پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۱۲۵۳۴
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۷
ايجاد كمپهاي موقت در مناطق امن، همراه با ايجاد حداقل شرايط و البته پيش‌بيني شرايط جوي مي‌تواند ضمانت و مشوقي براي بيشتر ماندن مسافران باشد. د. همشهريان ساکن در ديگر شهرها طبيعتا در شهر حضور دارند و از وجود آنان نيز مي‌توان براي جشنواره‌هاي جانبي بهره‌هاي فراوان برد

برگزاري هفته‌اي به نام هفته فرهنگ براي ارج نهادن به امور فرهنگي و خادمان به فرهنگ منطقه في نفسه بسيار ارزشمند است. من البته جزييات برنامه خوبي را که به همت اداره محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي در حال برگزاري است نمي‌دانم و قصدم از نوشتن اين يادداشت نيز به هيچ‌وجه قضاوت در باره اين برنامه نيست. اما اين موضوع شايد بهانه‌اي باشد براي طرح اجمالي موضوعي که سالهاست به صورت طرحي بر کاغذ مانده است و اميدوارم با ايجاد شرايط لازم و همراهي مسوولان و دلسوزان منطقه بتواند اجرايي و عملياتي شود.

سالها پيش در شهري كوچك در جنوب ايتاليا در جشني شرکت کردم که در يکي از روزهاي ماه مه (ارديبهشت) برگزار مي‌شود. اصل برنامه از اين قرار بود که هر سال در اين زمان بخصوص، تمام خيابان اصلي شهر از ابتدا تا انتها با برگ گلهاي رنگين به صورت فرشي پر نقش و نگار در مي‌آمد. و سيل جهانگردان و عکاسان و خبرنگاران را به خود جلب مي کرد. اين برنامه لطيف و تفريحي به ظاهر ساده و يک روزه، از يك سو  شهرتي ملي و بين المللي براي اين شهر کوچک به همراه داشت، و از سوي ديگر، تمام اقتصاد منطقه متکي به همين برنامه يک روز در سال بود. اما چگونه؟

براي تهيه حجم بسيار برگ گل مورد نياز، مردم منطقه در واقع از چندماه قبل مشغول به کشت و پرورش گل مي‌شدند. و عملا اين موضوع محور اصلي معيشت بخش قابل توجهي از مردم شهر بود. اما در واقع اين کار بهانه‌اي بود براي جلب چند ده هزار گردشگري که از سراسر کشور و جهان پا به اين شهر مي‌گذاشتند. از ماهها قبل تمام هتلها رزرو شده و  اين برنامه زيبا در شبکه‌هاي سراسري و بين‌المللي هم منعکس مي‌شد.

از سوي ديگر با برنامه‌هاي جانبي بسيار تلاش مي‌شد گردشگران را براي زمان بيشتري در شهر نگه دارند. برگزاري اين برنامه‌هاي جانبي علاوه بر معرفي فرهنگ منطقه، رونق اقتصادي را نيز به دنبال خود داشت. تمام محصولات فرهنگي و کشاورزي منطقه نيز به همين مسافران فروخته مي‌شد.

حال مي‌توان پرسيد که کدام يک از اهداف يادشده براي برگزاري هفته فرهنگ كازرون مورد نظر بوده است؟ آيا مهمترين هدف اين برنامه:

شناساندن فرهنگ کازرون به مردم شهر است

معرفي فرهنگ منطقه به ديگران است

بهانه‌اي براي جذب گردشگر و در عين حال معرفي فرهنگ شهر است؟

بديهي است هر کدام از اين اهداف لوازم خاص خود را مي‌طلبد. يعني برگزاري هفته‌اي با نام هفته فرهنگ کازرون بدون برنامه‌ريزي براي حضور گرشگران، آن هم در فصل گرما و زمان غير تعطيل، تنها مراسمي درون شهري است که هدفش معرفي شهر و جلوه‌هاي فرهنگي آن به خود مردم شهر است (که البته كاري ارزشمند است) اما نمي‌تواند آنچنان تاثير عميق و درازمدتي بر اقتصاد و فرهنگ منطقه بگذارد.

پس برگزاري چنين مراسم ارزشمندي بايد چند نکته مهم مورد توجه قرار گيرد:

1. زمان مناسبي براي اين امر انتخاب شود که بتوان از پتانسيلهاي موجود به خوبي استفاده کرد. بهترين زمان اين امر البته تعطيلات هفته اول سال است. به چند دليل روشن: الف، قرار داشتن اين زمان در تعطيلات رسمي ب، به صورت طبيعي تعداد قابل توجهي مسافران نوروزي به منطقه مي‌آيند و طبيعت زيباي کازرون بهترين ياري‌گر اين کار است. ج، در شرايطي که شهر امکان اسکان گسترده مسافران را ندارد، ايجاد كمپهاي موقت در مناطق امن، همراه با ايجاد حداقل شرايط و البته پيش‌بيني شرايط جوي مي‌تواند ضمانت و مشوقي براي بيشتر ماندن مسافران باشد. د. همشهريان ساکن در ديگر شهرها طبيعتا در شهر حضور دارند و از وجود آنان نيز مي‌توان براي جشنواره‌هاي جانبي بهره‌هاي فراوان برد.

2. لازم است عنوان و موضوع  شاخصي براي اين امر بايد انتخاب شود که حتي الامکان ويژه اين منطقه باشد مثل جشن بهار نارنج. بديهي است اين ويژگي مي تواند خود به عنوان يكي از شاخصه‌هاي مهم هويتي اين منطقه درآمده و باعث توجه خاص مردم به توليدات متناسب با موضوع بشود. مانند توليد گسترده مرباي بهار و شيريني‌هاي خاصي كه در اروپا با ميوه‌هاي ترش مي‌سازند، عطر بهار نارنج، خلال پوست نارنج(كه در شهرهاي ديگر و از جمله تهران بسيار گران قيمت است)، جوانه خشك‌ و ...

3. ثبات و تداوم داشته باشد تا پس از چندسال به يک مناسبت قابل طرح در سطح ملي و بين المللي تبديل شود.

4. مجموعه برنامه‌هاي جانبي فراواني، بايد تدارک ديده شود تا حداکثر استفاده را بتوان از حضور گسترده مسافران انجام داد. مثل جشنواره آشپزي سنتي، جشنواره بازي‌هاي محلي، جشنواره موسيقي محلي و . . .

5. تمام عناصر هويتي منطقه را براي متفاوت نشان دادن برنامه‌هاي اين ايام با ديگر برنامه‌هاي مشابه بايد به کار بست.

6. تبليغات فراواني براي معرفي و برجسته‌نمايي اين مراسم در سطح ملي و منطقه‌اي به صورت مداوم و بخصوص در اواخر سال بايد انجام پذيرد. و به مرور به عنوان روز كازرون تثبيت شود.

بديهي است اين منطقه همه شرايط لازم را دارد تا با همين برنامه ساده و فرهنگي تحولي در اقتصاد شهر به وجود آورد. به اميد آن روز


کازرون نما از انتشار مقاله صاحب نظران در موضوع انتخاب «روز کازرون» استقبال می کند

نویسنده: عمادالدین شیخ الحکمایی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۵
اذان صبح
۰۵:۰۲:۱۳
طلوع افتاب
۰۶:۲۷:۰۱
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۵۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۶:۰۳
اذان مغرب
۱۹:۵۲:۴۴