پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۰۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۱۲۷۵۴
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۱
دیدگاه فرهیختگان کازرونی درباره روز کازرون - 12
به نظر من شما با مجموعه مصاحبه‌هايي كه آغاز كرده‌ايد در واقع روشي را دنبال مي‌كنيد كه مي‌بايست از سوي شوراي فرهنگ عمومي شهرستان آغاز مي‌شد. نمي‌دانم آيا آنهايي كه به سبب جايگاه قانوني‌شان مي‌بايست حرف نهايي را در اين زمينه بزنند، حرف نهايي‌شان را زده‌اند يا نه؟! آيا به اين نظرات توجه خواهند كرد يا نه؟!
انتخاب روزي به نام «روز كازرون» براي شهرستان كلاً چه كاركردي دارد و چه نقشي در توسعه و پيشرفت شهر ما ايفا مي‌كند؟
 

انتخاب يك روز با عنوان «روز كازرون» در صورتي كه محدود به مرزهاي جغرافيايي شهرستان نشود و لااقل بازخورد ملي داشته باشد مي‌تواند عاملي براي هرچه بيشتر شناخته شدن اين شهرستان و توجه به ظرفيت‌هاي نهفته‌ي تاريخي، ديني، فرهنگي، سياسي، گردشگري، زيست محيطي، اقتصادي و اجتماعي شهرستان باشد.
به بهانه‌ي اين روز مي‌توان هم گذشته‌ي افتخارآميز كازرون را به نسل جوان اين شهرستان شناساند و هم نخبگان امروزمان را در عرصه‌هاي گوناگون شناسايي كرد؛ از آنها تجليل نمود و از ظرفيت بالاي آنها در رشد و پيشرفت شهرستان بهره برد.

در روز كازرون و در كميته‌هايي كه براي برگزاري باشكوه اين روز تشكيل مي‌‌شود حتي مي‌توان در كنار يافتن و بيان نكات مثبت خود، به شناخت خصوصيات اخلاقي، اجتماعي و رفتاري منفي جامعه‌ي كوچك خويش پرداخت؛ مي‌توانيم به اين بهانه ضعف‌هايمان را نيز بشناسيم و با كمك علماي اخلاق و جامعه‌شناسي در رفع آنها بكوشيم.
 
روز كازرون بايد چه ويژگي‌هايي داشته باشد و چه شاخصه‌هايي را در بر گيرد؟
 به نظر من شما با مجموعه مصاحبه‌هايي كه آغاز كرده‌ايد در واقع روشي را دنبال مي‌كنيد كه مي‌بايست از سوي شوراي فرهنگ عمومي شهرستان آغاز مي‌شد. نمي‌دانم آيا آنهايي كه به سبب جايگاه قانوني‌شان مي‌بايست حرف نهايي را در اين زمينه بزنند، حرف نهايي‌شان را زده‌اند يا نه؟! آيا به اين نظرات توجه خواهند كرد يا نه؟! اما بگذاريد چند ملاك را بيان كنم.

1. به نظر من «روز كازرون» پيش و بيش از هر چيز مي‌بايست «روز افتخار» باشد. يعني روزي كه انتخاب مي‌شود بايد اين قابليت را داشته باشد كه ما كازروني‌ها خودمان را مفتخر به آن بدانيم. برخي روزهايي را پيشنهاد مي‌كنند كه از قابليت افتخار تهي‌ است. مثلاً اينكه ما يكي از روزهاي تعطيلات فروردين ماه را انتخاب كنيم چه افتخاري براي ما دارد؟! وقتي ما در سطح ملي بگوييم كه مثلاً روز پنجم فروردين روز كازرون است در مقابل اين پرسش كه اين روز چه ويژگي‌ افتخارآميزي دارد چه خواهيم گفت؟ تعطيلات نوروز به اعتبار آب و هوايش و به اعتبار سركشي بومي‌هاي ساكن شهرهاي ديگر از وطن خود روز تمام شهرهاي ايران است و از اين جهت برجستگي خاصي براي كازرون ندارد. علاوه بر اين، بسياري از كازروني‌هاي ساكن وطن در آن ايام از فرصت تعطيلات براي سفرهاي سياحتي يا زيارتي و خارج شدن از شهرستان بهره مي‌‌برند. البته مي‌توان از تعطيلات نوروز و حضور نخبگاني كه در اين ايام به وطن خود سر مي‌زنند براي تشكيل كميسيون‌هاي «روز كازرون» بهره برد.
2. به نظر بنده «نقش داشتن عموم مردم شهرستان» در خلق روزي كه به عنوان روز كازرون انتخاب خواهد شد، از اهميت بالايي برخوردار است. وقايعي در تاريخ كازرون وجود دارد كه در عين برخورداري از ارزش و اهميت، اما عموم مردم نقشي در خلق آن نداشته‌اند. مثلاً عموم مردم كازرون در تولد و يا درگذشت فلان شخصيت ارزشمند كازروني نقشي ايفا نكرده‌اند. انتخاب اين قبيل روزها براي شهرهايي مناسبت است كه در تاريخ خود فاقد روزهاي مهمي باشند كه در خلق آن‌ها عموم مردم نقش‌آفريني كرده‌اند.
3. به نظر بنده «خودجوش بودن» وقايعي كه در يك روز خاص اتفاق افتاده، يكي ديگر از ويژگي‌هايي است كه مي‌بايست در انتخاب روز كازرون مورد توجه قرار گيرد. روزهاي مهمي در تاريخ كازرون وجود دارند كه عموم مردم در آن حضور چشمگير داشته و نقش ايفا كرده‌اند اما قبل از فرا رسيدن آن روزها از سوي مسئولان مربوطه براي باشكوه برگزار شدن آنها فراخوان عمومي صورت گرفته است. به عبارتي مردم كازرون ابتداءً در انتخاب و خلق آن روز نقشي نداشته‌اند. چنين روزهايي نمي‌توانند انتخاب مناسبي براي «روز كازرون» باشند.
4. از نظر بنده برخورداري از «ويژگي ملي» يكي ديگر از شرايط لازم براي انتخاب روز كازرون است. ما نبايد از روزي به عنوان «روز كازرون» ياد كنيم كه جا انداختن آن در سطح ملي متحمل زحمات فراوان باشد؛ بلكه بايد روزي را انتخاب كرد كه مردم ايران قبلاً «در آن روز» يا «به مناسبت آن روز» بارها نام كازرون را شنيده باشند. ما با دست گذاشتن بر روي چنين روزي در سطح ملي مانع از آن مي‌شويم كه نسل‌هاي بعد، اين روز را فراموش كنند. انتخاب روزي با اين ويژگي طبيعتاً از چنين ظرفيتي برخوردار خواهد بود كه صدا و سيما مستندهاي متعددي را درباره‌ي آن روز توليد و در سطح ملي پخش كند. همچنين به مناسبت فرا رسيدن آن روز، هر سال جمعي از مردم و نخبگان شهر مي‌توانند به نمايندگي از سايرين به ديدار جمعي از بزرگان كشور رفته، ياد و خاطره‌ي كازرون و كازروني‌ها‌ را از زبان آنها در ذهن مردم ايران زنده نگه دارند.
5. از نظر بنده نداشتن شريك‌هاي متعدد در افتخار به روزي كه قرار است به عنوان «روز كازرون» انتخاب شود از جمله ويژگي‌هايي است كه مي‌بايست لحاظ شود. چرا كه روي روزها و وقايعي كه شريك‌ها و مدعيان متعدد دارند نمي‌توان متمركز شد و نسبت به اختصاص دادن آن روزها به كازرون در سطح ملي جريان سازي كرد.
6. تاريخ دقيق برخي از وقايع مهم كازرون يا مورد اختلاف است و يا بر اساس تاريخ قمري تعيين شده است. انتخاب اين روزها به عنوان روز كازرون طي سال‌هاي مختلف ما را با مشكل چرخش «روز كازرون» و در نتيجه عدم تثبيت آن مواجه خواهد كرد. لذا به نظر بنده انتخاب روزي كه تاريخ دقيق آن بر اساس تقويم خورشيدي مشخص باشد، مناسب‌تر خواهد بود.
7. آخرين ملاك از نظر بنده «قابليت وحدت‌آفريني» اين روز است. روزي كه نتواند در سطح شهرستان وحدت نسبي كازروني‌ها (خصوصاً نخبگان آنها) را همراه داشته باشد، نخواهد توانست رسالت خود در سطح ملي انجام دهد.


پيشنهاد شما براي روش انتخاب اين روز چيست و فكر مي‌كنيد چگونه مي‌توان به يك اجماع قابل قبول و پسند براي عموم مردم رسيد؟

براي انتخاب «روز كازرون» به دو روش مي‌توان عمل كرد؛ يكي به روش دستوري به اين معنا كه جمع محدودي كه معمولاً سلايقشان به هم نزديك است دور هم جمع شده و بگوييد به نظر ما فلان روز «بايد» به عنوان «روز كازرون» انتخاب شود و حتي دنبال اين باشند كه نظرات نخبگان را به‌گونه‌اي مديريت كنند كه در نهايت به نظر آنها ختم شود. اين روش به نظر بنده در هيچ شهري با خصوصيات كازرون مقبول نخواهد بود. حتي اگر اين جمع بهترين انتخاب را داشته باشند نيز با واكنش‌ها و مخالفت‌هاي فردي و اجتماعي روبرو خواهند شد. اين مخالفت‌ها بيش از هر چيز محصول روش غلطي است كه در اين انتخاب دنبال شده ‌است و حتي باعث سوزاندن روزي شود كه آنها به آن توجه دارند.
روش ديگر اما آن است كه از ابتدا با وسعت ديد و اجتناب از تنبلي‌ها، خط‌كشي‌ها و تنگ‌نظري‌هايي كه بعضاً گرفتار آن هستيم از همان ابتدا سراغ نخبگان و صاحب‌نظران كازروني در نقاط مختلف كشور و بلكه دنيا برويم. اين كار با گسترش امكانات ارتباط جمعي كار دشواري نيست. به راحتي مي‌توان از همان ابتداي انتخاب روز كازرون نام اين شهر و افتخاراتش را فرياد زد. آيا مجموع تصميم‌گيران درباره‌ي انتخاب اين روز به اندازه‌ي يك مدير بازرگاني همت و ابتكار ندارند كه مثلاً از ظرفيت رسانه‌ي ملي در فراخوان انتخاب اين روز بهره ببرند و صداي خود را به كازروني‌هاي ساكن در سراسر كشور برسانند؟! نمي‌توانند از ظرفيت سايت‌هاي خبري و شبكه‌هايي اجتماعي براي اطلاع‌رساني به كازروني‌هاي خارج از كشور بهره‌برداري كنند؟! آيا بيشتر همراهي و همكاري نخبگان شهرستان را به دنبال دارد يا روش قبل؟!


به نظر شما چه روزهايي در تقويم كازرون وجود دارد كه از ظرفيت و استعداد كانديدا شدن براي انتخاب روز كازرون برخوردار است؟

براي اينكه انتخاب بهتري صورت بگيرد، ترجيح مي‌دهم به جاي چند روز تنها يك روز را پيشنهاد كنم.

پيشنهاد شما براي روز كازرون چه روزي است؟

من مشخصاً روز 19 ارديبهشت را پيشنهاد مي‌كنم. به نظر من اين روز از تمام ويژگي‌هاي گفته شده برخوردار است. در روز 19 ارديبهشت 57، كازرون نه «ملي» بلكه «جهاني» شد. به واسطه‌ي حماسه‌آفريني‌ مردم كازرون در اين روز و تداوم قيام آنها در روزهاي بعد بسياري از رسانه‌هاي جهان از كازرون و مردم بپا خواسته‌ي آن ياد و تجليل كردند.
گرچه مسير شهادت در جريان مبارزات انقلاب اسلامي در كازرون در اين روز با خون سرخ شهيد محسن‌پور آغاز و يك روز بعد با خون شهيدان دست‌داده و محمدي تداوم يافت اما نكته‌ي مهم آن است كه «عموم مردم كازرون» به صورت «خودجوش» در خلق اين حماسه نقش‌آفريدند.
در آن ايام در تمام اعلاميه‌هاي مبارزاتي در نقاط مختلف كشور از قيام مردم كازرون ياد ‌شده است. شدت اين قيام به حدي بود كه حكومت مجبور به گسيل نيروهاي نظامي از برخي شهرهاي مجاور براي سركوب مردم كازرون شد.
ياد قيام مردم و شهداي كازرون در اعلاميه‌هاي مراجع، علما و روشنفكران الهام‌بخش‌ شهرهاي ديگر شد و نقش مهمي در شتاب‌بخشيدن به پيروزي انقلاب ايفا كرد. در اين روز نام كازرون «به تنهايي در كنار نام قم» به عنوان خواستگاه انقلاب قرار گرفت. چهلم شهداي ارديبهشت كازرون در بسياري از شهرهاي كشور جريان‌آفرين شد.
به نظر بنده اين روز مي‌تواند به عنوان «محور وحدت كازروني‌ها» بركات بسياري براي شهرستان ما داشته باشد. ما متأسفانه بعد از پيروزي انقلاب تاكنون نتوانسته‌ايم از اين دستاورد بزرگ آنچنان كه شايسته است حراست كنيم.
به نظر من اكنون كه انتخاب روزي با نام «كازرون» مطرح شده است مي‌بايست از اين فرصت بيشترين بهره‌برداري را در «سطح ملي» به عمل آورد.
علاوه بر آنچه در پاسخ به پرسش اول درباره‌ي استفاده از ظرفيت «روز كازرون» در رشد و شكوفايي شهرستان گفته شد، مي‌توان با پي‌گيري مجدانه از صدا و سيما به عنوان بزرگ‌ترين رسانه‌ي كشور خواست كه اگر قرار است ملي باشد و ملي عمل كند يكي از جلوه‌هاي چنين عملكردي توليد و ساخت و پخش مستندهاي متعدد درباره‌ي «روز كازرون» و شهرهاي مشابه در سطح ملي است.

نویسنده: رضا صنعتي
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
1
2
شما به نوشتن کتاب مشغول باشید و کازرون نما نیز تیزر فروش الکترونیکی برای شما راه بیندازد کافی است برادر....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
1
2
فعلا كه همه مورخ و پژوهنده شده اند شكر خدا !
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
0
0
شما هم کتاب بنویسید،،،کتاب اندیشه سیاسی ولایت فقیه از دیدگاه حجة الاسلام هاشمی رفسنجانی کتاب خوبی است و الحق والانصاف زحمات زیادی کشیده....یا کتاب چراغ دوستان در نگاه حجت الاسلام مصباح......
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۵
0
0
چرا خیلی جاها اینقدر راحت به جناب صنعتی میپرن دلیلش رو نفهمیدم واقعا!!
به هرکسی نقد میشه وارد کرد اما دلیل توهین رو نمی تونم بفهمم
کسی هست روشنگری کنه؟ ممنون
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۰۹
اذان صبح
۰۵:۳۶:۵۳
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۷
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۴۶
غروب آفتاب
۱۹:۱۹:۵۰
اذان مغرب
۱۹:۳۵:۵۲