پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۳۵۰
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۸۷ - ۰۷:۱۸
رهبر انقلاب در جمع دانشجويان دانشگاه علم و صنعت:
حضرت آيت الله خامنه‌اي تاكيد كردند: سردار بزرگ و "جاويد نشانِ" دفاع مقدس حاج احمد متوسليان و نيز رئيس جمهور انقلابي، متعهد، كارآمد، فعال و شجاع كنوني از نمونه هاي بزرگ تربيت نيروهاي برجسته در دانشگاه علم و صنعت به شمار مي روند.


حضرت آيت الله خامنه‌اي تاكيد كردند: سردار بزرگ و "جاويد نشانِ" دفاع مقدس حاج احمد متوسليان و نيز رئيس جمهور انقلابي، متعهد، كارآمد، فعال و شجاع كنوني از نمونه هاي بزرگ تربيت نيروهاي برجسته در دانشگاه علم و صنعت به شمار مي روند.
به گزارش کازرون نما به نقل از خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني دفتر مقام معظم رهبري، حضرت آيت الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح امروز در جمع هزاران نفر از دانشجويان پرشور دانشگاه علم و صنعت، با تبيين ويژگي‌ها و كاركردهاي جنبش دانشجويي، دانشگاه را محل جوشش و اوج گيري دائم دو جريان حياتي "علم و تحقيق" و "آرمانگرايي و آرمانخواهي"، خواندند و تأكيد كردند: اگر ملت و مسئولان شاخص هاي اصلي هويت اسلامي نظام را حفظ كنند هيچ دشمني قادر به آسيب رساندن به اين كشور نخواهد بود.
ايشان با ابراز خرسندي فراوان از حضور در فضاي دلنشين دانشجويي، صداقت، اخلاص، جواني، طراوت و آمادگي روحي را از ويژگي هاي مهم دانشجويي برشمردند و افزودند: دانشجو، به عنوان يكي از مهم‌ترين سرمايه هاي كشور، در حال و آينده، نقشي اساسي و تعيين كننده برعهده دارد.
حضرت آيت الله خامنه اي، "علم و تحقيق" را به عنوان يكي از دو جريان اصلي دانشگاه، مايه حيات و عزت ملي دانستند و افزودند: حركت سريع و جهشي كه در سالهاي اخير در عرصه هاي مختلف علمي به وجود آمده است بدون هيچگونه وقفه ادامه يابد تا عقب ماندگي علمي كشور با سرعت بيشتري جبران شود.
ايشان پيشرفت‌هاي ايجاد شده در بخشهاي نانو، پزشكي، هسته اي و دانش‌هاي نوين را نشان دهنده توانايي و ظرفيتهاي عميق علمي و انساني موجود در كشور خواندند و با اشاره به هوش بالاي ملت ايران و تاريخ درخشان علمي كشور افزودند: هدف اصلي از روند حركت علمي كشور، تبديل ايران به مرجع علمي جهان است و اين آرزوي بزرگ به همت دانشمندان و دانشجويان اين سرزمين، محقق خواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامي باور عميق به شعار "ما مي توانيم"، تهيه نقشه جامع علمي، ايجاد نظام مهندسي اجراي اين نقشه با همكاري فعال دانشجويان، دانشگاه‌ها و مراكز تحقيقاتي و نظارت بر اجراي صحيح نقشه جامع علمي را مقدمات دستيابي ملت ايران به قله هاي رفيع علم و دانش خواندند و تأكيد كردند: اين مقدمات بايد با جديت و اميدواري طي شود تا نسل جوان كنوني، افتخار تبديل ايران به مرجعيت علمي جهان را مشاهده و درك كند.
حضرت آيت الله خامنه اي، در تبيين ويژگي آرمانخواهي و آرمانگرايي دانشجويان، به تاريخچه شكل گيري جنبش دانشجويي اشاره كردند و افزودند: به استناد واقعيات تاريخي، بدنه جنبش دانشجويي همواره با استكبار، سلطه، ديكتاتوري و استبداد به شدت مقابله كرده و با همه وجود عدالت خواه بوده است و هركس مدعي جنبش دانشجويي است بايد به اين ويژگي ها پايبند باشد.
ايشان جان باختن سه دانشجوي دانشگاه تهران را در تظاهرات ضد امريكايي 16 آذر 1332، از نشانه هاي جوهره ضد استكباري جنبش دانشجويي خواندند و افزودند: جنبش دانشجويي با آغاز نهضت روحانيت در سال 1342 به اين حركت عظيم پيوست و دانشجو و دانشگاه دوشادوش روحانيت به يكي از بازوهاي اساسي نهضت روحانيت و يكي از عوامل پيروزي انقلاب اسلامي تبديل شدند.
ايشان اقدام هوشيارانه دانشجويان را در تشكيل سپاه پاسداران و جهاد سازندگي در ماه‌هاي نخست پيروزي انقلاب اسلامي، از ديگر نشانه هاي ذات حقيقي جنبش دانشجويي خواندند و افزودند: مقابله با گروهك‌ها و عناصر مسلحي كه دانشگاه را لانه خود كرده بودند، حركت عظيم تسخير لانه جاسوسي امريكا، تشكيل جهاد پربركت دانشگاهي، حضور فعال در هشت سال دفاع مقدس و حضور مؤثر در مقابله با همه توطئه هاي سي سال اخير، نشان مي دهد كه جنبش دانشجويي با ويژگي هايي همچون ضديت با استكبار، مقابله با فساد، ضديت با "استبداد و اشرافيگري" و مخالفت با گرايش‌هاي انحرافي، توانسته است در پرتو عدالت خواهي مستمر، سهم اساسي خود را در پيشبرد اهداف انقلاب و ملت ايفا كند.
حضرت آيت الله خامنه اي، ايجاد گفتمان و فضاي فكري "انقلابي - سياسي" را از ديگر آثار جنبش دانشجويي دانستند و خاطرنشان كردند: البته ممكن است افرادي يا بخش‌هايي از دانشجويان، گونه ديگري باشند، اما واقعيات تاريخ جنبش دانشجويي نشان مي دهد كه بدنه دانشجويي كشور ظلم ستيز و عاشق آرمان‌هاي بزرگ، و براساس خصلت ذاتي خود، با كساني كه در فلسطين، عراق، افغانستان و هر نقطه ديگر دنيا در حق ملت ها جنايت مي كنند، عميقاً مخالف است.
رهبر انقلاب اسلامي در تبيين نقش تشكل‌هاي دانشجويي، به بيان تفاوت اين تشكل ها با احزاب سياسي پرداختند و خاطرنشان كردند: احزاب براي رسيدن به قدرت فعاليت مي كنند اما دانشجو به قدرت نمي انديشد بلكه در پي رسيدن به اهداف و آرمان‌هاست و روا نيست كه احزاب، تشكل‌هاي دانشجويي را دستاويز رسيدن به قدرت قرار دهند كه البته دانشجويان نيز بايد به اين نكته توجه كامل داشته باشند.
ايشان ايجاد فرصت براي كار دستجمعي در محيط هاي دانشجويي را از ديگر كاركردهاي مثبت تشكل‌هاي دانشجويي دانستند و با اشاره به سرمايه گذاري دشمنان ملت برروي دانشگاه‌ها و دانشجويان افزودند: تشكل‌هاي دانشجويي بايد ضمن حفظ پيوند با بدنه دانشجويي، دانشجويان را از افتادن در گردابهايي مانند جاذبه هاي غريزي، فريب‌هاي سياسي، دكانداري‌هاي به ظاهر معنوي و عرفان هاي ساختگي مصونيت بخشند.
رهبر انقلاب اسلامي تشكل هاي دانشجويي را به پيگيري مستمر اهداف ذاتي جنبش دانشجويي فراخواندند و افزودند: كمك به حفظ وحدت ملي و "حضور و شركت در پيكار همگاني ملت ايران با توطئه هاي بيگانگان" از جمله اهداف حقيقي تشكل‌هاي دانشجويي است.
حضرت آيت الله خامنه اي در بخش ديگري از سخنانشان در تبيين دلايل پيروزي انقلاب اسلامي به مصادره شدن جريان مشروطيت از جانب قدرت استعماري انگليس و سر كار آمدن يك ديكتاتور خشن، بيرحم و وابسته اشاره كردند و افزودند: نهضت عظيم اسلامي به همت مردم و رهبري شخصيتي بي نظير همچون امام راحل به پيروزي رسيد و به وجود آمدن صبر و بصيرت در ملت، دو عامل اصلي پيروزي انقلاب اسلامي و ماندگاري آن شد.
ايشان تشكيل نظام جمهوري اسلامي را در ايران، پاسخي به نياز تاريخي ملت ايران دانستند و تأكيد كردند: يقيناً غير از جريان اسلامي و ديني، هيچ جريان مبارز ديگري نمي توانست نظام سلطنتي وابسته به امريكا را از بين ببرد.
رهبر انقلاب اسلامي افزودند: موج عظيم ملي و حضور يكپارچه مردم در جريان انقلاب اسلامي نيز جز با انگيزه ديني و پيشوايي روحانيت و رهبري امام خميني(ره) امكانپذير نبود.
حضرت آيت الله خامنه اي عامل اصلي ايستادگي سي ساله نظام جمهوري اسلامي ايران را در مقابل توطئه ها و فشارهاي مختلف دشمن، هويت اسلامي نظام دانستند و در تبيين علت دشمني عميق و آشتي ناپذير استكبار و در رأس آن آمريكا و شبكه جهاني صهيونيستي با نظام جمهوري اسلامي ايران خاطر نشان كردند: جمهوري اسلامي ايران نفي ها و اثبات هايي دارد كه دليل اصلي دشمني ها نيز همين نفي ها و اثبات هاست.
ايشان در بيان نفي هاي جمهوري اسلامي تأكيد كردند: نفي استثمار، نفي سلطه پذيري، نفي تحقير ملت‌ها از جانب قدرت هاي سياسي دنيا، نفي وابستگي سياسي، نفي نفوذ و دخالت قدرت هاي مسلط، و نفي سكولاريسم اخلاقي و اباحي گري، نفي هاي قطعي جمهوري اسلامي ايران هستند.
رهبر انقلاب اسلامي همچنين در بيان اثبات هاي نظام اسلامي خاطرنشان كردند: اثبات هويت ملي و ايراني، ارزش‌هاي اسلامي، دفاع از مظلومان جهان و تلاش براي فتح قله هاي علم و دانش، اثبات هاي جمهوري اسلامي ايران است كه بر اين اثبات ها پافشاري نيز مي شود.
حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: اگر از اين نفي ها و اثبات ها قدري كوتاه بياييم، قطعاً دشمني ها كم خواهد شد و اينكه مي گويند جمهوري اسلامي ايران بايد رفتار خود را عوض كند بدين معناست كه از اين نفي ها و اثبات ها دست بردارد.
ايشان با تأكيد بر اينكه نظام اسلامي به هيچ وجه از اين ويژگي ها كوتاه نخواهد آمد، خاطر نشان كردند: نظام اسلامي در سي سال گذشته با ايستادگي بر اين نفي ها و اثبات ها توانسته است علاوه بر مقاومت در برابر جبهه گسترده و بسيار مجهز دشمن، او را به عقب نشيني وادار كند.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به وضع كنوني امريكا در منطقه خاورميانه در مقايسه با پانزده سال گذشته افزودند: امريكا نسبت به گذشته، منفورتر، ذليل تر و ناكام تر و طرحهاي امريكا در خاورميانه به ويژه فلسطين، لبنان، عراق و افغانستان با شكست مواجه شده و جمهوري اسلامي ايران نيز كه هدف اصلي بيشتر اين طرح‌ها بوده،‌ پيشروي كرده است.
حضرت آيت الله خامنه اي خاطر نشان كردند: اين ايستادگي در مقابل دشمن و پيشروي در برخي زمينه ها،‌ نشان دهنده توانايي و اقتدار ذاتي نظام جمهوري اسلامي براي ماندگاري و جلوه هايي از ظرفيت بقاي اين نظام است.
ايشان حفظ اين ظرفيت ماندگاري و ايستادگي را منوط به برخي شرايط دانستند و در تبيين آن به ساخت حقوقي و هويت اصلي نظام جمهوري اسلامي اشاره كردند و افزودند: ساخت حقوقي و رسمي نظام جمهوري اسلامي همان اركان نظام، اعم از دولت، مجلس،‌ قوه قضاييه و بقيه دستگاه‌ها، و انتخابات است كه در قانون اساسي آمده، كه البته حفظ آنها لازم است ولي براي ماندگاري حقيقي جمهوري اسلامي كافي نيست.
رهبر انقلاب اسلامي حفظ ساخت اصلي و هويت حقيقي نظام اسلامي را مهم‌ترين وظيفه برشمردند و تأكيد كردند: هويت حقيقي نظام در حكم روح، معنا و مضمون نظام است كه حفظ ساخت حقوقي بدون حفظ اين هويت حقيقي فايده‌اي ندارد.
حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: ساخت حقيقي و هويت اصلي نظام، آرمان‌هاي جمهوري اسلامي يعني عدالت، كرامت انسان، حفظ ارزش‌ها، سعي براي ايجاد برابري و برادري،‌ اخلاق، و ايستادگي در مقابل نفوذ دشمن است.
ايشان تأكيد كردند: اگر از اخلاق اسلامي دور شويم، اگر عدالت را فراموش كنيم، اگر مردمي بودن مسئولان كشور دست كم گرفته شود، اگر موضوع خدمت به مردم و فداكاري براي آنان از ذهن و عمل مسئولان حذف شود، اگر ساده زيستي و در سطح توده مردم بودن در ذهن مسئولان نباشد و اگر به جاي ايستادگي در مقابل دشمن، رودربايستي ها‌ و ضعف هاي شخصي و شخصيتي بر روابط سياسي و بين المللي مسئولان حاكم شود، در واقع بخش‌هاي اصلي هويت جمهوري اسلامي از دست مي رود و در چنين اوضاعي،‌ ساخت ظاهري نظام و پسوند اسلامي كاري از پيش نخواهد برد.
رهبر انقلاب اسلامي تأكيد كردند: بايد بسيار مراقب بود تا اين روح و سيرت نظام اسلامي از دست نرود به ويژه با توجه به اينكه تغيير سيرت و هويت واقعي، تدريجي و آرام است و توجه خيلي ها به آن جلب نمي شود و ممكن است افراد موقعي به خود بيايند كه كار از كار گذشته باشد.
حضرت آيت الله خامنه اي مهم‌ترين مسئوليت دانشجويان را به عنوان چشم بيناي طبقه روشن بين و روشنفكر جامعه، مراقبت از ظاهر و باطن نظام اسلامي و جلوگيري از انحراف آن دانستند و خاطرنشان كردند: در سي سال گذشته به ويژه در دو دهه پس از رحلت امام خميني(ره) تلاش هاي فراواني در زمينه هاي سياسي، اخلاقي و اجتماعي براي تهي كردن نظام اسلامي از روح و هويت واقعي آن انجام شد كه به لطف خداوند و هوشياري مردم به نتيجه نرسيد.
ايشان افزودند: در دوره اي شاهد بوديم كه در مطبوعات ما به صورت رسمي و علني جدايي دين از سياست را تبليغ مي كردند و يا بالاتر از اين،‌ به صراحت و آشكار از رژيم ظالم، جبار و سفاك پهلوي دفاع مي شد.
رهبر انقلاب اسلامي تنها راه جلوگيري از بروز انحراف و پديد آمدن چنين مسائلي را برجسته كردن مرزهاي اعتقادي، فكري و سياسي، و شاخص هاي هويت اسلامي برشمردند و تأكيد كردند: عدالت طلبي، ساده زيستي مسئولان، كار و تلاش مخلصانه، طلب و پويايي علمي بي وقفه، ايستادگي قاطع در مقابل طمع ورزي و سلطه بيگانگان و دفاع شجاعانه از حقوق ملي شاخص هاي هويت اسلامي هستند.
حضرت آيت الله خامنه اي موضوع هسته اي را يكي از ده‌ها نياز كشور و از جمله موارد حقوق ملي دانستند و افزودند: دشمن بر اين نقطه متمركز شد اما ملت ايستادگي كرد و اگر ملت و مسئولان از اين حق قطعي و روشن صرف نظر كنند، بدون ترديد راه براي دست اندازي دشمن به ديگر حقوق ملت باز خواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامي عدالت و اجتناب از اشرافي گري را از شاخص هاي اصلي هويت اسلامي نظام دانستند و خاطر نشان كردند: در اوايل انقلاب، اجتناب مسئولان از اشرافي‌گري، ارزش بود اما به تدريج ضعيف شد و امروز خوشبختانه مسئولان دولتي با ساده زيستي خود، اشرافي گري را در عمل، به عنوان ضد ارزش مطرح مي كنند.
ايشان "تكريمِ جهاد و شهادت" و اعتماد به مردم و عقيده واقعي به مشاركت ملت را از ديگر شاخص هاي هويت اسلامي نظام برشمردند و افزودند: برخي اسم مردم را مي‌آورند اما به "مشاركت"، اعتقادي حقيقي ندارند اما بناي جمهوري اسلامي بر اعتماد به مردم و اعتقاد عميق به مشاركت آنهاست.
حضرت آيت‌الله خامنه اي در ادامه تبيين شاخص هاي هويت حقيقي نظام به شجاعت و اعتماد به نفس مسئولان اشاره كردند و افزودند: اگر روزي در ميان مسئولان كشور مسئولان بي‌جرئت و ضعيفي همچون شاه سلطان حسين پيدا شوند، حتي اگر در ميان مردم نيز شجاعت و آمادگي وجود داشته باشد، كار مملكت و جمهوري اسلامي تمام است چرا كه مسئولان ترسو و مقهور، ملت‌هاي شجاع را نيز به ملت‌هاي ضعيف تبديل مي كنند.
ايشان ملت‌هاي مسلمان را عمق استراتژيك جمهوري اسلامي خواندند و با اشاره به تبليغات بي‌وقفه امريكا براي ايجاد اختلاف ميان ملت‌هاي مسلمان با ملت ايران افزودند: با وجود اين تلاش‌ها، ملت‌هاي مسلمان به جمهوري اسلامي به ديده احترام مي نگرند چرا كه حمايت از ملت‌هاي مسلمان از جمله ملت مظلوم فلسطين از شاخص هاي هويت حقيقي نظام است و لازم است دانشجو و دانشگاهي در حفظ و برجسته كردن اين مختصات حقيقي نظام، ميدان دار باشند.
حضرت آيت الله خامنه اي در جمع بندي سخنانشان به ناكامي دشمنان در توطئه هاي سخت و نرم سي سال اخير اشاره كردند و افزودند: اگر ملت و مسئولان از شاخص هاي هويت اسلامي نظام مراقبت كنند و همه مواظب باشيم كه نظام از درون پوسيده نشود به فضل الهي، دشمن با همه توان و توطئه هايش نمي تواند هيچ آسيبي به اين كشور وارد آورد.
رهبر انقلاب اسلامي تلاش بيشتر ملت به ويژه نسل جوان و دانشجو را براي دستيابي به اقتدار علمي و اقتصادي، مايه كمرنگ شدن توطئه هاي دشمنان خواندند و افزودند: روزي كه عزت علمي و ملي اين كشور فراهم شود، بيگانگان از ادامه توطئه بر ضد اين ملت لايق و شايسته مأيوس مي شوند و اين روز بزرگ و درخشان در آينده روشن اين ملت دور نخواهدبود.
ايشان همچنين با اشاره به افتخارات علمي و انقلابي دانشگاه علم و صنعت، تربيت نيروهاي صالح، برجسته و مفيد و حضور تأثيرگذار در عرصه هاي مختلف كشور را از ويژگي هاي اين دانشگاه خواندند و افزودند: سردار بزرگ و "جاويد نشانِ" دفاع مقدس حاج احمد متوسليان و نيز رئيس جمهور انقلابي، متعهد، كارآمد، فعال و شجاع كنوني از نمونه هاي بزرگ تربيت نيروهاي برجسته در دانشگاه علم و صنعت به شمار مي روند.
پيش از سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع دانشجويان و استادان دانشگاه علم و صنعت، جبل عاملي رئيس اين دانشگاه با اشاره به سابقه هشتاد ساله دانشگاه علم و صنعت و افتخارات دانشجويان و فارغ التحصيلان اين دانشگاه در طول سي سال گذشته در عرصه هاي علمي و دفاع از انقلاب اسلامي گفت: دانشگاه علم و صنعت داراي 370 عضو هيئت علمي و يازده هزار دانشجو در مقاطع كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكتراست ضمن آنكه اين دانشگاه 104 شهيد تقديم انقلاب كرده است .
وي با اشاره به جايگاه علمي دانشگاه علم و صنعت به عنوان يكي از هشت دانشگاه مادر كشور افزود: ارتباط اين دانشگاه با صنعت بسيار قوي است و توانايي علمي آن در حوزه هاي انرژي، محيط زيست، كامپوزيت، نانو، فناوري اطلاعات و هوا فضا در سطح جهاني است.
رئيس دانشگاه علم و صنعت همچنين بر لزوم تغيير نگاه به آموزش، ‌سرمايه گذاري بيشتر در فناوري، توجه جدي به جايگاه استادان و استاد محوري و زير ساخت هاي پژوهشي و آزمايشگاهي تأكيد كرد.
حضرت آيت الله خامنه اي امروز همچنين با حضور در جمع استادان، پيشكسوتان و اعضاي هيئت امنا و شوراي دانشگاه علم و صنعت از زحمات آنان قدرداني كردند. در اين نشست تعدادي از استادان دانشگاه علم و صنعت گزارش هاي كوتاهي از جايگاه و توانمندي هاي علمي و همچنين فضاي معنوي اين دانشگاه بيان كردند.
رهبر معظم انقلاب اسلامي در بدو ورود به دانشگاه علم و صنعت با حضور در مقبره شهداي گمنام دانشگاه،‌ ضمن قرائت فاتحه، براي آنان علوّ درجات مسألت كردند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۷
اذان صبح
۰۴:۵۹:۵۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۵:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۷:۱۸
اذان مغرب
۱۹:۵۴:۰۳