پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۳۷۳۷
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۶

50 الی 60 سال پیش که ما بچه بودیم توی محله مون لوله ی آب کشیدن و عملا آب انبارها و آب بردک ها برچیده شد و به جای این که با طناب از چاه آب بکشیم یا از پله های شیب دار بلند و طولانی و خطر ناک و وحشتناک پایین بریم کافی بود که با دو انگشت اهرم کوچک شیر آب را به چرخانیم تا در یک لحظه از این مایه حیات استفاده کنیم؛ کاری به این کارا ندارم منظورم اینه که با این که به راحتی آب در دسترس مون قرار گرفته بود ولی قدرش را می دونستیم و از همون موقع یاد گرفتیم که در حفظ آب کوشا باشیم و یاد گرفتیم که صرفه جویی کنیم، البته شاید برگرده به اعتقادات مذهبی که اون موقع مردم خیلی اهمیت به اکلو و اشرب و لا تصرفو می دادن!

خلاصه قدر نعمت های پروردگار را می دونستیم و به این چیزا اعتقاد داشتیم که "شکر نعمت نعمتت افزون کند / کفر نعمت از کفت بیرون کند" قصد منبر رفتن ندارم چون این روزا تا دل تون بخواد منبر برقرار بوده خودمم هم پای خیلی منبرها نشستم اما دریغ از این که یه منبری از اصراف نکردن و هدر ندادن آب بگه! من فقط می خوام به عنوان یه دوست یا یه شهروند چند کلامی باهاتون حرف بزنم

وضع خیلی خرابه، اوضاع آب ناجوره، دیگه سربالا که چه عرض کنم سر پایین هم نمی ره و قرباغه هم ابوعطا نمی‌خونه! و تقریباً آب پاکی روی دست مون ریخته شده! نمی خوام ترس تون بدم و نمی خوام آب توی دل تون تکون بدم، فقط اندازه‌ی یه لیوان آب خوردن به حرفای بنده گوش بدین.

خواهش می‌کنم در مصرف آب خیلی صرفه جویی کنید. کاری هم به اونایی که به آدم صرفه جو انگ خسیس بودن را می‌زنن نداشته باشین. اگه هر روز ماشین تون را می‌شویین یا می شورین سعی کنین از این به بعد هفته ای یک بار و اگه شد دو هفته ای یک بار، کاری به کار کسانی که می گن ماشین تون کثیفه نداشته باشین و برای شستن ماشین شلنگ آب را نگیرین بلکه یه سطل آب پر کنین و یه ماشین را باهاش بشورین، حمام که می رین حتما رعایت کنین و آب را کم باز کنین، به گل و درختای توی حیاط آب کمتر بدین یعنی مدیریت کنین تا هم خشک نشن و هم زیادی آب نخورن و حتی اگه گل یا بوته یا خارتپولک توی باغچه دارین که به درد نمی خورن از ریشه بکنین و بندازین دور!

این آب امانت دست ماست تا بسپریمش دست آیندگان، پس سعی کنیم که در امانت خیانت نکنیم و باید این نکته مد نظرمون باشه که بدون آب نمی تونیم زندگی کنیم یا با کمبود آب نمی تونیم زندگی خوبی را داشته باشیم پس یادمون باشه که آب واس ماس و نباید به هدرش بدیم، چون کازرون هم واس ماس!

من مطمئن هستم که در دبستان ها و مدارس به بچه ها یاد می دن که در مصرف آب صرفه جویی کنن حالا که مدارس تعطیله یادمون باشه ما بزرگترها به کودکان و فرزندان مون یاد بدیم و ازشون بخوایم که آب را بیهوه گل نکنن یعنی آب را هدر ندن و این زمانی میسر و قابل قبوله که خودمون جلوی روی اونا صرف جویی کنیم تا یاد بگیرن نه عالم بی عمل باشیم!

آب های زیر زمینی روز به روز بر اثر خشکسالی و کم بارانی داره پایین می ره و مزید بر اون چاه های عمیقی که زده شده اثر بسیار زیادی در این کمبود آب داره و اینه که می گم خیلی خطرناکه!

در نظر بگیرین که از الآن تا زمان بارندگی خیلی وقت داریم پس باید احتیاط کنیم تازه تیرماه هستیم و شهرستان کازرون هم که بارندگی هاش از دی ماه شروع میشه یعنی یه چیزی حدود نزدیک به یک سال دیگه! تا اون موقع از بی آبی تلف نشیم کلی کاره!

عاجزانه تقاضا دارم که هر نفرمون روزانه یه لیوان آب صرفه جویی کنیم و ببینیم در پایان هفته چند پارچ آب و در پایان ماه چند گالن آب و در پایان سال چند منبع آب و در پایان عمر چند سد آب میشه و با این پیش بینی که برای خشکسالی شده هنوز چند سال دیگه باقی مونده تا این دوره ی خشکسالی که حدود 14 سال از اون گذشته تموم بشه اما همت من و تو و او ما و شما و اینا و اونا و همه می طلبه تا بر کم آبی و خشکسالی با موفقیت و سربلندی پیروز بشیم.

شوخی بردار نیست چون چشمه ی ساسان که آب کازرون و خیلی از بخش ها و روستا های مجاور را تأمین می کنه در حال خشک شدنه، از چند روز دیگه قراره آب در شهر کازرون جیره بندی بشه یه نوع مدیریت بحران تشکیل شده به قول ما کازرونی ها "کار گُتَن" حالا هی من بگم و هی شماها گوش ندین و از صبح تا شب شلنگ آب توی دستت باشه و کوچه و خیابون را بشور یا بشوی! خُب نکن خانم، با تو هستم آقا، و با شما پسر گلم و شما دختر خانم عزیز، قدر این آب را بدونین به خدا همین الآن که دارم این مطلب را می‌نویسم چیزی نمونده که از تشنگی خفه بشم و از ترس این که آب تمام بشه جرأت آب خوردن ندارم!

من خواهش می کنم که در مراودات مون در اختلاط و احوال پرسی هامون احوال آب را هم از هم بپرسیم و مثل گروه ها یا کمپین قطره‌ی آب که در فضاهای مجازی راه افتاده ما هم گروه تشکیل بدیم و اطلاع رسانی کنیم و روز به روز به اعضای این گروه ها اضافه کنیم و یک نوع فعالیت اجتماعی مثمر ثمر راه بندازیم تا همه گیر بشه و همگانی! و مصرف صحیح و مدیریت شده از آب را الگوی روزمرگی قرار بدیم. 

قربونت برم، قربون تون برم در آب ریزش و مصرف آب صرفه جویی کنین! زیاده عرضی نیست جز کمبود آب که در پی آن خدای نکرده سلامتی شما به خطر می افتد، خلاص!!

نویسنده: بهادر ریاضی
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
0
2
سلام وتشکر از آقای ریاضی
من یک خواهش از آقای ریاضی دارم اگر به این شکل پیش برویم قطعا سال آینده آب خوردن نداریم
1-مشخص شود چند چاه مجاز وغیر مجاز داریم

2-هر کدام از چاههای کشاورزی برچه اساسی پروانه گرفته اند مثلا یک چاه برای 3هکتار پروانه بهره برداری داده اند ولی 20هکتار کشت میکنندیعنی انتقال آب دارد
4-توجیه کشت هندوانه وگوجه در شهرستان ،برای هر گیلو هندوانه وگوجه چند لیتر آب نیاز هست وکیلویی چند به فروش میرسد
5-وظایف دستگاههای اجرایی جهاد ومنابع آب ودیگر ارگانها در ساماندهی چاهها وعدم انتقال آب چیست آیا برای سال آینده برنامه ای دارند یا نه
6-جهاد گشاورزی چه برنامه ای (کلاسهای آموزشی وتوجیهی برای گشاورزان دارد
8-طرح آبخیزداری (چند طرح آبخیزداری توسط منابع طبیعی اجرا گردیده
9-در پایان حقر بخدا قسم دلم برای شهرم میسوزم واز آینده ای گه در پیش داریم ولی هیچ برنامه ای از طرف ادارات شهرستان جهت ساماندهی چاهها نیست این یک همدلی وهم زبانی میخواهد هم از طرف دولت وهم از طرف کشاورزان
قلی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
0
1
با سلام
از این ریختن ها به در است ببین چاههای گشاورزی چقدر آب هدر میدن بایستی جلوآنها را گرفت
همشهری
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
0
2
بهادر خان سلام

به نکته بسیار مهمی اشاره کردی بی شک مصرف اب این مایع حیات نیاز به فرهنگسازی داره که باید دولت و ملت این کارو در اولویت قرار بدهند البته در شهر کازرون لوله ها خیلی قدیمی شده وخدا میدونه چقد اب همین حالا داره هدر میره که قبلا بارها میدیدم اگه لوله در کوچه و خیابون می شکست پرسنل ابفا با یک چوب تراشیده شده جلوی مسیر لوله اب رو می گرفتند که واقعا خنده اور بود.
پنجیر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
0
2
سلام .
انشالا این حرف ها رو اون عزیزی که صبح ها توی خیابون امام خمینی سراسر پیاده رو جلو بانک خصوصی رو میشوره حتما بخونه. یا کسبه خیابون 22 بهمن. یا حتی کسانیکه دارن ساخت و ساز می کنن. چه ساختمون و چه حتی مجتمع تجاری
آب را هدر ندهیم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
0
2
با سلام
هرچند که با این اوضاع واحوال وظیفه همه ما صرفه جویی و درست مصرف کردن آب است . اما مصرف آب شرب حدود 5تا 6 درصد کل مجموع آب مصرفی میباشد و غالب مصرف در بخش صنعت و به خصوص کشاورزی میباشد که بایستی در این بخش ها تدابیر خاصی همچون طرح نکاشت و ... اتخاذ گردد که همه این امور به یک همت ملی نیازمند است
حمیدرضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
0
2
با سلام یکی ازمعضلات دیگه هم باغچه های دوروبرشهره که همه غیرقانونی تفکیک کردن ودیوارکشیدن واستخرزدن وبا اب شرب البته ازپشت کنتورپرش میکنن ومیرن توش شنا.یکی نیست بگه پس این استخرسرپوشیده وسرنپوشیده را برای کی درست کردن.اون بداخلاقه هم که دیگه نیستش .لااقل بریداونجا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۳۰
اذان صبح
۰۵:۰۹:۳۷
طلوع افتاب
۰۶:۳۳:۰۵
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۰۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۲:۲۱
اذان مغرب
۱۹:۴۸:۵۰