پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۱۳۰۳۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۸
بخش جره و بالاده در میان دنباله های کم ارتفاع کوههای زاگرس واقع شده است. این منطقه از نظر اقلیمی متنوع و حاصلخیز و با وسعت ۱۵۷۰کیلومتر مربع بخش مهمی از شهرستان کازرون را تشکیل می دهد.

بخش زیبای جره و بالاده دیار گل نرگس آماده پذیرایی از گردشگران و مسافرین به خصوص طبیعت گردان عزیز و بازدید کنندگان از نرگس زارها در ایام تعطیلات عید نوروز می باشد و مردم سخت کوش و خونگرم و مهربان این خطه از میهن عزیز اسلامی مان منتظر قدوم گرم شما هموطنان گرامی می باشند.:

بخش جره – بالاده در میان دنباله های کم ارتفاع کوههای زاگرس واقع شده است. این منطقه از نظر اقلیمی متنوع و حاصلخیز و با وسعت ۱۵۷۰کیلومتر مربع بخش مهمی از شهرستان کازرون را تشکیل می دهد. این بخش در شرق و جنوب شرقی شهرستان کازرون و در بین راه کازرون به فراشبند واقع بوده و از شمال به کوهمره نودان و کازرون، از شرق به کوهمره سرخی و شیراز، از جنوب به شهرستان فراشبند و از غرب به بخش تنگ ارم استان بوشهر متصل است.

این بخش دارای ۹۲ روستا و بالغ بر 56000 نفر جمعیت می باشد و دارای سه دهستان جره، فامور و دادین و به مرکزیت شهر بالاده می باشد.

 معرفي بخش جره و بالاده

پوشش گیاهی منطقه شامل درختان ارزن، بنه، کنار، بوته های گون، کتیرا و گیاهان دارویی مانند گل گاوزبان، شیرین بیان، کاسنی، شاتره و شیرخشت و گونه‌هاي جانوری منطقه نیز شامل بز کوهی، قوچ؛ میش، آهو، روباه، شغال، گرگ، خرگوش، گراز، کبک، تیهو و…می باشد.

یکی از جاذبه های دیدنی و مشهور شهرستان کازرون نرگس زارهای آن می باشد. گلهای نرگس کازرون از مرغوبیت و طراوت و عطر و بویی خاص برخوردار است و شامل گونه های نرگس شش پر، شهلا، معمولی و… می شود.

معرفي بخش جره و بالاده

بیشترین بخش نرگس زارهای کازرون در بخش جره و بالاده واقع بوده و به همین جهت این بخش را دیار گل نرگس می‌نامند. وجود دشت های خودروی گل نرگس جره، بلبلک، دادین، فامور و نرگس زار موید این مطلب می باشد. این نرگس زارها یکی از جاذبه های دیدنی و مشهور این بخش و شهرستان می باشد که هر ساله تعداد زیادی مسافر و گردشگر از اقصی نقاط مختلف کشور اسلامی مان و حتی دیگر نقاط دنیا جهت دیدن این نرگس زارها و بهره مندی از هوای لطیف و بوی خوش آن به این منطقه سفر می کنند.

همچنین بخش جره و بالاده علاوه بر دشتهای زیبای گل نرگس، دارای مکانهای تاریخی و دیدنی زیادی می باشد که نشان از قدمت و اهمیت این بخش می دهد که مسافرین و گردشگران میتوانند از این مناطق نیز بازدید داشته باشند . از این مناطق می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

چهار طاقی بالاده:  محل نگهداری آتش و تشریفات مذهبی در زمان هخامنشیان بوده است. این بنا توسط مهرنرسه وزیر مقتدر بهرام پنجم پادشاه ساسانی و در 50کیلومتری کازرون در بخش جره بالاده ساخته شد که چهار طاقی بزرگی است که هر ضلع آن بیش از ۱۴ متر طول دارد و در قله ی بلند مشرف بر رودخانه جره واقع است.

معرفي بخش جره و بالاده 

نقش برجسته سرمشهد: نقش برجسته بهرام دوم به طول ۴/۵متر و عرض ۲متر مشتمل بر تصویر بهرام دوم پنجمین پادشاه ساسانی است که صحنه پیکار این پادشاه با دو شیر و در حال حمایت از همسر و پسرش به صورت بسیار زیبا و ماهرانه حجاری شده است که یکی از دو شیر کشته شده و بر زمین افتاده و شیر دیگر حالت حمله به خود گرفته است.

معرفي بخش جره و بالاده 

کتیبه سرمشهد: این کتیبه که بزرگترین کتیبه پهلوی عصر ساسانی است در ارتفاع ۲۵ متری سینه کوه و در ابعاد۲/۵طول و ۱۷/۲ عرض قرار گرفته است و یکی از چهار کتیبه کرتیر موبد موبدان زرتشتی است و موضوع آن شبیه به کتیبه های دیگر در نقش رستم می باشد: در کل منطقه سرمشهد بخش جره بالاده به عنوان بزرگترین محوطه تاریخی عهد ساسانی در استان فارس به وسعتی حدود ۶۰۰هکتار می باشد که در آن آثار و ابنیه تاریخی متعلق به این عهد فراوان یافت می شود.

 معرفي بخش جره و بالاده

مسجد جامع سيریزجان: در روستای سیریزجان واقع بوده که از لحاظ پلان و شیوه ساخت منحصر به فرد می باشد و دارای ستون های قطور ساخته شده از گچ و سنگ و سقف جناقی می باشد و هنوز هم بعد از گذشت هزار سال مورد استفاده مردم منطقه می باشد.

منطقه زیبا و سرسبز دادین: که می توان آن را بهشت گمشده ای در شرق کازرون دانست شامل مجموعه ای کم نظیر از چشم اندازهای زیبا، طبیعت سرسبز، آثار تاریخی شاخص و چشمه های بی نظیر می باشد که دل هر بیننده ای را مسحور خود می کند.

معرفي بخش جره و بالاده 

دریاچه پریشان : از دیگر مناطق دیدنی بخش جره و بالاده می باشد که متاسفانه چند سالی است که به دلیل خشکسالی های متوالی و برداشت بی رویه آب رو به خشکی نهاده است و فقط قسمت اندکی از آن باقی مانده است.

 معرفي بخش جره و بالاده

از اماکن متبرکه این بخش مهم نیز می توان از امامزاده سید کمال الدین در غرب شهر بالاده، امامزاده پیر علوی در شرق روستای جره، امامزاده سید حسین در روستای ابوالحسنی، شاهزاده محمد واقع در روستای جوالیقان و امامزاده سید محمد در روستای سرمشهد را نام برد.

معرفي بخش جره و بالاده

به هر حال و با این اوصاف بخش زیبای جره و بالاده دیار گل نرگس آماده پذیرایی از گردشگران و مسافرین محترم می باشد و اقدامات لازم جهت اسکان مسافرین در این بخش صورت گرفته و مردم سخت کوش و خونگرم و مهربان این خطه از میهن عزیز اسلامی مان منتظر قدوم گرم شما هموطنان گرامی می باشند.

*بخشدار جره و بالاده

نویسنده: سيد مجتبي علوي*
برچسب ها: جره و بالاده ، كازرون
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
صدیقه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
0
0
من نیاز به نقشه های زمین شناسی منطقه جره بالاده و اطلاعات گیاهان بومی منطقه برای انجام کارهای پایان نامم دارم میشه لطفا دراین زمینه کمکم کنید ممنون
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۳۱
اذان صبح
۰۵:۰۸:۲۲
طلوع افتاب
۰۶:۳۲:۰۲
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۳۲:۵۸
اذان مغرب
۱۹:۴۹:۲۹