پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۳۷۸۸
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۱
رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان فارس:
رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان فارس گفت: بیشتر شهرهای استان فارس مصلای نمازجمعه ندارند و حدود 10 شهر از مکان مناسب به عنوان مصلی، مصلی حسینیه و مصلی مسجد برای اقامه نماز جمعه برخوردار هستند. سایر شهرها از جمله کازرون مکان مناسبی برای برگزاری نمازجمعه ندارند

به گزارش کازرون نما، حجت الاسلام حسین ملک مکان یکشنبه در جمع خبرنگاران بیان کرد: سایر شهرستان های استان از جمله فسا، کازرون و لامرد مکان مناسبی برای برگزاری نمازجمعه ندارند.
وی افزود: بحث احداث مصلای نمازجمعه دربرخی از شهرستان های استان از جمله فسا، کازرون و لامرد آغاز شده اما به پایان نرسیده و در برخی از شهرستانها نیز به دلیل عدم اعتبار هنوز آغاز نشده است.
ملک مکان اظهارداشت: برای اتمام برخی از مصلاهای نماز جمعه از جمله مصلی در شهرستان های سروستان، خرامه، داراب، زاهد شهر و فیروزآباد که پیشرفت فیزیکی و عمرانی آنها بیش از سایر شهرستان ها بوده نیاز به مساعدت و همکاری دولت داریم.
رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان فارس افزود: امروز 72 ستاد اقامه نماز جمعه در استان فارس فعال است که فارس از استان هایی است که بیشترین تعداد نمازجمعه را برپا می کند.
وی اضافه کرد: برخی از نمایندگان استان فارس بخشی از اعتبارات تحت اختیار خود را از محل ماده 180 ، برای کمک به ساخت مصلی های نمازجمعه در شهرستان های حوزه انتخابیه خود اختصاص دادند که بیشترین میزان اعتبار در این زمینه 500 میلیون تومان مربوط به مصلای نمازجمعه مرودشت است.
او ادامه داد: در حال حاضر به دلیل اقامه نمازجمعه شیراز در شبستان حرم مطهر شاهچراغ(ع) تصمیمی برای مصلای نماز جمعه شیراز نداریم اما ساخت مصلای نمازجمعه در شهرک های اطراف شهر شیراز از جمله صدرا و گویم درحال پیگیری است که نیازمند کمک دولت است.
وی بااشاره به سفر رییس جمهوری و هیات دولت در اردیبهشت ماه امسال به فارس عنوان داشت: جای گلایه است که در سفر رییس جمهوری به استان فارس حتی یک ریال هم اعتبار برای پروژه های نیمه تمام مصلاهای نمازجمعه اختصاص داده نشد درحالی که در راس دولت فردی قراردارد که تحصیلات حوزوی دارد و بر اهمیت نماز جمعه واقف است.
*** 15 شهر استان فارس متقاضی برپایی نمازجمعه هستند
وی گفت: هم اینک 15 شهر استان فارس متقاضی برپایی نمازجمعه هستند که در صورت تهیه زیرساخت های لازم از طرف مردم ائمه جمعه برای این شهرها منصوب و ستاد اقامه نمازجمعه در آن منطقه برپا می شود.
ملک مکان بیان کرد: در مرحله نخست ائمه جمعه برای شهرهایی که ستادهای نمازجمعه در آنها فعال و به علتی فاقد ائمه جمعه است و در مرحله بعد برای شهرهای تازه تاسیس انتخاب می شود.
وی اظهارداشت: احکام ائمه جمعه برای مدت سه سال است و برای انتخاب و معرفی ائمه جمعه علاوه بر گزینش ها برخورداری از حداقل تحصیلات سطح سه حوزه معادل فوق لیسانس حوزوی الزامی است.
او بابیان اینکه مسن ترین امام جمعه کشور در استان فارس است اضافه کرد: مسن ترین امام جمعه استان فارس با 96 سال سن مربوط به شهر خاوران جهرم و جوانترین امام جمعه استان با 31 سال سن مربوط به شهر قطب آباد جهرم است.
*** کار ائمه جمعه صرف اقامه نماز نیست
ملک مکان ادامه داد: برخی تصور می کنند ائمه جمعه تنها یک روز در هفته کار می کنند و کار آنها تنها خواندن نماز است اما این درحالی است که اقامه نماز کار ائمه جمعه صرف اقامه نماز نیست.
وی عنوان داشت: ائمه جمعه پاسخگویی به نیازهای مردم و پیگیری مطالات آنها را بر حوزه های کاری خود دنبال می کنند و شش روز هفته را کار می کنند و نتیجه آن را در روز جمعه و آخر هفته می بینند.
او گفت: مسوولیت های مختلفی از جمله شرکت در جلسات شوراهای اداری شهرستان ها، تدریس در حوزه های علمیه و دانشگاه ها، مدیریت حوزه های علمیه، اقامه نماز و سخنرانی در مدارس، رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان ها برای ائمه جمعه در نظر گرفته شده است.
ملک مکان افزود: نهادهای نمازجمعه هیچ گونه ردیف اعتباری از سوی دولت و دفتر رهبر معظم انقلاب ندارند و به صورت مردمی اراده و حمایت می شوند.
وی بیان کرد: تنها در بخش اعتباراتی در بخش عمرانی برای ساخت مصلای های نمازجمعه و منازل سازمانی از سوی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه اختصاص داده می شود که محدود است اما اعتبارات و هزینه های جاری دفاتر ائمه جمعه به کمک مردم، معتمدین و خیران محلی تامین می شود.
ملک مکان با بیان اینکه وضعیت مالی ائمه جمعه برای برخی افراد سوال است گفت: ائمه جمعه هیچ گونه حقوق رسمی دولتی و غیر دولتی دریافت نمی کنند و تنها با توجه به شرایط محل خدمت شهریه حوزوی بین 200 هزار تومان تا 600 هزار تومان تحت نظر شورای سیاست گذاری ائمه جمعه به آنها پرداخت می شود.
وی اظهارداشت: خط مشی کلی ائمه جمعه بر اساس سیاست ها و تبعیت از رهبری است لذا تغییر دولت ها نگرانی و تاثیری بر کار ائمه جمعه ندارد زیرا ائمه جمعه حامی هر دولت، گروه و جناح خدمت رسان به مردم هستند.
او اضافه کرد: رعایت کردن اصولی مانند حفظ ارزش های انقلاب، خدمت به مردم، حراست از دستاوردهای انقلاب اسلامی، حرکت در مسیر خط و مشی امام راحل، پیروی از مقام ولایت، حرکت بر مبنای سیاست های کلی مقام معظم رهبری، رعایت خطوط قرمز نظام و استفاده از نیروهای متعهد نظام از سوی مدیران برای ائمه جمعه حائر اهمیت است.
*** حمایت کامل ائمه جمعه فارس از استاندار
وی درباره روند انتخاب مدیریت ارشد در استان فارس نیز ادامه داد: استاندار فارس مورد تایید، قبول و حمایت ائمه جمعه استان فارس است و اعلام همراهی و همکاری خود را با نماینده عالی دولت در استان اعلام می کنند.
ملک مکان عنوان داشت: اگرچه ائمه جمعه استان مانند نمایندگان مردم فارس در مجلس از نحوه عملکرد وزارت کشور در انتخاب نماینده عالی دولت در استان گلایه مند هستند اما این دلیل بر اختلاف و مخالفت نیست.
وی بیان کرد: خواسته ائمه جمعه استان از استاندار فارس حفظ دستارودهای نظام، ممانعت از ایجاد فضای اختلاف و التهاب در استان، تلاش و همت مضاعف برای رفع مشکلات مردم استان به ویژه در بخش آب و اشتغال و عدم گماردن افراد مسئله دار به ویژه مرتبط با فتنه در پست های استان است.
او گفت: ائمه جمعه استان در برابر عبور از خطوط قرمز و کم کاری ها در استان به عنوان یک منتقد دلسوز و ناصح امین مردم از طریق تربیون های نمازجمعه اقدام به هدایت مسئولان می کنند و این به معنای مخالفت با دولت نیست.
ملک مکان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در سالجاری افزود: ائمه جمعه برای هیچ گروه و جناحی خاصی تبلیغ و فعالیت نمی کنند بلکه در ایام انتخابات معیارهای کلی را برای مردم بیان می کنند اما تشخیص بر عهده خود مردم است.
رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان فارس اظهارداشت: در ایام انتخابات ائمه جمعه حق ندارند در تایید یا علیه کاندیدایی در تربیون های عمومی و نمازجمعه استفاده کنند و این یک منع قانونی است.
ملک مکان اضافه کرد: تنها یک امام جمعه در استان با هدف کاندیدا شدن به عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی، در حوزه استفاظی خود استعفا داده است.
وی ادامه داد: ازدوم تا نهم مردادماه به عنوان هفته نمازجمعه در کشور نام گذاری شده است که برنامه هایی متناسب با این ایام برای بزرگداشت این هفته در استان تدوین و در حال اجراست.
او برنامه هایی از جمله برپایی مسابقات فرهنگی و ورزشی، برپایی نمایشگاه کتاب و اقلام فرهنگی در مصلی های نمازجمعه، تقدیر از ائمه جمعه و دست اندرکاران نمازجمعه، تجلیل از خانواده شهدای ستاد نمازجمعه و فضاسازی محیطی از جمله برنامه های هفته نمازجمعه در استان عنوان کرد.
ملک مکان عنوان داشت: همچنین سه فراخوان ملی در موضوع های عکاسی، ارائه مقاله و ارائه پیشنهادهای علمی با موضوع نمازجمعه و شعارسال از سوی این شورا اعلام شده است که علاقه مندان به شرکت در این جشنواره ها می توانند آثار خود را تا 15 مردادجاری به صورت حضوری به این شورا در شیراز یدهند ویا به پست الکترونیک
sheraz2@imamatjome.com ارسال کنند.
پنجم مردادماه سال 58 اولین نمازجمعه به امامت آیت الله طالقانی در تهران اقامه شد که این روز به عنوان سالروز اقامه نماز جمعه در تقویم ملی کشورمان ثبت شده است.
بر این اساس از دوم تا نهم مرداد به عنوان هفته نماز جمعه در کشور نام گذاری شده است.
بعد از تهران نخستین نمازجمعه در کشور در شهر شیراز و به امامت آیت الله سید عبدالحسین دستغیب امام جمعه فقید شیراز و سومین شهید محراب در این شهر اقامه شد

نویسنده: سرویس خبر
منبع: ایرنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۱۰
اذان صبح
۰۵:۳۵:۳۴
طلوع افتاب
۰۶:۵۵:۴۵
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۲۸
غروب آفتاب
۱۹:۲۰:۲۶
اذان مغرب
۱۹:۳۶:۲۸