پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۲۶۱۷
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۷
شهر باستانی بیشاپور نقش مهمی در مطالعات باستان شناسی ایران در دوران ساسانی دارد و از دیرباز همواره موردتوجه باستان شناسان و شرق شناسان جهان قرار داشته است.

شهر باستانی بیشاپور نقش مهمی در مطالعات باستان شناسی ایران در دوران ساسانی دارد و از دیرباز همواره موردتوجه باستان شناسان و شرق شناسان جهان قرار داشته است.

کتاب حاضر در واقع تلاشی است در راستای شناخت هر چه بهتر زوایای پنهان مطالعات این محل که براساس فعالیت‌های پژوهشی باستان شناسان ایرانی و با رویکردی انتقادی و تحلیلی نگاشته شده است.

ایران زمین در مطالعات باستان شناختی جایگاه ویژه‌ای در جهان دارد، تنوع و غنای آثار این سرزمین بهترین گواه بر این امر است. در این میان استان فارس از غنی‌ترین مناطق ایران از دیدگاه باستان شناختی است. آثار و بقایای فرهنگ‌های دوران‌های پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی در جای جای این خطه مشاهده می‌شود. این استان در واقع خاستگاه قوم پارس و دو امپراتوری بزرگ هخامنشی و ساسانی است. ساسانیان خود را جانشینان بر حق هخامنشیان می‌دانستند و مرکز حکومتشان را این خطه از ایران قرار دادند، حکومتی که در سال 224 میلادی آغاز شد و تا نیمه قرن هفتم میلادی یعنی زمان حضور اسلام در ایران تداوم یافت.

فهرست مطالب کتاب به این قرار است:

جغرافیای طبیعی و تاریخی بیشاپور

برآمدن ساسانیان و بنیاد کشور ایران

بررسی‌ها و کاوش‌های بیشاپور: هیئت‌های خارجی

پژوهش‌های باستان‌شناختی در بیشاپور: هیئت‌های ایرانی

کتابنامه

شهر باستانی بیشاپور نگاشته علی‌اکبر سرفراز، احمد چایچی امیرخیز و محمدرضا سعیدی است که در سال 93 از سوی انتشارات سمت در 324 صفحه منتشر شده است و با شماره ثبت 531146 در کتابخانه مجلس موجود است.

مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۷
اذان صبح
۰۴:۵۹:۵۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۵:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۷:۱۸
اذان مغرب
۱۹:۵۴:۰۳