پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۱۲۸۵۶
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۳

هفته ای که گذشت هفته ای سخت و تلخ برای دوستداران محیط زیست کازرون بود. درست در روزهایی که هنوز طعم خوش و شیرین حضور مردم مهربان شهر در کنار تالاب پریشان در کام مان  وجود داشت و همه جا صحبت از عشق و حماسه مردم  در حمایت از پریشان بر زبان ها جاری بود  ناگهان خبری بهت آور  همه ی ما را به شوک عمیقی فرو برد.خبر کوتاه بود وناگهانی :  " خداپرست  رفت" یا بهتر بگویم او را کنار گذاشتند.

  گرچه این آمدن ها و رفتن های مدیران در جامعه ما به یک امر عادی و متداول بدل گردیده اما بدون شک تعویض ناگهانی خداپرست مردی که از پشتوانه مردمی و جایگاه مناسبی در نزد فعالان اجتماعی  برخوردار بود  نوعی دهن کجی به افکار عمومی تلقی می شود.

به دنبال این تعویض ناگهانی سوالات متعددی ذهن شهروندان را درگیر نموده است که  به نظر می رسد می بایست به نحوی شایسته بدان پاسخ داده شود. به راستی چگونه می شود که مدیری با این همه سابقه درخشان که در ادامه بدان اشاره خواهم نمود  و با پشتوانه ی رضایت مردمی از سمت خود کنار گذاشته شود؟

البته نگارنده دچار دگر شیفتگی و شخصیت پرستی نشده و آنچه در ادامه خدمت خوانندگان گرامی عرض می کنم بخشی از حقایق موجود در  عرصه محیط زیست شهرمان بوده که چشم بستن  بر روی آن و بی تفاوت گذشتن از کنار آن ها شرط انصاف و مروّت نمی باشد.لذا در این نوشتار تلاش می کنم  بخشی از کارنامه محیط زیست کازرون در پنج سال تصدی مهندس خداپرست بررسی گردد و قضاوت در باره ی آن را به افکار عمومی واگذار نماییم.

خداپرست  و اخلاق مداری:
 تا پیش از رسیدن ایشان به ریاست اداره حفاظت از محیط زیست هرگز با ایشان برخورد نداشتم اولین بار همراه با جمعی از دوستان و فعالان محیط زیست در دیدار از منطقه زیبای دادین با ایشان آشنا شدم . برخورد مهربانانه همراه با فروتنی خاص از ویژگی های بارز خداپرست بود .او با قیافه مهربان و خنده ای همیشه بر لب .گرم و صمیمی و  به قول معروف خاکی و خودمانی بود. انگار نه انگار که رئیس یکی از حساس ترین نهادهای دولتی این شهر است .می آمد وکنارت می نشست و با تو و شعار های محیط زیستی ات همسو می شد.

  خداپرست و  تعامل با فعالان محیط زیست:

تا پیش از  روی کار آمدن خداپرست ارتباط گروه های فعال اجتماعی با مدیران محیط زیست رابطه ی چندان امیدوار کننده ای نبود . فعالان محیط زیست در سالهای  87 و  88 که اوج  خسارات و بلایایی بود که بر سر طبیعت این شهر به ویژه پریشان رفت  همواره عملکرد مدیران وقت را مورد انتقاد قرار می دادند با آمدن او کم کم امید به  اردوی طبیعت دوستان بازگشت و رابطه فعالان محیط زیست با مدیران  از حالت تقابل به تعامل تغییر کرد. 

خداپرست و فعالیت های فرهنگی در زمینه محیط زیست :

در پناه فضای جدیدی که با روی کار آمدن خداپرست ایجاد شده بود دهها برنامه وفعالیت محیط زیستی در این شهر برگزار شد که مطمئنا نقش مهمی در رشد فرهنگ عمومی مردم داشته است. فعالان اجتماعی که فضا را مناسب فعالیت می یافتند با همکاری و هماهنگی با اداره محیط زیست در پنج ساله گذشته موفق شدند که سالانه چندین همایش فرهنگی و محیط زیستی در این شهر برگزار کنند به گونه ای که به گفته ی بسیاری از کارشناسان محیط زیست کشور مانند مهندس درویش  در کمتر شهری از ایران این همه بیداری زیست محیطی وجود دارد. برگزاری همایش های روز هوای پاک ، روز زمین پاک ، سمینار علمی دشت برم ، سمینار موج های آبی پریشان ، برنامه های متعدد نهال کاری در کوه ها و تپه های اطراف شهر و برگزاری  پیاده روی خانوادگی پریشان که هر سالانه با شکوه  تمام و با حضور  هزاران خانواده کازرونی برگزار می گردد تنها بخشی از فعالیت های فرهنگی است که در مدت تصدی مهندس خداپرست بر اداره محیط زیست کازرون صورت گرفته و بی گمان نقش مهمی در ارتقا فرهنگ پاسداری از محیط زیست داشته است .

خداپرست و قانون مداری :

مهندس خداپرست در پشت آن چهره ی همیشه خندان و صمیمی اش عزم و اراده ای محکم برای اجرای قانون داشت و به اذعان تمامی افراد آگاه ومطلع هرگز در پنج سال ریاست خود قانون را زیر پا ننهاد و همواره در چارچوب قانون جلو باج خواهی ها و تعرض ها به محیط زیست مقاومت کرد او اهل سفارش و زد و بند های رایج نبود و کارش را خدایی و وجدانی انجام می داد.

خداپرست و ارتباط نزدیک با جوامع محلی :

 از آنجا که عرصه ی محیط زیست پیوند نزدیکی با زندگی مردم محلی هر منطقه دارد و شیوه ی تامین نیازها ی مردم با ارتباط صحیح و منطقی بین انسان و طبیعت حاصل می شود از این رو یکی از ارکان کار یک محیط بان موفق داشتن ارتباط قوی و تنگاتنگ با جوامع محلی است و این ویژگی بارزی بود که در سال های گذشته ما از مهندس خداپرست می دیدیم . او خود را در قلب مردمان بومی اطراف پریشان جا داده بود و آن ها اخلاقاً خود را موظف به حمایت و پاسداری از تالاب می دانستند.

خداپرست و کنترل مسئله ی شکار :

 یکی از وجوه برجسته کار خداپرست برخورد قاطعانه  با شکارچیان بود برخوردی جدی و در حین حال توام با محبت و آگاهی بخش به شکار چیان 

به گونه ای که به ادعای برخی از این افراد آنها داوطلبانه می آمدند و تفنگ های خویش را تحویل می دادند . آری در  پناه مدیریت پنج ساله ایشان بسیاری از شکارچیان به شکاربانان افتخاری محیط زیست تبدیل شدند. برای من که سال های بسیاری است که با کوه و طبیعت در ارتباطم شنیدن صدای آواز و پرواز کبک ها و تیهو ها و گلّه های دراج در سه سال گذشته نشان از موفقیت ایشان در کنترل مسئله شکار دارد و اکنون بیم آن می رود که با رفتن ایشان باز هم فرصت طلبان به جان این موجودات زیبا و دوست داشتنی بیفتند.

خداپرست  و تالاب پریشان :

 متاسفانه سکان اداره محیط زیست کازرون زمانی به خداپرست واگذار گردید که که زخم های عمیقی بر پیکر این طبیعت مظلوم وارد آمده بود . آری او زمانی آمد که دیگر خبری از  موج های آبی پریشان نبود و پرندگان مهاجر دیگر به میهمانی این گوهر یکدانه نمی آمدند. او زمانی آمد که  مدیران پیشین مجوز حفر هزاران چاه را گرداگرد این تالاب ارزشمند صادر کرده بودند. اما خداپرست را اندیشه ای دیگر در سر بود او نیز چون بسیاری  از طبیعت دوستان اعتقاد داشت که تالاب هنوز زنده است و دارد نفس می کشد بنابراین باید برایش کاری انجام داد .

و او کاری کرد کارستان بیش از یک سال دوندگی طاقت فرسا و گذشتن از جان و مال و از دست دادن فرصت بودن در کنار خانواده و فرزند و بدخوابی های بسیار و چشیدن طعم گرمای سوزان و از همه بدتر مقابله با زیاده خواهان و فرصت طلبان نتیجه اش آن شد که پریشان دارای شناسنامه گردید و حریم تالاب به کمک حفر خندق و احداث خاکریز  به طول دهها کیلومتر  مشخص گردید و بیش از  1000 هکتار زمین های تصرف شده به دامان پریشان بازگشت  تا از این پس هیچ کس نتواند به بهانه خشکیدن تالاب به حریم آن دست اندازی نماید. واین کاری بود بس بزرگ و ارزشمند که تنها به مدد همّت والا و پشتکار مثال زدنی ایشان تحقق یافت .

به نظرم اگر خداپرست در طول تصدی پنج ساله اش بر محیط زیست کازرون هیچ کاری جز این نکرده بود می بایست برای همین کار بزرگ مدال افتخار  ونشان ملی به وی اعطا می شد. افسوس که  شیوه ی  ما چنین است که خادمان را  برنجانیم وبس.

خداپرست  وپلمب چاه های غیر مجاز:

اگر چه خشکسالی های پیاپی و قهر آسمان زمینه مناسبی برای خشکیدن تالاب پریشان بوده و هست اما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان حفر چاه های متعدد در گوشه وکنار دشت کازرون و برداشت بی رویه از منابع زیر زمینی به خصوص نیروگاه سیکل ترکیبی یکی از عمده ترین عواملی است که موجب پائین رفتن شدید آب های زیر زمینی شده و شرایط فرو نشست زمین را فراهم آورده است . خداپرست در  دو سال گذشته  موفق شد با همکاری و هماهنگی با آقای ایزدی خواه دادستان محترم شهرستان تعدادی از  چاه های غیر مجاز را مسدود نماید. 

خداپرست و خدای خودش :

اینک اگر چه  طبیعت دیار ما از وجود مدیری شایسته وتوانا محروم گشته اما خدا پرست ، مردی که از وجدان کاری و انضباط اجتماعی بالایی در عرصه شغل خویش برخوردار بود  در پیشگاه پروردگار خویش سربلند  و در پیشگاه مردم قدرشناس شهر خود رو سپید است . برای  جمال عزیز که  با روی سپید آمد ورفت در هر پست مقامی که باشد آرزوی بهترین  روزها و لحظه ها را دارم و امیدوارم که جانشین وی بتواند شیوه  عمل او را دنبال نموده و با دوستداران طبیعت رابطه وتعاملی سازنده داشته باشد. و بداند و آگاه باشد که عرصه محیط زیست و طبیعت این شهر هزاران هزار عاشق سینه چاک دارد هزاران هزار عاشقی که آدینه  10 بهمن ماه بدون هیچ دعوت نامه رسمی با پای پیاده به دیدار پریشان عزیز رفتند و سرود عشق و دوستی را در کنار بسترش سر دادند.

نویسنده: محمودرضا پولادي
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
احسان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
2
4
ضمن قدردانی وخسته نباشیدبه جناب اقای خداپرست
می خواستم به نگارنده محترم مقاله عرض کنم که اقای خداپرست 5سال به قول شما ریاست محیط زیست کازرون بوده ودراین دوره پنج ساله یک مدیر انچه که درتوان داره انجام داده وضمنا باتغییر دولت رییس ویاوزیریامدیرکل این رویه قانونی است که مدیران زیرمجموعه خودراابقا ویاتعویض ویابرکنارنمایدوکسی راانتخاب کندکه همسو باسیاست های خود ویا دولت باشدوشمانگارنده محترم طوری وانمود می منید که شمانماینده مردم بوده واز طرف مردم صحبت می کنید .من به عنوان یک شهروندکازرونی از جنابعالی درخواست می کنم به جای مردم صبحت نفرمایید ویاحداقل اعلام فرماییدکه شخص شما بااین تعویض رییس اداره مخالف هستید نه مردم
به امید روزی که کسی بدون مدرک خودرا نماینده مردم نداند وازطرف مردم صحبت نکند
ناشناس
|
ROMANIA
|
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
2
0
باسلام خدمت احسان عزیز این را فقط بدان که نماینده واقعی مردم کازرون کس دیگری است این آقا که شما صحبت از آن می کنید مخالف دولت آقای روحانی است وای تصمیم فقط وفقط از روی جناح بندی است والسلام
نگارنده
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
1
1
با درود به خواننده گرامی آقای احسان
نخست آنکه در هیچ کجای دنیا وقتی یک مسئول ومدیر لیاقت نشان داد و خوب کار کرد به صرف اینکه پنج سال است کار کرده و به اصطلاح دیگه بس شه اورا عوض نمی کنند.
اگر فردی شایستگی دارد تا زمانی که می تواند منشا خیر واثر باشد باید بماند وکار کند و این تصور که با هر تغییر گرایش سیاسی در راس هرم قدرت مدیران پائین دست نیز باید کلا عوض شوند تصوری منسوخ و پوسیده است که انگار فقط در جامعه ی ما متداول است
دوم اینکه فرموده اید خودت را جای مردم جا نزن واز طرف خودت حرف بزن . که البته اینجانب نه سخنگوی ملتم ونه قیم آنها و هر کس حتی خود شما می توانید ایده های خود را مطرح کنید اما دیدگاه من در مرود شخص مهندس خداپرست نه تنها دیدگاه شخص من بلکه مجموعه دیدگاه های جامعه بزرگ فعالان محیط زیست کازرون می باشد که بنده به عنوان عضو کوچکی از آنها و با کسب اجازه از همه ی آن تلاشگران بی ادعا سخن رانده ام
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
0
0
با سلام و احترام. بطور کلی از نحوه نگارش نگارنده محترم ( دوست گرامی دوران دبیرستان ) بدون تعارف لذت میبرم. لیکن به رسم احترام به نقد کنندگان ( اقای احسان ) زیبنده تر اینه که قضارت را به عهده خوانندگان بذارین و با این صراحت و تندی پاسخ داده نشود هر چند که اینجانب کاملا با نحوه نگارش و نگرش نگارنده عزیز موافقم. با عرض پوزش لازمه که یه خورده بیشتر صبورتر باشیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۶
اذان صبح
۰۵:۰۱:۰۲
طلوع افتاب
۰۶:۲۶:۰۳
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۴۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۶:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۵۳:۲۳