پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۲۸۰۷
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۴

ضرب المثل هایی که از قدیم الایام به دست ما رسیده چیزی نیست جز تجربه های سالیان سال نیاکان و پیشینیان ما که مفت و مجانی ما داریم در مناسبت های مختلف و در اتفاق های خاص و در طول زندگی و روزمره از آن استفاده می کنیم و انگار که حکیمان و شاعران خلاق این ضرب المثل ها را با عنوان کردن هر کدام از آن ها در کنار خودمون داریم چون بعد از به زبان آوردن هر ضرب المثل با یه کیف خاصی می گیم الحق که درست گفته و انصافاً مصداق بارزی از این اتفاق حاضر است.

در تمام ملل جهان ضرب المثل هایی وجود داره که با آداب و فرهنگ و با گویش محلی خاص اون مکان مطابقت و هم خوانی داره و البته همه ی ضرب المثل های دنیا کاربرد جهانی هم داره و شما می تونین از یه ضرب المثل ایتالیایی یا انگلیسی برای صحت گفته های خودتون استفاده کنین یا می تونین از سخنان حکمت آمیز کنفسیوس و ضرب المثل چینی استفاده کنین اما هیچی ضرب المثل های خودمون نمی شه و گفتار پند آمیز لقمان حکیم یا سخنان نغز استاد سخن سعدی شیرازی و ... و یه ضرب المثل خوب و عالی مثل: نه به این شوری شور، نه به اون بی نمکی!

یعنی نه شتاب و نه تعلل، یعنی رهرو آن نیست که گه تند و گه آهسته رود، رهرو آنست که آهسته و پیوسته رود! یعنی کم کاری خوب نیست و البته پرکاری هم خوب نیست! شب بیداری و تلاش مضاعف و اضافه کاری و خدمت به مردم!

چند مدت پیش فرمودن یا فرمودند که توی این شهرستان یعنی کازرون رئیس کم کار بایستی عوض بشه و به هیچ کس هم مربوط نیست و اون 10 نفر معروف شهرستان هم که دستی بر آتش دارن و در بعضی از عزل و نصب ها دخالت دارن یا انگشت شون توی کاره نمی تونن جلو این عزل شدن را بگیرن (و البته شاید این 10 نفر با اون 20 نفر هیچ ارتباطی نداشته باشن و شاید اینم باید بگیم 20 به اضافه 10 ) و مدیر تنبل و با بیلان کاری ضعیف باید عوض بشه و چه معنی داره که کسی بخواد از ر ئیس کم کار دفاع بکنه و در واقع حرف حساب اگه حساب باشه جواب نداره! و ما هم زبون مون بسته شد و جوابیه ندادیم تا این چند روز پیش که یه رئیس خوب و عالی و کاربلد و موفق و پر کار و پر انرژی و مردمی و فعال را بدون هیچ دلیلی یا شاید ما نمی دونیم و حتماً یه دلیلی داشته و اون دلیل هیچی نیست جز فعال و پرکار و کارآمد و همیشه حاضر به خدمت و مردمی بودن و پر تلاش و خادم و دلسوز و متعهد و نفسم بند اومد!

ولی اون عزیز نفس مون بود چون وقتی خوابیده بودیم و نفس می کشیدیم می دونستیم که یکی هست که هوا ی هوای محیط زیست مون داره تا پاک بمونه و از آلودگی ها به دور باشه! خیال مون راحت بود که کسی هست که نذاره دراج ها شکار بشن و ماهی های رودخانه ی بغلی به تور صیادها بیفتند و کسی هست که پروانه ها و سنجاقک ها از حضورش احساس امنیت می کنن و بال های شان را بی پروا در آسمان شهرمون می گشایند! اصلاً دلم نمی خواد این مطلب احساسی و رمانتیک و دکلمه گونه بشه و اصلاً لازم نیست که پشت سر کسی اشک بریزیم چون ما توی این شهر به این گونه رفتارها و حرکات عادت کردیم و اگه بخوایم برای این گونه اتفاق ها گریه کنیم سیل راه میفته! و محیط زیست مون خراب میشه! دست روی دلم نذار که خونه!

جمال خداپرست در مدتی که سکان اداره محیط زیست کازرون را در دست داشت کاری کارستان را انجام داد، سند پریسان را با دوندگی گرفت کانال یا خندق دور پریشان را اجرا و با حمایت دادستان محترم چاه های غیر مجاز را پلمپ کرد، خداپرست در نگهبانی و حمایت از محیط زیست مصداق بارز حفاظت از محیط زیست بود و شکارچیان و ماهیگیران و حتی مقاطعین یعنی قطع کنندگان درختان نیز به احترامش منابع طبیعی را خراب نکردند و به نوعی بار مکافات منابع طبیعی هم روی دوشش بود و خداپرست شبانه روز زحمت کشید و حتی در زمان خواب هم با لباس فرم و اونیفرم نظامی خاص محیط بانی و با پوتین به استراحت می پرداخت و اهل زد و بند و رشوه گرفتن و معامله بر سر محیط زیست نبود و هیچ قدرت مالی مانع از پایبندی و تعهدی که به سازمان و نظام جمهوری اسلامی داشت نشد و همه ی این گزینه های مثبت باعث شد تا عزل بشود فقط همین! جرمش این بود که اسرار هویدا می کرد!

و ما از مطالب فوق آموختیم که در این شهرستان اگر پیشنهاد ریاست به ما داده شد نباید بپذیریم و اگر خدای نکرده شیطان گول مان زد و پذیرفتیم و رئیس شدیم بایستی معمولی باشیم و نبایستی خیلی کار کنیم و بایستی بله قربان گو باشیم! و بایستی آسته بریم و آسته بیایم تا گربه شاخ مون نزنه!

بله توی این شهرستان شما نمی تونی یه رئیس خوب و با عرضه باشی چون عوضت می کنن هم چنان که نباید یه رئیس کم کار باشی! پس نتیجه می گیریم که نباید رئیس پر کار باشی و نه کم کار و بایستی متعادل باشی و بایستی توی چشم نیای باید اعتدال را رعایت کنی! بارها گفتم که شهرستان کازرون با همه ی شهرستان های دنیا فرق داره اصلاً ما مردم شهر باید توی جیب مون نمک بریزیم تا چشم نخوریم اصلاً ما تافته ی جدا بافته ایم و با کل دنیا فرق داریم خودمون، رفتارمون، مسؤولان مون، کاراهاشون! دل مون خوشه که به خودمون میگن اوسا و به زن مون میگین زن اوسا!

ما مسؤولان و مدیران و رؤسای خوب و موفق مون را عوض می کنیم و بعد می زنیم توی سر خودمون که چرا شهرستان پیشرفت نمیکنه! و بعد با داشتن نیروهای توانمند و کاربلد و متخصص و بومی شهرستان، این ور و اون ور و توی این شهر و اون شهر دنبال نیرو می گردیم تا پست ریاست اداره های کازرون را بهشون بدیم! مرغ همسایه غازه! یا آب در خونه گل آلوده!

آهااااااای کارمندان عالی رتبه و مسؤولان و مدیران و رؤسای نمونه و خوب دست از کار و تلاش بردارین که ممکنه عوض تون بکنن! من توی یه چیز دیگه ای هم موندم اونم اینه که بعضی از اداره جات شهرستان که به دلایلی رئیس شون عوض شده سال های سال بلکه قرن هاست که با سرپرستی اداره می شه و بعضی از اداره جات که بایستی رئیس شون عوض بشه به دلایل خاص عوض نمی شه اما جمال خداپرست که عزل میشه و عوضش میکنن شبانه یه نفر از یه شهر دیگه می یارن به جاش که برای اولین باره که کازرون را با چشم می بینه چون فکر می کرد که از شهر انجیر اومده به شهر پسته! و نمی دونست که این جا شهر پرتقاله و شما پیدا کنید پرتقال فروش را! حتی بنده ی خدا خونه هم براش مهیا نکردن که زن و بچه اش را با خودش بیاره یعنی این قدر واجب بوده که این سر عیدی رئیس اداره حفاظت از محیط زیست کازرون عوض بشه که هیچ کاری توی این شهرستان روی زمین نمونده و همه چی سر جاشه که نگو و نپرس!

آقای صفایی رئیس جدید اداره حفاظت از محیط زیست کازرون که از اصطهبان اومده این قدر با عجله آوردنش که وقت نکرده یه کیلو انجیر برامون سوغات بیاره و زرنگ تر از اون بچه های فعال اجتماعی و محیط زیستی شهرستان که نذاشتن جوهر حکم آقای صفایی خشک بشه و نذاشتن تا این بنده ی خدا پریشان و دشت برم و شاپور و بیدمشک و تنک تیکاب و بعضی از جاهای محیط زیستی کازرون را ببینه و یه جلسه ی فوری و فوتی برای ایشون گذاشتن که البته این جوان خوش بیان و مؤدب و کاربلد در مقابل آن همه خط نشان ها و خواسته ها و باید و نبایدهایی که برایش ترسیم شد کم نیاورد و معلوم بود که اهل عمله البته فکر بد نکنین نه اون عمل بلکه اهل کاره و دستش توی حرفه ی محیط زیست کاریه، که خدا حفظش کنه و آرزوی موفقیت براش داریم اما به راستی چرا برخوردهایی نه چندان خوب با بعضی از خوب های شهرستان میشه و خدای خداپرست را از کردار خودشان ناراحت می کنن! در پایان اگر خواستیم بدانیم که محیط زیست کجاست؟ا باید بگویم که وسعت قلب کازرونی هاست! خلاص!!

نویسنده: بهادر رياضي
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹
ناشناس
|
UNITED KINGDOM
|
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
0
4
احسنت بر شما
یاسر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
1
1
ای ول به محمد صادقی که این کارش خوب بود
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
لیاقتتون همین نماینده ...
طرفدار حق
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
0
3
با سلام
متن خوبی نوشتید. ما قدر دان مسئولان خدوم این نظام اسلامی در شهرمان هستیم یکی از آنها جناب خداپرست بود. جناب ریاضی آیا قبول دارید اون کسی که این دستورا رو صادر می کنه تافته جدا بافته است و از جنس مردم ، دربین مردم و برای مردم نیست؟ وباید تجربه گرفت و فکر اساسی کرد واونو نخواست؟ متشکرم
طرفدار حق
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
0
3
با سلام
متن خوبی نوشتید. ما قدر دان مسئولان خدوم این نظام اسلامی در شهرمان هستیم یکی از آنها جناب خداپرست بود. جناب ریاضی آیا قبول دارید اون کسی که این دستورا رو صادر می کنه تافته جدا بافته است و از جنس مردم ، دربین مردم و برای مردم نیست؟ وباید تجربه گرفت و فکر اساسی کرد واونو نخواست؟ متشکرم
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
0
4
ضمن تشکر از نویسنده گرامی بفرمایید علت رفتن مهندس بی تدبیری چه شخص یا اشخاصی بود؟ اگه اینو واسه مرم شهرستان روشن تر کنید خیلی لطف کردید. البته همه می دانند.ولی شمام بفرمایید؟
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
0
3
ضمن تشکر از نویسنده گرامی بفرمایید علت رفتن مهندس بی تدبیری چه شخص یا اشخاصی بود؟ اگه اینو واسه مرم شهرستان روشن تر کنید خیلی لطف کردید. البته همه می دانند.ولی شمام بفرمایید؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
0
4
خود کرده را تدبیر نیست این نتیجه انتخاب نادرست ما مردم کازرون است انشا اله دفعه دیگه اشتباه نکنیم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
0
0
یقینا آنکسی که از بالادست نگاه میکنه بهتر از اون کسی که پایین وایساده میبینه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۶
اذان صبح
۰۵:۰۱:۰۲
طلوع افتاب
۰۶:۲۶:۰۳
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۴۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۶:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۵۳:۲۳