پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۳۲۴۹
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۲

نوروز امسال، کمی با نوروزهای سالیان پیش متفاوت بود.

 اول میخواهم از دیار سبز سلمان شروع کنم.

 همایشها و جلسات متعددی تحت عناوینی چون نخبگان کازرون، هم‌اندیشی کازرون دوستان و ... برگزار شد.

 این نشست‌ها و همایش‌ها معمولاً حول شخصیت های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کازرون بود.

 معمولاً هدف از برگزاری آن¬ها نیز ارتقای کازرون در عرصه¬های مختلف از اقتصاد کازرون گرفته تا محیط¬زیست و شهرت و راه و سیاست و فرهنگ و ... اما آن چه بیشتر به دید می¬آید این است که محلی می¬شود برای دید و بازدیدهای شخصیت¬هایی که در طول سال یکی دوبار بیشتر به کازرون نمی¬آیند و در طول این سفرها نیز آنقدر مشغول صله رحم و یا کارهای شخصی¬شان می¬شوند که دیگر فرصتی برای دیدار با دوستان باقی نمی¬ماند.

 امسال با توجه به در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی، این همایش¬ها و نشست¬ها نیز عمدتا سمت و سویی سیاسی در جهت معرفی نامزدهای اتخابات مجلس شورای اسلامی نیز بود.

اما در میان این نشست¬ها، همایشی که به همت پایگاه اطلاع¬رسانی کازرون¬نما برگزار شد، فارغ از تمام حواشی¬ای که داشت، از انتخاباتی بودن تقریباً به دور بود.

در این همایش که وبلاگ¬نویسان کازرون و برخی از چهره¬های کازرونی حضور داشتند از دو قابلیت جدید این پایگاه اطلاع¬رسانی رونمایی گردید.

 حجت الاسلام خرسند در این نشست برای رونمایی از نسخه جدید کتابخانه پایگاه پشت میز رایانه قرار گرفت و با ارسال نمايه و مشخصات كتاب شعر شش دفتر مرحوم محسن پزشكيان و فعال كردن آن در صفحه اصلي، سرويس كتابخانه سايت را رسما افتتاح و رونمايي نمود.

 وی سپس در سخناني ضمن مهم دانستن كار رسانه‌ها خصوصاً رسانه‌هاي فعال در عرصه سايبري، به برخي جوسازي‌هاي خبري و تبديل نمودن مسايل حاشيه‌اي شهر به تيتر اول به نحوي كه آن مشكلات، مشكلات اصلي شهرستان جلو نمايد انتقاد نمود و با اشاره به مساله احداث جاده در تنگ چوگان، ضمن تاكيد بر اهميت حفظ آثار تاريخي، انتقادات مطبوعاتي پيرامون آن را ناشي از عدم اطلاع منتقدين از شرايط و مشكلات و خواسته‌هاي اهالي منطقه دانست و گفت نمي‌شود به خاطر حفظ يك اثر تاريخي مردم منطقه را از زيرساخت‌هاي مهم همانند جاده و آب و برق و گاز محروم كرد. ايشان همچنين با اشاره به اينكه شخصا هم كار رسانه‌اي و هم فعاليت‌هاي سياسي داشته است، فضاي رسانه‌اي كازرون را در مقايسه با فضاي رسانه‌اي كشور در مجموع بسيار مطلوب ارزيابي كرد.

از این مسئله که بگذریم، اتفاقات ناخوشایندی در طول نوروز امسال اتفاق افتاد که بسیار ناگوار بود. چند تصادف وحشتناک که در آن¬ها عده¬ای از همشهریان¬مان جان باختند یا دچار سانحه گردیدند.

 اما نوروز امسال اتفاق نادری افتاد که ناشی از همین تصادفات بود و آن تصادف یک قلاده پلنگ با خودرو و مرگ آن حیوان بود. مسئله¬ای که به سرعت رسانه¬ها را درنوردید.

 در این میان البته نباید حمله مسلحانه به یکی از ماموران میراث فرهنگی در حین ماموریت را نادیده گرفت. مسئله¬ای که اگر به یاد داشته باشید در آخرین شماره هفته¬نامه به بخشش قاتل یکی از محیط¬بانان اشاره کرده بودم. در آن یادداشت به مسئله بخشش پرداختیم که اگر بدون در نظر گرفتن مسایلی صرفاً از این دست که بخشش خوب است و باید ترویج پیدا کند به آن نگریسته شود، و این امر گسترده گردد، باعث خواهد شد تا خلافکاران و متجاوزین به جان و مال و ناموس مردم، جری¬تر شده و خود را در تجاوزشان مصون ببنید.

بخشیده شدن از سوی خانواده مقتول یا مجروح امری پسندیده است که بایستی روی آن کار کرد. اما مسئولین امر باید این مسئله را نیز در نظر بگیرند که برای عاملان ارتکاب آن بایستی قوانینی از بعد جنبه عمومی جرم در نظر گیرند و آن را نیز حتی در مراسم بخشش اعلام دارند.

از این مسایل که بگذریم، در نوروز امسال دو اتفاق هم صورت گرفت که هنوز ادامه دارد. یکی در عرصه دیپلماسی ملی و دیگری در عرصه دینی و منطقه¬ای.

مسئله اول مسئله مذاکرات هسته¬ای بود که تیم مذاکره¬کننده با تلاشی خستگی¬ناپذیر در روزهایی که مردم ما در تعطیلات عید نوروز در کنار خانواده و بستگان خود بودند، آنان به دور از خانواده و بستگان در جبهه¬ای سخت در مقابله با دنیای فریب و ریا و دروغ و تزویر برای احقاق حق ملت جهادی بس عظیم می¬نمودند. جا دارد در این جا از تلاش¬های خستگی¬ناپذیر این فرزندان میهن تقدیر نماییم و سربلندی و توفیقات روزافزون¬شان را از خداوند متعال درخواست داریم.

پایان این دور از مذاکرات، انتشار بیانیه¬ای بود که علی¬رغم تمام تلاش تیم مذاکره¬کننده ما، چندین برداشت مختلف از آن شد. از درون کشور گرفته تا خارج از مرزهای ما، حتی میان کسانی که خود دور میز نشسته بودند.

انتشار بیانیه که در واقع به چیز قاطعی نرسیده بودند و رسیدن به توافق را به نشست¬های دیگر موکول نموده است، و برگشت تیم مذاکره¬کننده، از سوی برخی جریانات مشکوک به جشن ملی تعبیر شد و جناب آقای دکتر ظریف را با دکتر مصدق قیاس نمودند. قیاسی مع¬الفارق است که اگر قرار بود قیاسی شود بایستی با مذاکرات سخت و فشرده امثال قائم مقام فراهانی در مورد مرزهای شمالی ایران با روس، یا مذاکرات میرزا تقی خان امیرکبیر در مورد مرزهای شمالی و غربی با عثمانی یا با مذاکرات دکتر ولایتی در مورد پایان جنگ تحمیلی و اثبات حقانیت ایران و درخواست غرامت مقایسه می¬شد.

اما در این میان جشن و پایکوبی به صورتی مبتذل در برخی از شهرها از جمله شیراز را شاهد بودیم.

مشکوک بودن برگزاری این جشن آن جا رخ می¬نماید که مذاکرات هنوز ادامه دارد و تیم مذاکره¬کننده در طول هفته جاری دوباره بایستی پای میز مذاکره بنشینند، زیرا این دور از مذاکرات تنها با انتشار بیانیه و نه توافق به پایان رسیده است و برای رسیدن به توافق جدید(توافق اول همان توافق ژنو بود)، بایستی مذاکرات ادامه پیدا نماید.

همچنین لازم به ذکر است که مذاکرات هسته¬ای که از دوران اصلاحات آغاز گردیده است، به قول دکتر حسن روحانی(رئیس¬جمهور و سرتیم مذاکرات در دوره اول)، یکی از سیاست¬های کلان نظام به شمار می¬آید و تیم مذاکره¬کننده در تمام ادوار بر اساس سیاست¬های ابلاغی مقام معظم رهبری، -که البته این ابلاغ پس از نظرخواهی و مشورت با مجامع مشورتی درباره سیاست¬های کلان نظام همچون مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس شورای اسلامی، شورای عالی امنیت ملی و ... اخذ و ابلاغ می¬گردد- حرکت می¬نموده است. همچنین بایستی به یاد داشته باشیم که مقام معظم رهبری در سخنان خود خطاب به تیم مذاکره¬کننده فعلی فرمودند دیپلماسی مانند کشتی است در یک جا باید پای خود را عقب بگزاری تا بتوانی در جای دیگر فن خود را بدرستی بر روی حریف وارد کنی. و همگان به خوبی دیده¬ایم که طول ادوار مختلف مذاکرات هسته¬ای، با همین سیاست پیش رفته¬ایم و امروز اگر در زمینه هسته¬ای موفق شده¬ایم مدیون دیپلمات¬ها از سویی و دانشمندان هسته¬ای از سویی دیگر هستیم.

پس نبایستی تنها دیپلمات¬ها را عامل موفقیت دانست یا این که تنها دانشمندان هسته¬ای. یا آن که تنها تیم مذاکره¬کننده فعلی یا سابق را.

از مسئله هسته¬ای که بگذریم، نوروز امسال با حمله متجاوزانه رژیم صهیونیستی آل سعود به همکاری رژیم¬های مرتجع و وابسته به مردم انقلابی یمن مصادف شد .

تا سال 2000 میلادی، هر چند انقلاب اسلامی ایران در کشورهای اسلامی به خصوص در میان شیعیان از محبوبیت خاصی برخوردار شده بود و این محبوبیت روز به روز علی¬رغم همه توطئه¬های دشمنان رو به افزایش بود، اما تنها این شیعیان جنوب لبنان اعم از حزب¬ا... و امل و جهاد اسلامی فلسطین بودند که بی¬واهمه خود را پیرو ولایت¬فقیه می¬دانستند و هنوز نیز بر آن ایستادگی می¬نمایند. و پس از اتمام جنگ تحمیلی عراق علیه ایران تنها این دو جریان اسلامی بودند که به عنوان خط مقدم اسلام ناب محمدی و مدافع ولایت¬فقیه و جمهوری اسلامی ایران با دشمنان اسلام درگیرو دار نبرد قرار داشتند. در خرداد 2000 میلادی، با آزادسازی جنوب لبنان توسط حزب¬ا... قهرمان، بیداری اسلامی در کشورهای اسلامی شروع شد. این بیداری با پیروزی حماس در انتخابات فلسطین در همان سال نشان داد که خط مقاومت اسلامی و جریان اسلام ناب وارد مرحله تازه¬ای گردیده است. انتخابات ترکیه و پیروزی اسلام¬گرایان در آن کشور، زنگ خطر را برای جبهه صهیونیستی و وابستگان¬شان در منطقه به صدا درآورد. جنگ 33 روزه لبنان، قتل رفیق حریری و اختلاف بین مردم لبنان، جنگ 22 روزه حماس در نوار غزه، محاصره غزه و ... همه برای درهم شکستن مقاومت اسلامی بود. اما هر بار مقاومت اسلامی نه تنها از آن سربلند بیرون آمد بلکه آبدیده¬تر شد. حوادثی مثل یازده سپتامبر و حمله به افغانستان و سپس عراق برای محاصره ایران نه تنها ایران را در منطقه به خواری نکشاند بلکه پیروز میدان شد.

موج بیداری اسلامی که از تونس آغاز شد، و به سرعت کشورهای اسلامی را فرامی¬گرفت، دشمن را به راه¬حل جدیدی سوق داد. اول برپایی اختلاف در میان مسلمانان با برپایی جنگ داخلی که توسط تکفیری¬ها کلید زده شد. مسئله¬ای که از افغانستان و عراق شروع شد و به سرعت مانند غده سرطانی کشورهای اسلامی را فراگرفت. اما این مسئله نیز شاید در سال اول برای عده¬ای ایجاد شک و تردید می¬نمود اما با فروکش کردن گرد و خاک فتنه امروز بر تمام مسلمانان عالم و آزادگان جهان مسلم شد که اینان مسلمان نیستند.

اما از سوی دیگر تحریک سودای قدرت در میان برخی از شخصیت¬ها و سران کشورهای اسلامی ان¬ها را وارد جنگ نمود.

 اما تمام این مسائل باعث نشد تا خط اسلام راستین گم شود. 

اتفاق امسال یعنی حمله همه جانبه به مردم انقلابی یمن، خط مقدم را از مرزهای لبنان و سوریه و عراق به پشت مرزهای خاندان صهیونیستی آل سعود کشانده است. خاندانی که یکی از غنی¬ترین، گسترده¬ترین و در عین حال مقدس¬ترین کشور اسلامی، یعنی حجاز را غاصبانه با زور شمشمیر غصب کرده و نام این کشور را به نام کشور سعودی خوانده است.

 

امروز مردم یمن تاوان دلدادگی به علی را پس می¬دهند. تاوان این جمله از امام جمعه صنعا که گفت: ای کاش مملکتی چون جمهوری اسلامی ایران داشتیم.

گفته شدن این جمله از سوی او به شهادت مردم شیعه یمن انجامید. تنها یک سال قبل از بیداری اسلامی این جمله گفته شد و به قول خودشان با مشت محکم آل سعود و رژیم وقت حاکم بر یمن سرکوب شد.

اما...

جریان الحوثی‌ها نام جنبشی شیعی زیدی در کشور یمن است که شکلگیری آن‌ها به دهه 80 میلادی باز میگردد. بنیان‌گذار این گروه فردی به نام سید بدرالدین الحوثی بود که در سال 2004 و به دست علی عبدالله صالح دیکتاتور وقت یمن کشته شد.

بدرالدین فرزندی به نام حسین داشت. حسین به کار با نوجوان و جوانان پرداخت و سعی نمود یک روحیه آگاهی بخشی و بیداری براساس مؤلفه¬های شیعی بودن و حضور پررنگ مبانی شیعه در آن، نقد وضعیت موجود و ترویج افکار امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی ایران در زمینه هایی همچون مبارزه با استکبار و آمریکا و اسرئیل ایجاد کند.

سید حسین هرچند خود زیدی بود اما به اختلافات میان شیعیان جعفری و زیدی پایان داد. اختلافی که آل سعود و حاکمان یمن از آن بسیار سود می¬بردند. با از میان برداشته شدن اختلافات، اتحاد میان شیعیان گسترده شد تا در انقلاب امروز یمن این شیعیان باشند که امور مملکت را بدست گیرند. این امر باعث شد تا آل سعود خطر را بیش از پیش احساس نماید. با سقوط عبدا... صالح، منصور هادی جای او نشست اما او نیز نشان داد که مهره آل سعود است. هادی نیز سقوط کرد. این بار آل سعود تکفیری¬ها را به یمن فراخواند. اما آنان نیز کاری از پیش نبردند و اکنون خود میدان آمده است.

نویسنده: محمد مهدي اسدزاده
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۰۹
اذان صبح
۰۵:۳۶:۵۳
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۷
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۴۶
غروب آفتاب
۱۹:۱۹:۵۰
اذان مغرب
۱۹:۳۵:۵۲