پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۰۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۱۲۶۶۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۳


 کتاب شعرش را فرهنگستان زبان و ادب فارسی در تهران چاپ و منتشر کرد، جلسه­ی رونمایی از این کتاب هم در تهران و تقریباً بدون حضور چهره­های فرهنگی و هنری و مسوولین کازرون ـ بجز انگشت­شمار افرادی از اقوام وی ـ برگزار گردید.

 دقیق­تر که نگاه کنیم به وضوح متوجه می­شویم جمعی از اهالی فرهنگ و هنر در پایتخت، متوجه حضور گنجینه­ای در کازرون شده­اند که در این وانفسای بازار نشر و کاغذ، حاضر به انتشار کتاب 500صفحه­ای وی شده و به دنبال آن جلسه­ی رونمایی کتاب و نقد و بررسی و چه و چه و چه را برای شناخت هرچه بهتر اندیشه­های این شاعر مردم­پژوه برگزار می­کنند.

 اما در کازرون، نه تنها تا به امروز خبری از جلسه­ی رونمایی از کتاب شعر وی نبوده، بلکه حتی در کمتر قفسه­ای از مجموعه قفسه­های دستگاه­های فرهنگی یا نهادهای مرتبط با امور فرهنگی شهرستان می­توان ردپایی از این کتاب را دید.

 موضوع آنجا تأمل­برانگیزتر می­شود که چندسال پیش­تر از آن، حتی یک انتشارات تماماً بومی ـ نشر کازرونیه ـ مجموعه داستان قصه­های مردم کازرون را که توسط محسن پزشکیان گردآوری شده بود ـ با تلاش عبدالنبی سلامی ـ منتشر نمود و آن زمان هم بجز حمایت محدودی از سوی شهرداری، اقبالی از سوی سایر نهادهای دیگر شهرستان ندید.

 قرار نیست، انگشت اتهام را به سوی کسی دراز کنیم. پزشکیان هم هنرمندی بود با ویژگی­های مخصوص به خود. همچون سعید قبادی که او هم چند روز پیش ما را ترک کرد. همچون استاد ستوده، همچون منوچهر مظفریان، همچون برادران بهروزی، همچون مظلوم­زاده و همچون ده­ها تن دیگر از این دست که سال­هاست دیده از این دنیا فرو بسته­اند و امروز مجموعه آثاری منتشر شده و منتشر نشده از آنها برجای مانده است.

 بدون شک امروز ما دو گنجینه­ی فرهنگی بومی را در اختیار داریم. گنجینه­هایی که اگر درست آنها را ببینیم و بهتر از آنها استفاده کنیم، ثروت­های فرهنگی هنگفتی به شمار می­روند. نخست آثاری که از این دست فرهیختگان متوفی برجای مانده. در این مورد شکی نیست که هر اثر در حوزه­ی خود نیاز به کنکاش و بازخوانی و نقد و بررسی دوباره دارد تا خود بستری شود برای تولیدی تازه و زایش نسلی جدید.

 و گنجینه­ی دوم هنرمندان و فرهیختگان در قید حیات این شهر هستند که بعضاً آنقدر نادیده گرفته می­شوند که...

باید دوباره نشست و اندیشید که چرا شهری که هنرمندان و فرهیختگانی همچون حکیم، دهقان، حاتمی، اجتهادی، پرتابیان، سلامی، فرشته­حکمت (پدر و پسر)، عارف، برادران شیخ­الحکمایی، تن و غیره و غیره را دارد، فرهنگ و هنر امروزش اینگونه به نفس نفس افتاده؟

 این رسالت من و شماست. بدون شک این بار هیچ انگشت اتهامی متوجه هیچ مسوولی نیست. چراکه اگر بخواهیم از ایده­آل­ها فاصله گرفته و واقعیت­گرا باشیم، تجربه به کرات ثابت نموده شهردار و رییس ارشادی که انگیزش و تحرکی را از سوی توده­ی مردم شاهد نباشد و خواسته­ای را از سوی آنها نبیند، روز را به شب رساندن و حفظ شرایط براساس »همین چیزی که هست« را بر هر چیز دیگری ارجح می­داند.

 شصت و پنجمین سالروز تولد محسن پزشکیان، این مردم­پژوه و شاعر ارزشمند کازرون را بهانه­ای قرار دادیم برای انتشار این یادنامه و تلنگری بر اندیشه­های خودمان. شاید این بار هر یک از ما تلاشی ارزنده­تر و بهتر برای بهره­گیری از هر دو گنجینه­ی فرهنگی دیارمان به کار بندیم.

نویسنده: محسن عباسپور
برچسب ها: محسن عباسپور
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
كريم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
0
2
شهر من شهر بي در وپيكر
شهر سركوفتها به اهل هنر
ماشو كل نجف
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
0
2
شهر من شهر مار ماهي ها
روز وشب بر سر دوراهي ها
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۰۹
اذان صبح
۰۵:۳۶:۵۳
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۷
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۴۶
غروب آفتاب
۱۹:۱۹:۵۰
اذان مغرب
۱۹:۳۵:۵۲