پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۲۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۷:۰۶

اعتکاف به معنی خلوت کردن بنده ی خدا با خداوند تبارک و تعالی است . فرصتیی برای رهیدن از خود ، از زندگی روزمره و از اطرافیان برای زندگی کردن با کسی که همه چیزمان از اوست . اعتکاف فرصتی است برای هم نشینی با خدای خود و فرصتی است برای برگشتن و به گذشته خود نگاهی افکندن و تصمیم جدی برای برگشت به زندگی بالاتر و والاتر است .

خوشبختانه سال به سال به تعداد کسانی که به این سنت حسنه الهی روی می آورند افزوده می گردد و سازمان ها و کانون هایی قدر این حضور مردم به ویژه جوانان را در برنامه ی اعتکاف می دانند و برای ساعت های این حضور برنامه ریزی می کنند . آن چه در اعتکاف امسال در مسجد امام حسین (ع) شاهد آن بودیم ، زحمت بی دریغ هیات امنای مسجد و برنامه ریزی دقیق کانون فرهنگی پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) بود که علاوه بر این مسجد در مساجد دیگری نیز به برنامه ریزی جمعی اعتکاف همت گمارده بودند .

برنامه ریزی گروهی در اعتکاف از دو دیدگاه قابل تامل است . دیدگاه اول که به نقش اعمال فردی در اعتکاف بیشتر اهمیت می دهد ، معتقد است کارایی اعتکاف زمانی بروز و تاثیر بیشتری دارد که معتکف سر در گریبان عبادت و تفکر خود فرو ببرد و از تماس با دیگر معتکفین بپرهیزد. لب از سخن ببندد و به فکر چاره ای برای رهیدن از نفسانیات و تعلقات به دنیای مادی گرایانه باشد . هم اکنون که فرصتی برای جداشدن از خانواده فراهم آمده ، از دوستان خود نیز جدا گردد و هم نشین خدای رحمن گردد. به خود فرو رود تا بتواند از خود بیرون آید . به وضعیت زندگی خود بیندیشد و کم و کاستی های آن را برطرف کند و در ایام دیگر که فرصت کمتری برای خلوت کردن با خدای خویش می یافت ، هم اکنون تمام وقت خویش را برای خودش و خلوت با خالق خودش سپری کند .

در دیدگاه دوم اعتکاف هم می تواند یک عمل عبادی دسته جمعی باشد و مثل نماز جماعت به جماعت برگزار شود و اگر چه احتمالا حدیثی در بیان ثواب جماعت اعتکاف بیان نشده ، اما دارای آثار و برکات فردی و اجتماعی هست  و هم چنان که شتاب پرندگانی که به صورت گروهی پرواز می کنند خیلی بیشتر از شتاب پرنده ی تنهاست ، شتاب معنوی انسان مهاجر در جمع هم بیشتر است و اگر در این میان دل یکی بشکند ، خدای خالق مهربان به جمع با نظر لطف و عنایت نگاه می کند .

در اعتکاف امسال علاوه بر این که برنامه ریزی دقیقی برای گروهی شدن عبادت ها شده بود ، فکر کردن افراد هم در قالب جمع پیاده شده بود و جلسه های متعدد هم اندیشی و پرسش و پاسخ و سخنرانی برگزار گردید .

سوالی کخ نه تنها من ، بلکه افراد دیگر هم آن را مطرح کردند و برای پاسخ به آن با خود کلنجار رفتند این بود که آیا برنامه ریزی های جمعی به هدف اعتکاف که ظاهرا یک عمل فردی است و فرصتی است برای خلوت کردن بنده با خالق ، ضرر نمی زند ؟

برای پاسخ به این سوال باید گروه های شرکت کننده در اعتکاف را مورد بررسی قرار داد و توان روحی و معنوی آن ها را دید . گروهی از جوانان که اعتکاف را برای اولین بار و یا مراتب اولیه تجربه می کنند چنین توانایی در خود نمی بیند که تمام این سه شبانه روز را با خود خلوت کنند و در پس هر ساعتی که به عبادت و خلوت با خدای خویش می پردازند ، ساعتی هم سرگرم صحبت با دوستان خود می شوند که چه بسا این صحبت هااز مدار عبادت و معنویت خارج باشد و به همان بحث های دنیایی روزمره تبدیل شود.

وقتی ارتباط اعتکافی به صورت گروهی در می آید ، توان عبادی گروه در تک تک افراد تزریق می شود و افراد به سمت و سوی معنویت جمع کشیده می شوند و اگر انگیزه ی کمتری برای تفکر در دین و ارتباط با خدا وجود داشته باشد ، این فرصت جمعی انگیزه ها را تقویت می کند و راه هموارتری را برای پیمودن مسیر معنویت باز می کند .

پس هنگامی که اعتکاف فردی ، فرد را تکان داده به تفکر وا می دارد و او را به حرکت در می آورد ، اعتکاف اجتماعی جامعه را به تفکر وا می دارد و حرکت می دهد . شاید سر این که اعتکاف باید در مسجد جامع باشد و نه در پستوی خانه و حتی بین مساجد جامع ، مسجدهای بزرگ اسلامی هم جایگاه ویژه ای دارند ، در همین اجتماعی بودن حرکت اعتکاف باشد . حرکتی که روز به روز شوق و شور بیشتری را برای پیوستن افراد بیشتری به جمع معتکفین به وجود می آورد و در شهر همسایه ی ما جمعیت 25000 نفری را به دور خود جمع می کند .

سوال دیگری که مطرح است این می باشد که با توجه به این که هرکدام از مظاهر فردی و جمعی اعتکاف تاثیر ویژه ای روی فرد می گذارد ، آیا امکان استفاده از هر دو قالب فردی و اجتماعی در اعتکاف وجود دارد ؟ و آیا راهی برای پربار کردن اعتکاف ماه مبارک رجب در سال های بعد در این زمینه وجود دارد ؟ پاسخ مثبت به این سوال هم به همت عزیزان معتکف بستگی دارد و هم به یاری دوستان برنامه ریز . فرد معتکف در عین حال که اعتکافش در جمع است و با دوستان هم اعتکافی، نشست و برخاست می کند ، اما ارتباط خود را با خدای خودش در همه ی لحظه ها حفظ می کند و مثال آیه ی شریفه ای است که « تجارت و خرید و فروش آن ها را از یاد خدا باز نمی دارد .»  در عین این که ساعتی را با خدای خودش خلوت می کند و در تنهایی خویش به تفکر می پردازد ، ساعتی هم که در جمع است به تفکر خود ادامه می دهد و صحبت دیگران برای او عبرتی است برای به خود آمدن و به خود پرداختن و آیه ی کریمه ی « واصبر نفسک مع الذین یدعون ربهم بالغداوه و العشی یریدون وجهه »  را نصب العین خود قرار داده و می داند که از برکت شب زنده داران و سحرخیزان هم برای پیمودن راه استفاده کند .

اما دوستان برنامه ریز و سازمان تبلیغات و کانون های همکار هم علاوه بر ارایه ی برنامه هایی مثل دعا و تلاوت قرآن و سخنرانی و هم اندیشی ، یک برنامه ی سکوت دسته جمعی و عبادت و تفکر فردی هم می توانند به برنامه بیافزایند . به این صورت که در ساعت مفیدی از شبانه روز صحبت کردن افراد ممنوع شود و هر کس به برنامه های فردی خود روی بیاورد تا علاوه بر استفاده از برکات جمعی اعتکاف ، از تاثیر فردی آن نیز بهره مند گردد.

اعتکاف تمام شد و هم سفران معتکف به سلامتی به وطن و منزل خویش برگشتند . اما چگونه می توان اعتکاف را در طول سال تداوم بخشید و برای سال آینده آماده شد . تداوم اعتکاف با تداوم ارتباط با خدا امکان پذیر است . اگر چه دیگر فرصت سه روز نشستن در خانه ی خدا بدست نیاید ، اما روزی یک مرتبه به خانه ی خدا می توان سر زد و اگر تمام شب و روز به عبادت سپری نمی شود ، می توان نماز خود را به جماعت در مسجد بجای آورد . اگرچه فرصت یک شبانه روز تامل و تفکر در روزهای دیگر به دست نمی آید اما می توان وقتی از شبانه روز را به خلوت کردن با خدای تبارک و تعالی و تفکر در احوال نفس پرداخت . نقل است که پدر بزرگوار آیت الله قاضی هنگامی که قصد مراجعت از نجف به تبریز داشت ، استادشان به او سفارش کرد که در شبانه روز ساعتی را برای خلوت با خدای خودش کنار بگذارد . سال بعد که گروهی از مردم تبریز به دیدار استاد رسیدند ، استاد از احوال شاگرد خویش پرسید و جواب دادند که : « آن یک ساعتی را که شما سفارش فرموده بودید تمام شبانه روز آقا را گرفته است .

نویسنده: محمد حسین مرحمتی زاده
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۴ - ۱۳۸۷/۰۶/۰۵
31
2
سلام جناب مرحمتی زاده!
مبارک باشه اینجا! ببخشید که من اینقدر دیر به دیر سر میزنم. راستش اینترنی خیلی وقت میگیره از آدم...
به هر حال اعیاد و ماه رمضان رو بهتون تبریک میگم و امیدوارم خداوند روز به روز توفیقاتتون و بیشتر کنه...
برای شما و خانواده ی محترمتون آرزوی سلامتی دارم.
در پناه حق و التماس دعا!

(البته دعاش خیلی هم رسمی نبود اشکال نداره!! :))
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۱۰
اذان صبح
۰۵:۳۵:۳۴
طلوع افتاب
۰۶:۵۵:۴۵
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۲۸
غروب آفتاب
۱۹:۲۰:۲۶
اذان مغرب
۱۹:۳۶:۲۸