پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۳۵۲۸
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۴

طبق سنوات گذشته، هر ساله، در ایام نیمه شعبان المعظم، سالروز میلاد مسعود یگانه دردانه نبی مکرم(ص)، منجی عالم بشریت، پرچمدار صلح و صفا و صمیمیت، از بین برنده فساد و تباهی و رذیلت، برقرارکننده عدالت و امنیت و برادری و اخوت، حضرت بقیه ا...الاعظم، حجه بن الحسن العسکری امام زمان عجل ا... تعالی فرجه الشریف، شیعیان دلسوخته و منتظرین سراپا عاشق آن امام عصر و زمان، مراسم و مجالس باشکوه جشن و سرور برگزار میکنند و ضمن گرامیداشت این روز فرخنده و میمون و تجدید عهد و پیمان با آن ذخیره الهی، شعرا در وصف و مدح آن انسان کامل و امید مستضعفان سروده های خود را ارائه مینمایند. علما، فضلا، نویسندگان و صاحب نظران در موضوعات مختلف مهدویت، جهت آگاهی هرچه بیشتر امت و مشتاقان آن حضرت و یا رفع شبهه های شبهه اندازان مخالفان و معاندان، قلم فرسایی میکنند. سخنرانان و خطیبان نیز در این رابطه به ایراد سخنرانی میپردازند. هنرمندان هنرنمایی ها مینمایند.

همه این تلاشها و کارها، خوب، لازم و ان شاءا... که همه نزد خدای بزرگ ماجورند.

اما آن چه که در این مقوله مدنظر قرار گرفته و ذکر آن جهت توجه بیشتر لازم دانسته، این است که از شیوع مبارزات انقلاب اسلامی ملت رشید ایران به رهبری بنیانگذار جمهوری اسلامی، رهبر کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی رضوان ا... تعالی علیه، تا امروز، حوادث تلخ و شیرینی اتفاق افتاده ،مضافا وضعیت آشفته و اسفناک فعلی جهان اسلام و منطقه خاورمیانه، مواردی شبیه برخی از علائم و نشانه های ظهور دارد. همین امر موجب بحث و گفتگوی غالب، حول محور پیدایی مصادیق، نشانه ها و علائم ظهور گردیده است. به طوری که برخی به جرات بعضی از این اتفاقات پیش آمده را از مصادیق حتمی ظهور دانسته و گاهی برای ظهور زمان تعیین مینمایند. در حالی که با عنایت به احادیث و روایات معتبر و مستند، تعیین زمان ظهور، کاری خلاف است. تا آن جا که به صراحت گفته شده است کسانی که زمان تعیین کنند در زمره دروغگویان بوده و کذابند. این امر فقط در دست خداست که ا... اعلم...

اما آن چه بسیار مهم است »وظیفه منتظرین« می باشدکه در این مجال نظر بر طرح آن میباشدوآن تلاش بی وقفه امت و همه عاشقان و شیفتگان و منتظرین آن منتظر است که باید در زمینه سازی و فراهم آوردن شرایط ظهور، و آن چه از دستشان ساخته است دریغ نورزند و در جهت بهبود وضع و شرایط ظهور کوشا باشند.

 

ما در رابطه با پدیداری نشانه ها و علائم شاید هیچ وظیفه ای نداشته باشیم و در حیطه اختیار ما هم نباشد. اما در پیدایش شرایط و زمینه ظهور همه ما وظیفه داریم. آزمایشها و امتحانات سخت ما هم در همین جاست که نقش ما در بهبود شرایط ظهور چقدر است؟ آیا در آن حدی است که ما میتوانستیم ؟

بنابراین لازم است تاکید داشته باشیم که به جای بحث و گفتگوهای زیاد پیرامون نشانه ها، علائم و مصادیق که نقل برخی موارد هم باعث بی اعتمادی میشود و ضرر و زیانهایی هم دارد، بپردازیم به آن که در این زمان وظیفه ما در بهبود . وظیفه فردی و اجتماعی ما کدام است؟

به نقل چند مورد از مواردی که میتواند در بهبود شرایط ظهور موثر باشد، میپردازیم:

1-خودسازی فردی: برای این انقلاب عظیم و یاری امام زمان(عج) فرد باید اندیشه و آگاهی بالایی داشته باشد و علاوه بر این از آمادگی فکری و روحی بهره مند باشند. در واقع تا فرد به پاکی و آگاهی کافی نرسد، هرگز نمیتواند در صف موافقان و یاوران امام قرار گیرد و این محتاج اعمال و روحی پاک است که جز با خودسازی انجام نخواهد شد.

 

2-خودیاری های اجتماعی: منتظران علاوه بر اصلاح خود باید به اصلاح دیگران نیز بکوشند. زیرا ظهور یک برنامه فردی نیست و کاملاً اجتماعی است.

3-برکنار ماندن منتظران راستین از فساد محیط: منتظران واقعی باید با ایمان مستحکم خود را از حل شدن در مفاسد محیط برکنار دارند. این مهم با اصلاح نهایی صورت میگیرد.

4- شناخت حضرت مهدی(عج): شناخت، مهمترین گام در هر کاری است. همین طور در مسئله انتظار تا زمانی که شناخت حاصل نشود، انتظار مفهومی ندارد. اصلاً فلسفه آفرینش انسان، رسیدن به معرفت خداست. این معرفت مگر با معرفت امام و حجت خدا یعنی امام زمان(عج)به وجود نخواهد آمد.

فلسفه انتظار ایجاب میکند که هر مومن، کسی را که در انتظارش است را بشناسد. شناخت کامل نسبت به اوصاف، آداب و ویژگیهای او داشته باشد. اگر معرفت و شناخت ما زیاد باشد، بهتر میتوانیم نسبت به رعایت حقوق امام و وظایفی که در قبال ایشان داریم، عمل نماییم.

5- صبر، استقامت و پایداری: در قرآن، 140 بار از واژه استقامت سخن به میان امده است. مثلاً در سوره آل عمران میفرماید: ای کسانی که ایمان آورده اید، استقامت کنید و در برابر دشمنان نیز پایداری به خرج دهید و از مرزهای خود مراقبت به عمل آورید. از خداوند بپرهیزید. شاید رستگار شوید.

صبر چند جزء است و عبارتند از ثبات نفس و اطمینان معطوف و نشدن در بلایا و ابتلائات.

صبر بنده را به درجه بالا میرساند. بنابراین یک بنده مومن و منتظر راستین صبر و مقاومتش در برابر حوادث سخت و امتحانات الهی بالاست. چون دوران غیبت یکی از صحنه های امتحان و آزمایش است.

شیعیان و منتظران امام زمان(عج) باید با صبر و بردباری بر مشکلات غلبه کنند تا ظهور فرج حاصل گردد.

پیامبر اکرم(ص) فرمودند: خوش به حال صبرکنندگان در دوران غیبت حضرت مهدی(عج). خوش به حال پابرجایان در مقام صحبت او .

اصلاً انتظار بدون پایداری و مقاومت انتظار و عبادت نیست و پوسته ای بدون مغز و قالبی تهی و بی محتوا است .

این صبر را باید از خداوند مسالت کرد.

*پاداش و ثواب انتظار: انتظار در زمره عبادات قرار دارد و دارای اجر و پاداش است. در مورد اهمیت انتظار و اجر و پاداش آن احادیث زیادی نقل شده است.

امام علی(ع): منتظر امر ما، مانند کسی است که در راه خدا به خون خود در غلطد.

پیامبر اکرم(ص): برترین عبادات انتظار فرج است.

*آثار تربیتی انتظار فرج:

الف: ریشه کن شدن روحیه ناامیدی

ب: اعتماد به نفس

ج: صبر و استقامت

د: مبارزه با ستم و فساد

نویسنده: علی اسدزاده
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۱
اذان صبح
۰۵:۰۷:۰۷
طلوع افتاب
۰۶:۳۱:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۴۰
غروب آفتاب
۱۹:۳۳:۳۵
اذان مغرب
۱۹:۵۰:۰۷