پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۱۳۲۰۵
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۰
آب (او) غنی نودان

در خصوص پیدایش و کشف آب غنی شهر  نودان حکایتهای مختلفی مطرح است. یکی از این حکایتها که به نقل قول از ریش سفیدان و افراد مسن محل است به شرح ذیل مي‌باشد:

سالها دور که تاریخ دقیق آن مشخص نیست ، چند شکار چی که جهت شکار به کوه رفته بودند از مسیر فعلی چشمه آب غنی به سمت محل سکونت خود - که در مجاورت کوه دوان کمی بالاتر از تنگه چوگان ( مجاور روستای فعلی پیر سبز ) در نقطه ای فعلی باغ حاج سیف الدین شهریاری و کربلایی نظام الدین غفاری است - در حرکت بودند. شکارچیان درسایه قلعه معروف به قلعه کربلایی قاسم در حال استراحت بودند كه یکی از آنها متوجه میشود نقطه ای از آنجا مقداری علف (مور) روییده است و تعدادی زنبور اطراف آن می چرخند و انگار درون علفها پنهان میشود .  ایشان دوستان شکارچی خود را متوجه موضوع می سازد و آنها با استفاده از تجربیات خود نتیجه میگیرند که در آن نقطه آب است . آنها به محل سکونت خود می روند و فردای آن روز با وسایلی که بتوان حفاری کرد به محل روییدن علف برمیگردند و اقدام به کندن و حفاری میکنند و به مقداری آب دست پیدا می کنند. آنها با دیدن آب و نوشیدن آن متوجه میگردند آب بسیار گوارایی است .شکارچیان با توجه با اینکه محل سکونتشان در نقطه ای بود که در مسیر سارقان و افراد عبوری و دام بود، ترجیح میدهند با توجه به کشف آب گوارا و امنیت بیشتر نقل مکان کنند و در محدوده قلعه و آب کشف شده سکونت کنند.

آبی که خشکی نمی داند...

بعد از سالها ، شخصی به نام میر عبد الغنی جده آقایان شهریاری (اهالی نودان)، با کمک چند نفر اقدام به کندن چند قنات در مسیر آب کشف شده می کنند و این آب به سمت یک حوضچه سنگی هدایت می نمایند و مردم از آن استفاده میکنند. سالها میگذر و شخصی به نام آقای عبدالهی که در بخشداری کوهمره نودان احتمالاً در زمان بخشدار عظیمی، (بخشداری در یکی از منازل عمو قباد دوانی نژاد مشرف به مسجد صاحب الزمان (عج) که بعدها احداث شد استقرار داشت ) با توجه به فعالیت چشمگیری که داشت و اصطلاحا پر جنب و جوش بود، با کمک مردم اقدام به احداث انبار ذخیره آب با گچ و آهک و مقداری سیمان میکند. بدین صورت که انبار را حدود 100 متر پایین تر که در دسترس و شیب مناسب باشد احداث نمود. دهانه خروجی آب که از درون تخته سنگی که در ظلع غربی قلعه قرار داشت و آب از آن نقطه به وسیله کانالی که با سوله های سنگی و پوشیده از گچ و گل ساخته شده بود و به روی حوضچه سنگی می ریخت . آقای عبدالهی و تعدادی از مردم خیر، به منظور جلوگیری از هدر رفت آب و سرعت حرکت بیشتر آب دو اقدام انجام دادند: 

 1- احداث انبار ذکرشده

2- نصب لوله 2 اینج از دهانه خروجی آب انبار احداث شده .

آبی که خشکی نمی داند...

این انبار با گچ و آهک و مقداری سیمان احداث شد. آب از لوله مذکور در ارتفاع 15/1 به کف انبار می ریخت و به منظور عدم تخریب کف انبار ، سنگی که تراشیده شده بود و درون آن حفره ای بود زیر مجاری آب گذاشتند ( سنگو ) و آب درون سنگو می ریخت و در انبار ذخیره می شد.خروجی انبار شیر تخلیه نصب کرده بودند و مردم از آن شیر بوسیله قمقمه،  مشک، دول(دلو) و حلب آب می گرفتند . ازدحام مردم برای گرفتن آب، و بحث و مشاجره هایی که می شد، باعث گرديد تا کدخدا و ریش سفیدان با همکاری بخشدار وقت برای آب غنی مسئول گذاشتند که به نوبت به مردم آب بدهد، آن هم سهمیه بندی و دو مشک یا قمقمه به تعداد نفرات خانوار و ماهیانه مبلغ ناچیزی هم به مسئول انبار آب میدادند که وظیفه شستشوی انبار آب غنی نیز بعهده داشت .

آبی که خشکی نمی داند...

 وجه تسمیه آب غنی :

در مورد وجه تسميه اين آب دو روايت معروف است:

1- به دلیلی در مجاورت آب کشف شده درخت انجیر غنی بود که تا سالها مردم از انجیر غنی آن استفاده می کردند و آن درخت انجیر بصورت خود رو سبز شده بود آن آب به آب غنی معروف شد.

2- به دلیلی که مرحوم مغفور ميرعبد الغنی اقدام به بازسازی و حفر قنات و هدایت آب به حوضچه سنگی داشته و ظاهرا سندی از آب غنی در منزل یکی از ساکنین نودان که فوت نموده موجود است ولی هنوز نگارنده موفق به رویت آن نشده كه در صورت مشاهده آن سند نيز منتشر خواهد شد. 

مردم تنها آب آشامیدنی که داشتند آب غنی بود و برای بردن آب به منزل با مشکلات زیادی مواجه بودند . برای مثال نوزادي یک ساله كه در گهواره خواب بود و مادرش از روی ناچاری برای رفتن به آب غنی او را ترک کرده بود و پيرزني كه مراقب بچه بود هم به دلیل  آنکه مهمان منزلشان آمده بود ( مرحومه ننه مهری افراسیابی ) بچه را ترک نمود و تصور میکرد مادر بچه بزودی به منزل باز میگردد اما ازدحام و شلوغی مردم در آب غنی باعث تأخیر ایشان شد و هنگام برگشت با صحنه نوزادش كه در گهواره خفه شده مواجه گرديد.

آبی که خشکی نمی داند...

بعد از مدتها آقاي مهندس رفعیی که از افتخارات نودان است و در شرکت نفت مشغول به كار بود،  اقدام به نصب پمپ آب بر چشمه رنجان، احداث شبکه آب تا نودان و احداث مخزن آب در مجاورت قلعه نودان و توسعه شبکه داخلی آب درون کوچه و پس کوچه ها نمود و مشرف به هر چند خانوار یک شیر آب در کوچه نصب کردند و مردم با شلنگ ، آب میگرفتند و  هل هله و شور و شعف در نودان بر پا شد و مردم از آن همه گرفتاری راحت شدند.


نویسنده: محمد دهداري
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
0
0
جناب آقاي دهداري منبع اطلاعاتي حضرتعالي هر كس بوده يا اگاهي كامل ندارد يا اين هم يك پروزه جديد شيطنت خود و همدستانت است در جهت تحريف واقعيت آب غني . همانطور كه در بخشي از متن خود از فردي به نام مير عبدالغني نام برده اي كسي كه اين منبه آب را كشف و بعد آن را وقف مي كند همين شخص بوده و لا غير . اصل سند وقف نامه نيز موجود است كه توليت آن نيز برعهده وراث نامبرده مي باشد . از اين به بعد نيز هروقت خواستي مطلبي تهيه و منتشر كني برو و از مطلعين اصلي اطلاعات را جمع آوري كن . هر كسي كه سن بالاتري دارد كه منبع موثق نيست چون گاهي از روي عمد تاريخ و سوابق را تحريف مي كنند و گاهي از روي بيماري فراموشي پس هم توصيه است و هم هشدار آخر
کوهمره ای
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۷
0
0
سلام کوهمره ای گرامی برادر یا خواهر عزیز توصیه کردی درست یا غلط دستتان درد نکند خدا خیرت دهد . ولی هشدار آخر کمی دور از انصاف است ، شاید به فرض محال اشتباه کرده باشد همین اینکه مردم شهرستان با چنین یادمان تاریخی آشنا شدند جای تقدیر از آقای دهداری دارد . این اسم آب غنی یا همان ( او غنی ) هست که در اذهان می ماند نه نام افراد .
نودانی با فرهنگ
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۸
0
0
درود به شما
من هم به تبعییت از دوست کوهمره ای عزیز باید عرض کنم برای شما متاسفم . متاسف از اینکه کسی پیدا میشود و از جده ی شما حرف می زند که خود شما تا به حال چنین کاری نکرده اید. اما برای چه اینقدر ناراحت هستید نمیدانم امیدوارم مشکل یا ذهنیت قبلی نداشته باشید. دوره دوره زور و ... نیست و مطمئن باشید کسی از این هوچی بازیها نخواهد ترسید. در شان شما نبود که به بزرگان نودان توهین کنید مطمئن باشید این تحقیقاتی که شما ازش حرف می زنید از وارثین گرفته شده پس بدون اطلاع سخن نگویید. مردم شهر نودان از فرهنگ بالایی برخوردار هستند و تا انجا که می دانم استفاده از کلمه هشدار برای یک نویسنده کلمه ی خنده داریست. جهت اطلاع شما متن فوق الذکر قبلا در کتاب کمربند سبز فارس نوشته ی خداخواست جوکار نگاشته شده و نویسنده محترم این متن را از آنجا گرفته اند پس بدانید تدوین این مطلب در سال های اخیر بوده و تحقیقات میدانی هم صورت گرفته نمیدانم آنروزاها شما کجا تشریف داشتید تا از شما هم تحقیقات بعمل می آمد.شما سعی کنید از تنش های قومی قبیله ای خود بکاهید و کاری به این مسائل نداشته باشید. حالا جناب دهداری زحمت کشیده اند این مکان تاریخی را به مردم شهرستان معرفی کرده اند کاری بدی انجام داده اند. کاری که به عهده شما بوده است و تاکنون اقدامی انجام نداده اید.شما اگر علم و اطلاع کافی دارید و سند این وقف موجود است کازرون نما آماده ی اثبات حرف های شماست . این گوی و این میدان...
امیر نودانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
0
0
باسلام
نودانی بافرهنگ اگه جنابعالی هم مثل مدیر وبلاگ نودانی باشی میتونی بفهمی جای هیچ شک وشبه ای نسبت به مالکیت این اب و وقف ان به عموم توسط امیر عبداغنی شهریاری نیست..
اون بزرگواری که واکنش نسبت به معرفی این اب نموده به حق وبه جا انتقاد کرده زیرا نه تنها مدیر وبلاگ بلکه همه نودانیا اطلاع کامل دارن که باعث وبانی این اب کسی جز امیر عبدالغنی شهریاری نه بوده ونه هست..برای ارائه سند هم اگه مدیر وبلاگ اطلاعات کامل منتشر میکرد همه نسبت به مالکیت این اب یقین کامل میبردند...این اقا هدفش کم رنگ کردن بود
جناب بافرهنگ نودانی سالیکه مهندس نوذری خواستن اب رو برا ابیاری چمن نودان ببرن اگه خاطرتون بود وارثین امیرعبداغنی شهریاری(طایفه امیر) محکم وبا قاطعیت با ارائه سند که درون نی قلیانی درون منزل یکی از خانواده های شهریاری بود و با استناد به یکی از بندهای سند که امیر عبداغنی شهریاری از وارثین خود خواسته بود تحت هیچ شرایطی جز برای شرب عموم هیچگونه استفاده ای ازاین اب نشود پروژه رو تعطیل کردن..
مدیریت محترم کازرون نما سند بالاتر از این که مهندس نوذری با ادعای قدرتی که دارن نتونستن اب رو جایی دیگه ببرن؟؟؟؟
ما طایفه امیر با عملکردمون نسبت به جلوگیری از بردن اب به چمن ثابت کردیم این اب صاحب داره وصاحبش هم مشخص هست حالا هرکی میگه ما اشتباه میکنیم بسم ا... مثل ما سند رو کنه...
نیازی نمیبینیم که به شما یا ادمای مغرض دیگه چیزی رو ثابت کنیم که بهش اطاع کامل دارین..
لازم به ذکر هست طایفه امیر از فامیل های متعددی هست که تیره شهریاری بخشی از این طایفه میباشد
درود برطایفه بزرگ وهمیشه سربلند امیر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۶
اذان صبح
۰۵:۰۱:۰۲
طلوع افتاب
۰۶:۲۶:۰۳
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۴۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۶:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۵۳:۲۳