پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۳۴۸۰
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۷
به دلیل آنکه اعلام حکومت نظامی در شهرهای مختلف کشور نیاز به تصویب هیات دولت داشته است ، اعضای دولت شریف امامی به دستور نخست وزیر به جلسه فردا خوانده می شوند
با انتشار مذاکرات جلسه شورای عالی امنیت کشور فاش شد

جزییات تازه‌ای از وقایع ۱۶ شهریور ۱۳۵۷

  نوار جلسه مهم شورای عالی امنیت کشور در روز شانزدهم شهریور ۱۳۵۷ به‌ریاست جعفر شریف امامی نخست‌وزیر وقت رژیم پهلوی در اختیار مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی قرار گرفت.

نوارجلسه مهم شورای عالی امنیت کشور در روز شانزدهم شهریور 1357 به ریاست جعفر شریف امامی نخست وزیر وقت رژیم پهلوی در اختیار موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی قرارگرفت . این سند صوتی بازتاب دهنده موضوعاتی است که در  جلسه شورای امنیت درست یک روز قبل از حوادث خونین 17 شهریور 1357 مطرح شده ، نخستین بار جزئیات تصمیم گیری در باره دلایل اعلام حکومت نظامی در تهران و چند شهر مهم ایران  اعلام می شود.

دراین جلسه همچنین دیدگاه های مختلفی ازسوی شرکت کنندگان در جلسه در باره نتایج احتمالی اعلام حکومت نظامی در کشور و پیش بینی تاثیر آن در نجات حکومت پهلوی در اختیار  پژوهشگران و علاقه مندان مطالعات تاریخ معاصر ایران قرار گرفته است.

درادامه جلسه به دلیل آنکه اعلام حکومت نظامی در شهرهای مختلف  کشور نیاز به تصویب هیات دولت داشته است ، اعضای دولت شریف امامی به دستور نخست وزیر به جلسه فرا خوانده می شوند و در ادامه  این فایل صوتی،  با مواضع اعضای دولت شریف امامی در باره اعلام حکومت نظامی و ریشه های ناآرامی ها و نارضایتی های عمومی مردم از زبان کارگزاران اصلی حکومت شاه در آن زمان آشنا می شویم . جالبتر انکه خود عوامل حکومت شاه نیز از ظلم و جوری که در حق مردم اعمال می شود به شدت انتقاد می کنند.

در این جلسه همچنین اوج استیصال مسئولین کشور در مواجهه با خواست مردم در باره برقراری حکومت اسلامی و سقوط رژیم پهلوی به خوبی دراظهارات شرکت کنندگان در جلسه مشهود است .

مهم ترین مطالب مطرح شده در این سند صوتی عبارتند از :

اظهارات جعفر شریف امامی نخست وزیر رژیم شاه

-        از کسانی که صاحب نظر هستند بخواهیم بیایند و به ما کمک کنند که چه بکنیم.

-        تهران ، کرج، مشهد، تبریز، اصفهان، شیراز، قم و کازرون قطعا نیاز به حکومت نظامی دارد. تهران اصلاً دستگاه را متوقف کرده است.

-        شهرهای مرز ترکیه باید حکومت نظامی شود چون همین الان در ترکیه 12 شهر حکومت نظامی است.

-        حکومت نظامی را برقرار می کنیم و بعد لایحه آن را به مجلس می دهیم تصویب کنند.

-        -        نحوه عمل مخالفین و تاکتیک کار آنها عموماً کمونیستی است.

-        من اطمینان دارم جمع کثیری از ناراضیان ما وقتی کار ما را در حکومت نظامی ببینند از آنها جدا می شوند و راضی خواهند شد.

-        من خودم مجلس را تجهیز کرده ام و مشکلی در آنجا نداریم.

-        ما هر روز می نشینیم و می شنویم که مخالفین ما چه کردند تا ما چه باید بکنیم و این درست نیست، باید طرحی در این رابطه تهیه شود. باید احتمالات را تماماً بررسی کنیم و دور هم بنشینیم که چه باید بکنیم.

- ریشه نارضایتی های عمومی مردم عملکرد خود ماست

یکی از اعضای جلسه

  • یک سازمانی که مسئول حل مشکل راههای کشور است راهی را که یک هفته زمان لازم دارد تا آن را باز کند ، الان 5 ماه است که راه را بسته است. خوب مردم ناراضی می شوند. ما خودمان را باید درست کنیم. ایراد از خودمان است نتیجه آن می شود که وقتی مردم ناراضی به سربازان ما گل می دهند و گلاب می دهند، آنوقت آن گروه کمونیستی از این حرکت مردم حمایت می کند. من می داتم ریشه نارضائی ها سالهاست که در جامعه وجود داشته و جمع شده است. وقتی مردم ملجأ و پناهگاهی ندارند، هرکس یک چهارپایه بگذارد روی آن برود و برای مردم حرف می زند معلوم است که همه به حرفش گوش می دهند.

دکتر کاظم ودیعی؛ وزیر کار:

بقای نظام در خطر است . آنها می خواهند قوای ما را همه روزه رو به تحلیل ببرند، بود و نبود ما فدای خاک پاک اعلیحضرت.

معتمدی ؛ وزیر پست:

این فضای باز سیاسی که اعلیحضرت روی آن تاکید دارند، نباید با حکومت نظامی نقض شود!!

جعفرقلی صدری؛ رئیس شهربانی:

ریشه بحران 17 دی 1356 است و آن مقاله ای است که در روزنامه اطلاعات نوشته شد. از فردای آن روز اول قم ، بعد تهران و بعد سایر جاها متشنج شد.

شهربانی در 165 شهر کشور با آشوبها و تشنجات درگیر است. من معتقدم این حوادث توسط آخوندها هدایت نمی شود بلکه یک نظم برنامه ریزی شده از بیرون است.

دکتر هوشنگ نهاوندی ؛ وزیر علوم:

اگرحکومت نظامی نگرانی های مردم را برطرف نکند، نارضایی ها برطرف نشود ، در واقع ما خیانت کرده ایم.

100 میلیون تومان ازهمین چند روز پیش از یکی از بانکهای ما به خارج از کشور فرستاده شده است.

حکومت نظامی باید در تعداد زیادی از شهرها در 20 یا 25 شهر کشور برقرار شود. مدت حکومت نظامی هم باید 6 ماه باشد


مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۶
اذان صبح
۰۵:۰۱:۰۲
طلوع افتاب
۰۶:۲۶:۰۳
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۴۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۶:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۵۳:۲۳