پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۳۳۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۲
عبدالرسول خيرانديش
کتیبه­های پهلوی کازرون از آن رو که دوره­ای طولانی و پهنه­ای وسیع را در برمی­گیرند، گویای نکات مهمی درباره­ی این بخش از سرزمین ایران هستند. این کتیبه­ها که از آغاز دوره­ی ساسانی (تأسیس 244میلادی) تا پایان قرن اول هجری را در بر می­گیرند، در مجموع 500 سال را شامل می­شوند.
 
از آنجا که تا قرن پنجم هجری نیز به طور مشخص فرهنگ ایران قدیم در این سامان حاکم بوده است، باید این تعداد از کتیبه­های به دست آمده را نمونه­ای از صدها کتیبه­ای دانست که یا نابود شده­اند و یا تاکنون به دست ما نرسیده­اند. بدین ترتیب می­توان یک دوره­ی هزار ساله را برای سنت نگارش کتیبه­های پهلوی ساسانی با بهره­گیری از فرهنگ ایرانی­زردشتی در نظر گرفت. بر این اساس باید در آینده، همچنان کشف کتیبه­های دیگری به ویژه از نوع گورنوشته­ها را انتظار داشت.
 
همچنین باید توجه داشت که محدوده جغرافیایی کتیبه­های ساسانی کشف شده، از ممسنی در شمال کازرون تا سرمشهد در جنوب آن شهر است. این عرصه در واقع قسمتی از همان کوره­ی شاهپور(1) است. بنابراین شرایط فرهنگی و تاریخی شکل­گیری این کتیبه­ها علاوه بر فارس و به طور کلی ایران، هم­بسته با اوضاع کوره شاهپور نیز بوده است. زیرا این کوره به عنوان یک واحد اداری­ـ­اقتصادی در همان آغاز دوره­ی ساسانی شکل گرفت و تا چند قرن بعد از اسلام به حیات فعال خود ادامه داد.
 
از میان کوره­های پنج­گانه فارس، کوره­های استخر و دارابگرد تاریخی پیش از ساسانیان دارند. کوره اردشیر توسط اردشیر بابکان شکل گرفت و اندکی پس از آن، کوره شاهپور به نام پسر او به وجود آمد. در اواخر دوره ساسانی بود که کوره قباد هم بدین مجموعه افزوده شد.
 
هرچند این کوره­ها به عنوان مبنایی برای تقسیمات دیوانی و انجام امور مالیاتی تا قرن­ها موجودیت اسمی و رسمی خود را حفظ کردند؛ اما طولی نکشید که در پی غلبه اعراب مسلمان، حیات فعال اقتصادی خود را از دست دادند. در این میان کوره شاهپور توانست دوام بیشتری داشته باشد.
 
دلیل اصلی بر این امر نیز ضرب سکه به مدت دو قرن پس از فتوح اسلام در این کوره بود. از آنجا که ضرب سکه خود گویای شرایط سیاسی، اداری و فرهنگی یک منطقه­ی جغرافیایی است و نیز در امور اقتصادی، تجاری و مالیاتی نقشی اساسی بازی می­کند، تداوم ضرب سکه در این کوره، از سکه­های ساسانی تا عرب­ساسانی و سپس اسلامی را باید نکته­ای مهم در شناخت موقعیت تمدنی آن دانست. بر این اساس درک چگونگی پیدایش و تداوم سنگ­نوشته­های پهلوی، در این خطه روشن­تر خواهد شد. بر این امر باید دو عامل دیگر را نیز افزود. اول، مقام و منزلت شاهپور اول در تاریخ دودمانی و سیاسی ساسانیان و دوم، موقعیت کوره شاهپور در جغرافیای ایران­شهر عصر ساسانی.
 
در مورد منزلت شاهپور اول، نکته مهم آن است که روایات رسمی ساسانی بر این امر تأکید دارند که او تنها پسر اردشیر، موسس سلسله بوده است. همین فرزند نیز جانشین اردشیر شد. بنابراین، هم ادامه­ی نسل و هم ادامه­ی حاکمیت ساسانیان از شاهپور است. می­توان گفت که نسبت میان اردشیر و شاهپور چنان است که اردشیر موسس سلسله و شاهپور تثبت­کننده و تداوم­بخش آن به شمار می­آید. چنین موقعیتی برای شاهپور از همان آغاز کوشش­های اردشیر برای سرنگونی اشکانیان و تأسیس دولت ساسانیان فراهم آمد. روایات ساسانی سهمی ارزشمند برای شاهپور در پیروزی­های اردشیر قایل هستند. نیز در حالی که مهرک نوشزاد، رقیب سرسخت اردشیر و متحد عمده اشکانیان را در هم می­شکست، این شاهپور بود که هم قلمرو او را، که بعدها موسوم به کوره شاهپور گردید صاحب شد، و هم آنکه با دختر او ازدواج کرد. هرچند بر اساس روایات ساسانی نقش عنصر تقدیر در این ازدواجِ نه چندان آگاهانه، نقش اصلی دارد، اما باید آن را اشاره­ای به روند تثبیت اوضاع توسط شاهپور دانست.(2)
 
اگرچه نمی­توان براساس روایات، حکمی مشخص در مورد پیوند شاهپور از طریق مادر (همسر اردشیر) یا همسر خویش با اشکانیان داشت، اما به هر روی، این روایات نقش خاص شاهپور در فراهم ساختن امکان تداوم عناصر اشرافی جامعه­ی اشکانی به صورت جدید آن، یعنی اشرافیت ساسانی و نیز حقوق مالکانه او در کوره­ای که به نامش شکل گرفت را مورد تأکید قرار می­دهند.
 
بر این اساس دربار شاهپور مجمع تمامی فرمانروایان نواحی و خاندان­های کهن ایرانی شد. امری که اردشیر در حصول بدان به مانند او موفق نبود. در نتیجه، می­توان گفت تشریفات و ترتیباتی که در مجلس دربار شاهپور شکل می­گرفت، سرمشق نظام سیاسی ساسانیان برای تمام تاریخ آنان گردید. این که تمامی شاهان ساسانی از نسل شاهپور هستند و عموزادگانی از نسل اردشیر ندارند نیز متذکر می­گردد که دوره شاهپور را باید آغاز گستردگی نسب ساسانیان دانست. سند تاریخی معتبر در این مورد، نقش برجسته­های مفصل و متعددی است که در آثار باستانی کوره شاهپور موجود است.
 
بدون شک منطقه­ی شاهپور به موازات استخر، فیروزآباد و دارابگرد، در بر دارنده بیشترین نقش برجسته­های ساسانی است. اما از یک جهت با بقیه آنها تمایز دارد. بدین معنی که در همه آن نقش­برجسته­ها، شاه است و تاج­گذاری و یا صحنه­ای از یک نبرد. اما نقش­برجسته­های شاهپور دربردارنده شخصیت­های تاریخی بسیاری است و نمایشگر مجالس شاهانه با جمع کثیری از بزرگان کشور است. لذا بسیاری از خاندان­های کهن ایرانی که در دولت ساسانیان پایگاه و جایگاهی داشته­اند، تصویر نیای بزرگ خود را در نقش­برجسته­های شاهپور می­دیده­اند. استخری در این باره گزارشی جالب توجه دارد: »در ناحیت شاهپور کوهی هست که تمامت صورت­های هر ملکی و رییسی که از عجم معروف است و آنچه از مقیمان آتشکده و دانشمندان و بزرگان حکمای ایشان مشهور و مذکوراند، در آنجا صورت کرده و قصه­ها و ایام و حکایات ایشان در کتاب­ها نوشته در آنجا موضوع و مکان آن موضع قومی تعیین کرده نصب داشته­اند که محافظت آنجا می­کنند و در شهر ارّجان موضعی هست که به حصن­الجص معروف می­شود«.(3)
 
استخری در جای دیگر درباره­ی حسن­الجص توضیح داده است: »و دیگر حصن­الجص و آن به ناحیت ارجان است و تمامت متوطنان و مقیمان آنجا گبرانند و دانشمندان در آنجا کتاب­های فرس را درس می­گویند.«(4)
 
این گزارش استخری را پس از مولف ناشناس حدودالعالم، جیهانی در اشکال­العالم و مقدسی در احسن­التقاسیم ذکر کرده­اند.(5)
 
اگر سخن مولف مجمل­التواریخ و القصص را در دنبال گزارش­های بالا بیاوریم که گفته است تاریخ شاهان ایران را از بهرام موبد شاهپور گرفته و او نیز با بهره­گیری از بیش از بیست خدای­نامه این کار را انجام داده بود(6) در می­یابیم که کوره­ی شاهپور در تداوم سنت­های فرهنگی و تاریخی ایرانیان چه اهمیتی داشته است. بدین ترتیب منطقه شاهپور چه در دوره ساسانی و چه دوره­ی اسلامی به عنوان خانه­ی قدیم برای دودمان­های کهن و بزرگ ایرانی درآمد. این امر به حفظ سنت­های اجتماعی و فرهنگی ساسانی در این سامان مدد بسیار رساند.
 
اما جغرافیای کوره شاهپور چنان است که به صورت باریکه­ای میان نواحی داخلی پارس با دریای پارس قرار دارد. این کوره که از بخش­هایی از کوهگیلویه و شاید قسمتی از شمال خوزستان تا ممسنی، شاهپور فعلی، کازرون تا نزدیکی فیروزآباد امتداد می­یافت، علی­رغم درازای بسیار، پهنای اندک داشت. اما امتداد عمومی شمالی­جنوبی آن، برایش نواحی سردسیر و گرمسیر می­ساخت. در همان حال پرباران­ترین ناحیه فارس را هم شامل می­شد. چنانکه سرچشمه رودهای اصلی فارس که به دریا می­ریزد از همین­جاست. شکارگاه­های مهمی نیز داشت. چنانکه جره در جنوبی­ترین نقطه آن منسوب به بهرام­گور است. از کردان فارس (رموم) نیز بخش عمده­ای در آن سکونت داشتنه­اند، در گرمسیرات آن رم­الذیوان (پشت­کوه دشتستان کنونی) و شعبه شبانکارگان موسوم به کرزوبیان در شمال آن ساکن بوده­اند، قرار داشت.
 
اینان شبانکارگانی بودند که در کوهگیلویه می­زیستند و از طریق شاهپور اول ساسانی نسب خویش را به اردشیر اول می­رساندند.(7) حال اگر آثار باستانی شاهپور فعلی را مرکز قرار دهیم، اینجا دربردارنده مرکزیت اداری و سیاسی کوره بود. حال آنکه نواحی کوهستانی و سردسیر شمالی سکونتگاه کردان جنگجوی شبانکاره، نواحی جنوبی و گرمسیری را بیشتر کشاورزان و صنعتگرانی تشکیل می­دادند که شغل عمده­ی آنان تولید پارچه بود. زوال تدریجی اشرافیت نظامی ساسانی کم­کم از اهمیت نظامی کوره­ی شاهپور کاست.
 
هرچند شبانکارگان در آخرین تلاش و تکاپوی خویش موجبات زوال کوره­ی شاهپور را فراهم ساختند، اما رشد روزافزون تولید و تجارت پارچه از یک­سو امکان قدرت گرفتن صنعتگران را فراهم ساخت و از طرف دیگر امکان داد کازرون فعلی به جای شاهپور مرکز کوره شود.
 
جامعه­ی کشاورزان در نواحی رودخانه­ای و جلگه­ای کوره شاهپور اکنون آخرین یادگارهای فرهنگی ساسانیان را پاس می­داشتند. تولید عمده­ی کتان و کنف و پنبه آنان به وسیله­ی صنعتگران به پارچه­های معروف به توزی و کازرونی تبدیل می­شد و توسط تجار از طریق دریای پارس به اقصی نقاط جهان می­رفت. در واقع دو گروه تاجر و صنعتگر از میان همان دهقانان بیرون آمده بودند. دیگر این امکان وجود نداشت که جمعیت روبه رشد در اراضی محدود کشاورزی دشت کوچک شاهپور جای بگیرند.
 
در هنگام وقوع این تحول، روند اسلام­پذیری نیز شتاب بیشتری به خود گرفت. آمدن شیخ­ابواسحاق، معروف به شیخ مرشد به کازرون در این احوال صورت گرفت. دو گروه صنعتگران (شهریان) و بازرگانان با خانقاه او پیوندی مشخص یافتند. در حالی که حکمران زردتشتی کازرون با او مقابله­ای ناموفق داشت.(8) شیخ­ابواسحاق با موفقیت بر تعداد مسلمانان افزود و خانقاه او از یک سو با کمک رباط­های متعددی که در سراسر کوره شاهپور و نواحی پیرامون آن داشت به توسعه­ی تجارت کمک می­کرد، از سوی دیگر به شکل­گیری یک جامعه ایمانی و اقتصادی در کازرون کمک می­رساند که تولید اصلی آن یعنی پارچه با کیفیت عالی و امانت­داری کامل به هرجا صادر می­شد. سرانجام آنکه خانقاه مرشدی نهاد قضایی جدیدی به شمار می­آمد که بر جای آتشکده­های شاهپور(9) و دادین می­نشست.
 
آتشکده دادین با نام »فراز مرا آور خدایا«از زمانی مهرنرسی وزیر بهرام پنجم (گور) سابقه داشت.(10) این آتشکده بر سر راه کازرون به سیراف واقع شده بود و تا مدت­ها مهمترین کانون حفظ فرهنگ قدیم در منطقه­ی کازرون محسوب می­شد. اما مقدسی که در آغاز قرن پنجم از فارس دیدن کرده است، می­نویسد که کازرون جای شاهپور را گرفته است.(11) این امر گویای تحولی اساسی در تاریخ کوره شاهپور به شمار می­آید.
 
این تحول در واقع هم فرهنگی و هم جغرافیایی بود. شاهپور با فرهنگ ساسانی جای خود را به کازرون با فرهنگ اسلامی می­داد. اما این تحول هنگامی صورت می­گرفت که امکان تداوم عناصر زبانی و فرهنگی ایرانی وجود داشت. از همین روست که عبارت مندرج در سنگ قبرها که »بهشت بهر باد«تاکنون در فرهنگ شفاهی مردم منطقه شنیده می­شود.
 
پي‌نوشت: -------------------------------------------------------------------------------------
 
(1) در موره حدود کوره­ی شاهپور و تحولات آن به اثر گرانقدر استرنج با عنوان سرزمین­های خلافت شرقی مراجعه کنید. استرنج، گای، سرزمین خلافت شرقی، ترجمه محمود عرفان. ص283 به بعد. نیز چون ابواسحاق ابراهیم استخریف مسالک و ممالک، ص101ـ102. ابن بلخی، فارسنامه، به تصحیح استرنج، و توضیحات رستگار فسایی، ص341به بعد. منابع جغرافیایی تاریخی همچون حدودالعالم. صوره­الارض، نزهه­القلوب، مسالک و ممالک ابن­خردادبه. و نیز منابع بعدی چون: جغرافیای تاریخی فارس، نوشته­ی شوارتس؛ و نزهه­الخبار خورموجی و فارسنامه ناصری نوشته­ی میرزا حسن فسایی نیز در این باره مطالب بسیاری دارند.
 
(2) همه­ی منابع تاریخی و حماسی که به تاریخ ساسانیان پرداخته­اند، داستان در وجود آمدن شاهپور و چگونگی به سلطنت رسیدن وی را نوشته­اند. از آن جمله کارنامه اردشیر بابکان و نیز شاهنامه که بر اساس همین کارنامه اخبار شاهپور آورده است. فردوسی می­گوید که اردشیر با دختر اردوان اشکانی ناخواسته ازدواج کرد و سپس چون از راز او مطلع شد، در حالی که حامله بود، به قتلش فرمان داد. اما وزیر چنین نکرد و با تدبیری حکیمانه دختر را مخفی ساخت تا آنگاه که شاهپور را بزاد. چون شاهپور بزرگ شد، موبد راز بر اردشیر بگشود و اردشیر خوشحال شد که پسر و جانشینی دارد. شاهپور در جوانی دختر مهرک نوشزاد را گرفت که فرزندش هرمز از او متولد شد. ر.ک: شاهنامه، تصحیح ژول­مول، ج2، صص1033 تا 1042. تقریباً همه مورخان چون طبری، ابن­ثیر، یعقوبی و ابن­مسکویه این داستان را با تفاوت­هایی نقل کرده­اند.
 
(3) استخری، ابواسحاق­ابراهیم، ممالک و مسالک، ص141.
 
(4) همان، ص104.
 
(5) مولف ناشناس، حدود العالم من المشرق الی المغرب، ص378. و جیهانی، ابوالقاسم بن احمد، اشکال­العالم، ص122. و مقدسی، ج2/ ص682.
 
(6) مولف ناشناس، مجمل­التواریخ و القصص. بی­تا، صص3 و 21.
 
(7) در مورد رمهای فارس (زم) و نیز اقدامات آن دسته از آنها که جزو شبانکارگان بوده­اند، ر.ک: ابن­بلخی، پیشین، همان صفحات.
 
(8) کتاب ارزشمند فردوس المرشدیه فی اسرار الصمدیه در خصوص احوال و آثار و اقدامات شیخ­ابواسحاق کازرونی و نقش مهمی که در تحول آن منطقه از یک جامعه زردتشتی به اسلام داشت، مهمترین منبع به شمار می­آید و در بردارنده نکات بسیاری در این باره است. ر.ک: محمودبن­عثمان، فردوس المرشدیه فی اسرار الصمدیه، به تصحیح ایرج افشار، انتشارات انجمن آثار ملی، تهران، 1359.
 
(9) در مورد آتشکده شاهپور، مسعودی می­نویسد که این آتشکده نزد مردم احترام بسیار داشته است. مسعودی، مروج­الذهب، ج2، ص605.
 
(10) در مورد اقدامات مهرنرسی و اقدامات فرزندانش، کریستین­سن توضیحات مبسوطی داده است: کریستین­سن، آرتور، ایران در زمان ساسانیان، ص128. و بسیاری صفحات دیگر.
 

(11) مقدسی، پیشین، ص.6ـ645.

 
منبع: کتیبه­های پهلوی کازرون / سیروس  نصراله­زاده. تهران: کازرونیه، 1385
باز چاب: هفته­نامه بیشاپور، شماره 143، صفحه 5
 
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۵۹ - ۱۳۸۷/۱۲/۱۳
0
0
عالی
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۴۷ - ۱۳۸۸/۰۴/۱۴
0
0
بسیار عالی امیدوارم که موفق باشید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۵
اذان صبح
۰۵:۰۲:۱۳
طلوع افتاب
۰۶:۲۷:۰۱
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۵۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۶:۰۳
اذان مغرب
۱۹:۵۲:۴۴