پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۳۴۴۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۸
پیشنهادی به مدیران مدارس متوسطه
امروزه از هر شهروندی بپرسید که وظیفه مهم مدارس چیست؟ پاسخ خواهند داد که یکی از وظایف مهم مدارس کمک به یادگیری است . همچنین علمای تعلیم و تربیت ابزارهای متفاوتی برای یادگیری مفید و موثر یادگیری نام برده اند که یکی از این ابزارهای "یادگیری مشارکتی" است. در یادگیری مشارکتی دانش آموزان در گروه های کوچک ( 2 تا 6 نفره ) در یادگیری به هم کمک می کنند . 
پژوهشگران اعتقاد دارند که در " گروه های مشارکتی " معمولا انگیزه آموختن افزایش می یابد و دانش آموزان بیش از زمانی که به تنهایی مطالعه می کنند به یادگیری علاقه مند می شوند . همچنین در یادگیری مشارکتی به علت ارتباط متقابلی که دانش آموزان باهم دارند مطالب درسی را عمیق تر یاد می گیرند . 
یکی از روش های یادگیری مشارکتی " یادگیری با هم " است. در این روش گروه ها سعی می کنند با تعامل چهره به چهره و وابستگی گروهی و مسوولیت پذیری از طریق بحث گروهی در یادگیری به هم کمک کنند. 
لذا با توجه به نزدیک شدن ایام امتحانات پایانی مدارس ، پیشنهاد می شود ضمن بحث و تبادل اندیشه در شورای مدرسه ، زمینه لازم برای حداقل تشکیل 4 ساعت کار گروهی برای برخی از دروس پایه ( فیزیک ، شیمی ، ریاضی ، آمار ، هندسه ، عربی ) فراهم شود .
روش اجرا 
1-در هریایه از دانش آموزان برگزیده درسی که دارای مهارت ارتباطی خوب و روحیه مدیریت گروهی قوی دارند، دعوت شود تا در این طرح به عنوان مدیر گروه همکاری نمایند . مدیران گروه باید برنامه مطالعاتی خود را طوری تنظیم کنند که یک روز قبل از امتحان درس های خود را مطالعه و مرور کرده باشند . 
2- ضمن معرفی مدیران گروه در هر پایه، از دانش آموزان متقاضی و علاقه مند برای شرکت در گروه های مشارکتی "یادگیری با هم" نام نویسی شود .
3- صبح یا عصر روز قبل از امتحان، ( ترجیحاً صبح ) ، دانش آموزان با نظر و میل خودشان در گروه های 4-5 نفره سازماندهی شوند و در مدت 3 الی 4 ساعت، مطالب کتاب درسی را مرور و اشکال های احتمالی هم دیگر را بر طرف نمایند. 
الزامات اجرایی
1- هدف از طرح " یادگیری با هم "باید به صورت روشن و شیوا در کلاس های درس به اطلاع همه ی دانش آموزان رسانیده شود. 
2- از دبیران آموزشگاه ، اولیای داوطلب ، دانش آموزان موفق سال های قبل و ... می توان به عنوان ناظرآموزشی گروه ها ، و برای رفع اشکال های احتمالی استفاده کرد . 
3- به دلیل محدویت زمانی، از دانش آموزان متقاضی خواسته شود تا مطالب درسی را از قبل مطالعه کنند و با آمادگی در گروه حاضر شوند . 
4- مدیران ، معاونان ، مشاوران ، در تهیه فضا و امکانات لازم نهایت سعی و کوشش را داشته باشند .
5- در صورت امکان، در بین ساعت فعالیت گروه ها ، از دانش آموزان پذیرایی مختصری ( کیک ، چای و .. ) صورت گیرد . 
6- برنامه ریزی برای تهیه وسیله نقلیه با هماهنگی یکی از اولیاء ، برای هر گروه می تواند از هدر رفتن زمان آمد و شد داوطلبان بکاهد . 
7- نظارت غیرمستقیم و مستمر توسط کارکنان آموزشگاه ، والدین داوطلب و ... حتما و به یقین می تواند در برگزاری جلسات گروه ها مفید و موثر باشد . 
8- طرح موضوع و برنامه ریزی هر چه بهتر و تقسیم کار اعضا در شورای مدرسه ، تاثیر بهتری در فرایند کار خواهد داشت .
9- نظر سنجی از دانش آموزان به صورت شفاهی و کتبی در پایان جلسه می تواند برای تصمیم گیری جلسات بعدی مفید باشد. 
10- به یقین توکل بر خداوند سبحان و واگذاری امور به او در همه ی برنامه های زندگی راه گشای رسیدن به موفقیت است .پس به او توکل کنیم و عاقبت کارها را به او بسپاریم. 

نویسنده: محمد بارونی
برچسب ها: یادگیری ، مدرسه
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
مریم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
0
0
خوب بود
استفاده کردم
میلاد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
0
0
بهامید موفقیت
مهدی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
0
0
کاش زودتر دیده بودم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۷
اذان صبح
۰۴:۵۹:۵۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۵:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۷:۱۸
اذان مغرب
۱۹:۵۴:۰۳