پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۳۲۱۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۶

طبیعت زیباست و جادویی دارد پر رمز و راز،اقیانوسی است بی کران مملو از رنگ های دلربا ،هدیه ای است با ارزش از خداوند و امانتی است بزرگ در دستان ما برای نسل های آینده. امانتی که شامل کوه و جنگل، رودخانه و دشت و صحرا،حیوانات  پرندگان،آبزیان و ... می باشد. طبیعت دلنشین است، دلنشین تر و زیباتر خواهد شد اگر ما انسان ها قدردان آن باشیم؛ دوستش بداریم و با او مهربان باشیم و در برابر تخریب و نابودی اش بایستیم. حامی او باشیم و این امانت بزرگ را بدون تخریب و نابودی به نسل های بعد واگذار کنیم و در یک کلام، طبیعت هدیه ی خدا و بخشی از روح لطیف انسان است.

بهار است. فصل رویش و زایش. درختان جامه های نو و سبز خود را پوشیده اند. زمین خواب، بیدار گشته، پرندگان و حیوانات جفت های خود را یافته اند و در گوشه ای دنج و امن لانه های خود را می سازند تا نوزادان و بچه هایشان را در آنجا پرورش دهند. اما تمامی این لانه ها محل امنی برای نوزادان نخواهد بود. دشمنان طبیعی و غیر طبیعی باعث تخریب لانه ها و از بین رفتن جوجه ها و نوزادان می شوند. متاسفانه تعدادی از این لانه ها که از این بلایا جان سالم به در میبرند توسط برخی از انسان ها مورد هجوم قرار می گیرند. افرادی که اگر فقط برای یک لحظه وجدان های خواب خود را بیدار کنند و خود را به جای این موجودات زبان بسته قرار دهند و بیاندیشند اگر کسی خانه هایشان را ویران کند، فرزندانشان را از آنها جدا کند و کانون خانواده شان را متلاشی سازد چه بر سرشان خواهد آمد. فقط برای چند ثانیه به این عمل ناشایست فکر کنید. متذکر می شوم، بله درست است که داشتن یک حیوان خانگی و یا پرنده ای دست آموز به انسان آرامشی عجیب و یک حس غیرقابل توصیف می دهد، اما باید دید داشتن این حس به چه قیمتی تمام خواهد شد. ویران کردن لانه های پرندگان و حیوانات و از بین رفتن جوجه هایی که شما قادر به تغذیه آنها به علت خاص بودن نوع تغذیه شان نمی باشید.

لازم به ذکر است در میان حیوانات و پرندگان ایران گونه هایی وجود دارند که خطر انقراض نسل آنان را تهدید می کند. گونه هایی از قبیل یوزپلنگ ایرانی، گورخر ایرانی، شنگ(سمور آبی)، زاغ بور(که گونه ای نادر و مختص ایران است)، پری شاهرخ، هوبره، دراج و بلبل هزار و... که تمامی ما در برابر این گونه های در حال انقراض مسئول هستیم، هر فرد به نوبه ی خود،در هر شغل و در هر سمتی، از شهر گرفته تا روستا براي حفظ آنها مسئول هستيم.

با توجه به اینکه هر آموزش و ایجاد فرهنگ ابتدا از خانواده صورت می گیرد از شما پدران و مادران گرامی خواهشمندم فرهنگ آشتی با طبیعت و حیات وحش و حفاظت از آن را از همین امروز به فرزندان دلبندتان بیاموزید که تخریب آشیانه ی پرندگان و برداشتن جوجه ها ضمن این که یک عمل ناشایست می باشد از لحاظ قوانین زیست محیطی جرم بوده و مشمول مجازات های مالی و حبس نیز می باشد. پس بیایید همه با هم برای حفاظت از این طبیعت زیبا و حیات وحش بی نظیر و سبز ماندن دیاری همیشه سبز بکوشیم و قدردان تمام نعمت های خداوند بزرگ باشیم.

جا دارد یادی کنیم از حرکتی  بی نظیر و بزرگ از یک محیط بان فداکار،کسی که با مشکلات فراوان و سخت گیری ها و سخت کوشی های خود و شما دوستداران طبیعت به احیای نسل پرنده دراج در حال انقراض در شهرستان کازرون کمکی چشمگیر کرد.و امروز حاصل این عمل دیدن دراج و شنیدن صدای زیبای این عروس پرندگان کازرون در تمام منطقه است. جالب تر اینکه این محیط بان برای شخص بنده هم پرونده ای را به دادگاه فرستاد، جریمه شدم، پرندگانم مصادره و رها سازی گردید اما امروز با نگرشی متفاوت و درک نمودن واقعیت های جامعه ای که محیط زیست، طبیعت و حیات وحش آن روز به روز توسط سودجویان در حال تخریب و نابودی است بر خود واجب دانستم که یکی از حامیان و دوستداران این طبیعت زیبا باشم. می اندیشم و می کوشم برای رسیدن به فردایی که در آن هیچ درختی قطع نشود، هیچ جنگلی تخریب و به آتش کشیده نشود، هیچ رودخانه ای با سم آلوده نشود، هیچ لانه ای به دست هیچ انسانی تخریب نشود، هیچ دامی برای هیچ صیدی گسترده نشود و غرش هیچ تفنگی جان حیوان بی زبانی را نگیرد. به امید دیدن فردایی که آرزوی هر دوستدار طبیعت است.

طبیعت متعلق به من، متعلق به تو و متعلق به تمام انسان های دنیاست.

با تشکر فراوان از کلیه ی محیط بانان و زحمتکشان سازمان حفاظت محیط زیست به ویژه جناب آقای مهندس جمال خداپرست ریاست سابق اداره ی حفاظت محیط زیست شهرستان کازرون و تمامی عزیزانی که در هر شغل و سمتی طبیعت را دوست دارند و یار و یاور واقعی طبیعت هستند.

نویسنده: علي قاسمپور
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
منو چهر یوسقی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۶:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
0
0
درود و سلام به تمام مردم منطقه بویژه طبیعت دوستان"

پرندگان شاخص اکوسیستم کوهستانی فارس"
در منطق کوهستانی فارس ، پرندگان شکاری وابستگی عجیبی به کوهستان دارند و بجز فصل تخم گذاری فقط لانه دارند ودر بقیه فصل لانه ندارند و جایی در بلندترین صخره ها ویا دراوج تپه ها که نامش نشیمن است نه لانه . مدفوع این پرندگان حاوی نیترات است و روی سنگها ،سفید رنگ مشاهده میشود .و بوسیله توده هوا که در حال چرخان است سوار میشوند و بال میزنند و بالا میروند .لانه سازی این گونه ها برای تخم گذاری معمولا در جای قبلی سال های گذشته است . مگر اینکه مورد تهاجم (اکثرا انسان) قرار گیرد ودر دسترس باشد ، دراین صورت تغییر لانه میدهند . طبیعت یعنی زندگی . شاد باشید
منو چهر یوسقی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
0
0
سلام "
فقط کافیست سفر کوتاهی از سمت سمت غرب شیراز و سنگر و ابتدای منطقه دشمن زیاری از هرایجان و پا قلعه و دامنه شیبدار کلاه سیاه و دشت نوبنیاد ازادگان و اب زالو نیمه بکر و ورودی چشمه های دل انگیز و سحر امیز دره پر رمز و راز و زیبای بوان و ورددی دشت باریک و جنگلی نوراباد به سمت چنار شاهیجان و کازرون راهی شوید تا تنه چند تنی درختان بلوط دز معرض خطر این بخش زاگرس را که با اتش خشم جفا کاران در حق طبیعت را در چند متری جاده ببنید و اه و افسوس طبیعت دوستان را به اعماق دل بفرستید و حدود بیش از 10 اصل درخت بلوط سوخته و نیمه سوخته سرنگون و هرساله هزاران نفر بی توجه از کنار میراث ارزشمند طبیعی کم این نسل وارث انیم واژگون و پیام اور نابودی جنگل بی نظیر زاگرس فارس است . یکی نیست بپرسد این تنه های چند تنی حاصل عمر اب و خاک و طبیعت مساوی شاید بیش از ده نسل ما انسانهای امروزی است . باید ازنزدیک دید و قضاوت کرد و راه چاره اندیشید .با ارزوی سلامتی و نیکبختی همه .
منو چهر یوسقی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
0
0
سلا م بر تمام دوستداران محیط زیست :
ادامه پرنده
فلا مینگو : پرنده زیبایی است ودر اروپا خیلی کم است . انها دلشان میخواهد که صد تا داشته باشند .اب را میگیرند و فیلتر میکنند و مواد داخل اب را استفاده میکنند .برای شناور کردن حیوانات درون اب شگرد خاصی دارند و پای خود را به کف اب محکم میکوبند تا همه چیز غوطه ور شود .رنگ بال انها صورتی در ابهای شور و در جاهای دیگر رنگ پریده میشود و بیرنگ . در باغ وحش به انها هویج رنده شده میدهند .
فلامینگو و قو ها گردن خود را مستقیم و لی حواصیل ها بشکل (اس ) Sمیگیرند
چنگر - طاووسک - چنگر نوک سرخ - پلیکان بزرگ جثه ترین پرنده در فارس - نوک خنجری کنار ابزی است و چوب پا نوع دیگری است و موجودات داخل گل و لجن را بیرون و میخورد .پرنده های کنار ابزی پای و بدن دراز دارند ابچلیک پاسرخ -مرغ دریایی یا کا کایی که نقش کلاغ را دارند برا دریا و به بقیه ظلم میکنند زمستان سر سفید دارند و هنگام جفت گیری سیاه میشود .به پلیکان پا خاکستری مرغ سقا هم می گویند . ادامه دارد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۳۱
اذان صبح
۰۵:۰۸:۲۲
طلوع افتاب
۰۶:۳۲:۰۲
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۳۲:۵۸
اذان مغرب
۱۹:۴۹:۲۹