پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۲۶۱۹
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۷
رئیس دانشگاه شیراز:
رئیس دانشگاه شیراز گفت: به‌سبب بحران آب با وجود کارهای زیربنایی صورت گرفته، درصد جمعیت روستایی کشور از 60 درصد در سال 59 به 30 درصد در سال 90 رسید که این روند ادامه دارد.

رئیس دانشگاه شیراز گفت: به‌سبب بحران آب با وجود کارهای زیربنایی صورت گرفته، درصد جمعیت روستایی کشور از 60 درصد در سال 59 به 30 درصد در سال 90 رسید که این روند ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، مجید ارشاد لنگرودی بعد از ظهر امروز در چهل‌ و هفتمین گردهمایی روسای مؤسسات آموزش عالی کشاورزی و منابع طبیعی کشور افزود: 40 درصد جمعیت کشور فرانسه نیز در آغاز قرن بیستم روستانشین بودند که با پایان قرن به دو درصد رسیده بود اما با برنامه‌های مختلف توانستند وضعیت را متعادل کنند.

وی با بیان اینکه آثار باستانی، اهمیت آب نزد مردم ایران را گوشزد می‌کند، خاطرنشان کرد: ایرانیان شهرها را در کنار آبراهه‌ها می‌ساختند و در روستای سرمشهد کازرون آثار حفر کانال در سنگ، نشان از اهمیت آب نزد اهالی استان فارس دارد.

رئیس دانشگاه شیراز خاطرنشان کرد: پس از انقلاب تأمین غذای مردم در کشور از اولویت نخست دولت‌ها بود که به توسعه بی‌رویه کشاورزی منجر شد.

ارشاد لنگرودی با بیان اینکه ساخت برخی از سدها زمینه‌ساز خشک شدن زمین‌ها شده است، اظهار کرد: ساخت سد بر روی رودخانه هلمند، زابل را که روزی انبار غله بود به سرزمینی خشک تبدیل کرد و در عراق نیز احداث سدهای بی‌ضابطه سبب خشکی زمین و بروز پدیده ریزگردها شده است.

وی افزود: استفاده بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی، چشمه‌های بسیاری را خشکانده است و امروز باوجود بحران آب دیگر کشاورزی سنتی جوابگو نیست.

 

مهم‌ترین چالش استان فارس

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز در این گردهمایی با بیان اینکه 80 درصد آب مورد نیاز کشاورزی این استان از منابع زیرزمینی تأمین می‌شود، تأکید کرد: با وجود رتبه نخست فارس در تولید محصولات استراتژیک کشاورزی مانند گندم، جو و ذرت، مهم‌ترین چالش امروز ما کمبود و بحران آب است.

محمدمهدی قاسمی افزود: به دلیل اضافه برداشت و متناسب نبودن سطوح زیرکشت با میزان آب موجود، در این زمینه بیلان منفی به وجود آمده است.

وی خاطرنشان کرد: خشکسالی‌های پیاپی نیز در این مسئله ما را با تحلیل منابع آب زیرزمینی مواجه کرده است.

قاسمی اظهار کرد: به همین سبب در سازمان جهاد کشاورزی بحث تدوین استراتژی‌های کشاورزی برمبنای آب شکل‌ گرفته است تا از حداقل آب بیشترین بازده را داشته باشیم.

این مسئول افزود: بهره‌وری از آب در کشور و استان فارس حدود هشت‌دهم اما در دنیا به ازای هر مترمکعب 1.5 کیلوگرم است که اگر این تفاوت را بتوانیم ترمیم کنیم می‌توانیم شاهد تحولی در بخش کشاورزی باشیم و فرصت بسیاری نیز نداریم.

 

25 هزار چاه غیرمجاز در فارس

قاسمی با اعلام اینکه 30 درصد چاه‌های کشور و به‌تبع آن در فارس غیرمجاز است، یادآور شد: از 80 هزار چاه این استان 25 هزار حلقه آن به‌صورت غیرمجاز حفر شده است که اگر همین چاه‌های غیرمجاز نبودند شاید امروز ما با بحران آب مواجه نبودیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس افزود: اقداماتی در راستای مسلوب‌المنفعه کردن چاه‌ها در این استان در حال انجام و استان فارس در این موضوع پیشرو است.

وی با بیان اینکه چنین کارهایی به‌تنهایی کافی نیست، تصریح کرد: مدیریت حساب‌شده منابع آبی این استان می‌تواند تا حدودی به مباحثی مانند الگوی کشت شکل بهینه دهد.

وی متوسط مساحت اراضی کشاورزی این استان را 3.5 هکتار برآورد کرد و گفت: این مقدار هزینه معیشت یک خانوار را تأمین نمی‌کند.

قاسمی ساماندهی خرده‌مالکی با ایجاد تعاونی‌های تولید و تشکل‌های سهامی زراعی و نیز استفاده بهینه از نهال و بذر خوب را از موارد مؤثر در بهره‌وری مناسب از آب کشاورزی دانست و یادآور شد: دانشگاه باید در این زمینه به ما یاری رساند و استراتژی آینده کشاورزی را برای ما ترسیم کند.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۷
اذان صبح
۰۴:۵۹:۵۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۵:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۷:۱۸
اذان مغرب
۱۹:۵۴:۰۳