. " 

مدرس در اصول موازنه عدمي خود به درستي مي گويد : " روابط ما با تمام کشورها، چه همسايه و چه غير همسايه، چه مسلمان و چه غير مسلمان، بر اساس صلح و صفا و صميميت و برادري است و ما خواهان روابط حسنه با تمام دول جهان مي‌باشيم، در عين حال که خواستار صلح و صفا و روابط هستيم، به کسي هم اجازه سلطه نمي دهيم . " 

لذا با توجه به همين اصول ساده ولي حکيمانه بايد در مسائل سياست خارجه چه در سطح کلان و چه در مسائل جزيي "عزت، حکمت و مصلحت" مورد توجه قرار گيرد. اين اصول به ما مي گويد که در مسائل جزيي مانند سفر فابيوس وزير خارجه فرانسه :

1-      بايد بدانيم که جمهوري اسلامي براساس اصل موازنه عدمي با هيچ کشوري به صورت دائم، در جنگ يا صلح مطلق نيستيم. ما بر سر رابطه با تمام کشورها هيچ مسئله و مشکلي نداريم و آنچه باعث گشايش يا قطع ارتباط ما با محيط پيراموني مان مي شود اصول ارزشي و منافع ملي ماست.

2-       اما با وجود اصالت رابطه با همه کشورها در سياست موازنه عدمي، بايد قبول کرد که ما راهبردمان با طرف هاي غربي و شرقي، متفاوت بوده و هست. قبول اين اصل باعث مي شود که جامعه در چنين قضايايي دچار هيجان نشود و عنان از کف ندهد و بداند که اختلافات راهبرديِ ما با يک سفر و چند خوش و بش و مذاکره ديپلماتيک حل نخواهد شد؛ لذا اگر اروپايي ها بعد از چند سال رفتار ظالمانه به سمت ما رو کرده اند بوي کباب مشامشان را نوازش داده است.

3-      اصل سوم اين است که ما معمولا با دو رويکرد رئاليستي و ايده آليستي در جامعه مواجهيم. هر دو رويکرد، اين اصل را قبول دارند که هر کنشي از طرف مقابل در جامعه جهاني، بايد با واکنش معقولانه ما همراه باشد. بديهي است کشوري که از يک سو ما را به وحشيانه ترين صورت تحريم کرده و درحين مذاکرات نقش پليس بد و نمايندگي رژيم صهيونيستي را داشته و از سوي ديگر در قضاياي منطقه اي مانند يمن و سوريه عليه ما جبهه گرفته، بايد با يک واکنش معقولانه مواجه شود. نبايد زير پاي کسي که خون جوانان اين مملکت را به ايدز و هپاتيت آلوده کرده فرش قرمز پهن کرد؛ بلکه اگر سفري هم اتفاق بيفتد بايد به او فهماند که رفتار گذشته اش بسيار وقيحانه بوده و رفتار کريمانه ما باعث شده که اندکي وقت براي جبران به او بدهيم.

4-      تاکتيک ما در پساتوافق، بايد بالا بردن ريسک برگرداندن تحريم باشد. آنچه خلاف عقل به نظر مي رسد اين است که کشوري که سرسخت ترين رفتارها را با ما داشته دومين هيئت ديپلماتيک را به ايران مي فرستد. اين رفتار ممکن است يک اشتباه محاسباتي را در طرف مقابل ايجاد کند که ما با وجود تحريم هاي چندساله به راحتي به بازار ايران بازگشتيم؛ بازخورد اين اشتباه محاسباتي، کم شدن ريسک برگرداندن تحريم و کاهش امنيت رواني و اقتصادي در ايران است که؛ مي تواند پايه هاي اقتصاد لرزان ما را لرزان تر کند.

5-      اصل آخر، آسيب شناسي رفتار دو ساله ما در نگاه پيراموني است. اينکه عده اي همه هم و غمشان بازگشت شرکت هاي غربي و شرقي به بازار ايران باشد با روح اقتصاد مقاومتي سنخيتي ندارد. دل بستن به کارتل ها و شرکت هاي خارجي و عدم نگاه درون زا، باعث وابستگي به خارج مي‌شود که اين وابستگي، اقتصاد ما را بيش از پيش آسيب پذيرتر خواهد نمود.

مخلص کلام اينکه سياست خارجه جمهوري اسلامي بر پايه "عزت، حکمت و مصلحت " پايه گذاري شده و فابيوس - چه بيايد و چه نيايد – بايد اين سه اصل را با تمام وجود حس کند و بداند که ما براي عاملان حمايت از دشمن بعثي در دوران دفاع مقدس و صاحبان خون هاي آلوده - که بخشي از جامعه ما را به بيماري هاي مهلک مبتلا کرد – فرش قرمز پهن نمي کنيم. ما طبق گفته شهيد مدرس سياستمان سياست بزکوهي است چرا که "سياست بزکوهي آن است که هميشه بين الطلوعين چرا مي کند که به قدري روشن باشد که علف را ببيند، اما به قدري روشن نباشد که صياد او را صيد کند. ما ايراني ها بايد سياستمان طوري باشد که زندگي کنيم، اما صياد ما را صيد نکند." و با همه رابطه داشته باشيم ولي اين رابطه نبايد دشمنان بدگهر را به اشتباه محاسباتي وادارد.

نویسنده: حسین دهدشتی
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۵
reza
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
3
0
بسیار عالی...درود بر مهندس حاج حسین دهدشتی.لذت بردم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
0
1
این مقاله متعلق به خبرگزاری رسالت است و نوشته آقای یعقوب ربیعی

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=208201
حسینی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
0
2
کپی در روز روشن !!! اصل مقاله در روزنامه رسالت تحت عنوان فابیوس بیاید یا نیاید هفته پیش چاپ شده
مهرداد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
0
0
با پرهيز از حواشي و زياده گوئي ، تحليل جامع و فشرده و معتدلي بود.
یوسف
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
0
0
مقاله بسیارجالبی بود
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
1
1
جناب دهدشتی بابت این سرقت باید عذرخواهی کنید.
مدیر پایگاه
باسلام
باتوجه به مستندات موجود و مقایسه تاریخ ایجاد فایل های الکترونیکی متن مقاله، تا اکنون برای این سایت اثبات شده که کپی برداری از سوی سایت دیگر بوده و نویسنده این یادداشت جناب آقای مهندس دهدشی مصرانه از طریق مدیر سایت رسالت پیگیر این مساله هستند. طبیعتا چنانچه از سوی سایت رسالت ادله ای مبنی بر اینکه اصل این مطلب متعلق به آنهاست ارائه نمایند، این سایت به طور شفاف و صادقانه و به دور از هرگونه واهمه ای اعلام می نماید.
باتشکر - علی بحرانی
مدیرکازرون نما
کارشناس حقوقی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
0
1
عنوان جرم: سرقت ادبی

ماده قانونی : تبصره 1 ماده 6 و 698 قانون مطبوعات و مجازات اسلامی

مرجع صالح: دادگاه­های عمومی

مجازات: حبس از 2 ماه تا 3 سال یا شلاق تا 74 ضربه

* قابل تخفیف، غیرقابل گذشت
حسین دهدشتی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
2
0
با سلام
اصل مطلب ارائه شده، توسط اینجانب نوشته شده و قبل از انتشار به چندنفر از دوستان که در استانهای همجوار نیز میباشند( جهت انتشار در مجله های داخلی ادارات محل مسئولیت شان)حضوری داده بودم
بعد از انتشار این مطلب و نظرات ذیل آن در این سایت و اطلاعی که توسط دوستم جناب آقای بحرانی به بنده داده شد، برخودم لازم دانستم که سریعا توسط مسولین همان سایت (رسالت) پیگیری و اعتراض کنم و جالب اینکه مدیریت سایت ( با تلفنی که توانستم بدست بیاورم )اینگونه اظهار می دارد که هدف مطالعه عمومی است وچون نفعی برای کسی در میان نیست خیلی قضیه مهم نیست. حال خود توسط مسولینی که به اطلاع مدیریت سایت رسانده ام مرتبا پیگیرم و مدعی هستم و البته برایم مهم و با اهمیت است .
حالا اگر باید عذرخواهي کنم تا انجام وظیفه کنم. هدف بنده فقط در اختیار قرار دادن یک سری مطالعتی بوده که فکر میکنم سود بخشی خودش را داشته است. البته تا حدودی میدانم که این قضیه توسط چه کسانی دارد آب میخورد و خودشان هم مرتبا به این قضیه دامن میزنند. عزیز من مقاله سیاسی و اجتماعی و علمی کار دیروز و امروز من نیست تا الان چندین بار حتی در روزنامه کثیرالانتشار مطالب بنده چاپ شده است.
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۰۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
0
1
اولا که نه فقط رسالت بلکه مابقی سایت ها به جز کازرون نما همه به اسم آقای ربیعی ثبت شده ثانیا سبقه آقای ربیعی خود بهترین جواب به این مساله است کاملا بعید است که فردی چون آقای ربیعی که دست به قلم هستند نیازی به کی برداری از مطلب کسی داشته باشند ثالثا شما اگر قبول گناه کنید زیبنده تر است تا مقاومت در برابر این کپی برداری اظهر من الشمس
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
0
1
تاریخ انتشار در رسالت 6 مرداد
تاریخ انتشار در کازرون نما 8 مرداد
حسن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
0
0
سایت کازرون نما بدون ارایه سند چندین سایت را متهم به کپی برداری می کند . درصورتی که چنین باشد خیلی جالب است که خبرگزاری های تراز اول به علت کمبود مطلب سراغ کازرون نما می آیند و با تغییر تیتر اقدام به سرقت ادبی می کنند .
یعقوب
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
0
0
مقاله های قبلی چاپ شده به نویسندگی جناب دهدشتی در سایت کازرون نما نمایانگر همه چیز است.
ابراهیم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
0
0
برداشت و استفاده از مطلب آقای ربیعی توسط شخص مورد نظر کاملا مشخصه منتها تعجب در اینه که چرا سایت کازرون نما در این تخلف به جای حذف مطلب از شخص کپی بردار جانبداری می کنه؟!
مدیر پایگاه
دوست عزیز سلام
همانگونه که قبلا هم توضیح داده شد، مستندات و اطلاعات الکترونیکی فایل اصلی مطلب نشان دهنده این است که مطلب ارسالی تقدم بر مطلب منتشره دارد و این مربوط به قبل از تاریخ انتشار مطلب در سایت رسالت است. و ما هیچگاه ادعا نکرده ایم که مطلب از سایت کازرون نما برداشته شده بلکه آقای دهدشتی اعلام کرده اند که مطلب برای افراد مختلفی ارسال شده که مستندات پست الکترونیک آن نیز در اختیار دارند. 
همچنین در توضیح قبلی هم عرض شد که "تا اکنون" برای ما اثبات شده که ادعای آقای دهدشتی صحت دارد. چنانچه خلاف آن ثابت شود با صداقت و شهامت اعلام می کنیم. 
علی بحرانی - مدیر کازرون نما
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
1
0
با توجه به آشنایی دورادور بنده با جناب آقای مهندس دهدشتی و آشنایی با سوابق ایشان در انتشار مقالات، معلومات ایشان و سبک نگارش ایشان برای بنده مبرهن است که این مقاله نوشته خود آقای مهندس دهدشتی است.
محمد امین
|
UNITED STATES
|
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
0
0
مقاله کاملا مطابق با روش نوشتن و تخصص آقای ربیعی است .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۱۰
اذان صبح
۰۵:۳۵:۳۴
طلوع افتاب
۰۶:۵۵:۴۵
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۲۸
غروب آفتاب
۱۹:۲۰:۲۶
اذان مغرب
۱۹:۳۶:۲۸