پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۱۲۷۳۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۰
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کازرون خبر داد
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کازرون از مرمت اضطراری و استحکامی آثار معماری شهر تاریخی بیشاپور خبر داد

به گزارش كازرون نما، محمدرضا معینی اظهار داشت: با توجه به‌ضرورت استحکام‌بخشی و به تأخیر انداختن روند فرسایش بخش‌هایی از آثار شهر تاریخی بیشاپور مرمت بخش‌هایی از آثار مجموعه هم‌اکنون در حال انجام است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کازرون افزود: در ادامه مرمت‌های پیشین و در نظر گرفتن این مهم که مرمت یکی از مهم‌ترین راهکارها و شاخصه‌های اصلی در حفظ سلامت آثار تاریخی و به تأخیر انداختن روند فرسایش در آثار محسوب می‌‌شود مرمت اضطراری، استحکامی بناهای تاریخی شهر بیشاپور ازجمله بنای جنوبی پشت راهرو تالار تشریفات، بناهای جبهه شرقی ایوان موزاییک به‌صورت مرمت اضطراری، استحکام‌بخشی دیوارها با توجه به اصول مرمتی و به‌صورت موردی در بناهای تالار تشریفات و ایوان و حیاط موزاییک توسط استادکاران ماهر و مرمتگران و کارشناسان پایگاه پژوهشی بیشاپور در حال اجرا است.

معینی افزود: در این پروژه همچنین تزئینات وابسته به معماری شهر تاریخی بیشاپور ازجمله گچ‌بری‌های به‌جای مانده بر روی دیواره‌های بناهای ایوان موزاییک و تالار تشریفات بر اساس مانیتورینگ، آزمایش‌های تخصصی آسیب‌شناسی، آسیب‌نگاری و طی طرحی از پیش تعیین‌شده با توجه به اصول پاک‌سازی، مرمت و تثبیت می‌‌شود.

شهر تاریخی بیشاپور به‌عنوان یکی از شاخص‌ترین آثار تاریخی استان فارس سالانه حجم بسزایی از آمار گردشگران را به خود اختصاص داده است.

این شهر تاریخی به وسعت تقریبی 200 هکتار دارای مجموعه بناهایی ازجمله ارگ شاهی، بافت‌های خدمات شهری و مذهبی بوده که در سال 1310 به شماره 24 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و با توجه به آثار تاریخی کم‌نظیر از دهه 30 توسط مستشرقان فرانسوی پروفسور گیریشمن، ژرژسال و از اواخر دهه 30 تا سال 1392 توسط هیئت‌های حفاری ایرانی به سرپرستی دکتر سرفراز، مرحوم مهندس مهریار، دکتر چگینی و دکتر مصیب امیری مورد حفاری باستان‌شناسی قرارگرفته است.

نویسنده: سرويس خبر
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
منو چهر یوسقی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
0
0
سلام"
باوجود اینکه گردشگران زیادی جذب منطقه گردشگری کازرون میشود متاسفانه محل مناسب موقت و یا دایم در خور کازرون با ان ابهت و اثار مهم تاریخی جهت اسکان موقت و یا دایمی و شب مانی گردشگران داخلی و خارجی برخوردار نیست . شایسته و ضروری است مسولان محترم در کنار خدمات حفاظت و تداوم خدمات گردشگری دیگر این مورد را مد نظر داشته باشند .ممنون
کوروش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
0
0
سلام دکتر بزرگوار من میخوام از شخص بزرگی بنام حاج علی حسین حسینی از بیشاپور تشکر کنم که استادکار درجه یک مرمت و بازسازی شهر بیشاپور بود.روحش شاد یادش گرامی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۳۱
اذان صبح
۰۵:۰۸:۲۲
طلوع افتاب
۰۶:۳۲:۰۲
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۳۲:۵۸
اذان مغرب
۱۹:۴۹:۲۹