پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۱۲۵۳۱
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۸

توضيح: يك پاراگراف از اين مقاله حاوي تعابير نامناسبي درباره‌ي شهادت 78 نفر از شهداي كازرون است كه پيش از اين مورد انتقاد كازرون نما واقع شد. اينك اما متن كامل آن در كنار مقالات ديگري كه به موضوع انتخاب روز كازرون پرداخته‌اند منتشر مي‌شود تا زمينه‌ي تضارب آرا را در موضوع مذكور فراهم آوريم.

***

از قرار اطلاع فرمانده‌ي سپاه ناحیه کازرون به مسؤولان پیشنهاد داده که این روز را به نام "روز کازرون” نامگذاری نموده و در تقویم کشور به ثبت برسانند وظاهراً درویژه نامه‌ای هم که به همین مناسبت منتشر شده بود به این موضوع اشاره شده است، اما به نظر می‌رسد که روی این پیشنهاد باید بیشتر تأمل کرد و به همه‌ي نکات و ابعاد آن توجه نمود.

اخیراً مراسم بزرگ‌داشتی به مناسبت بیست وهشتمین سالگرد حادثه‌ي تلخ وجانسوز شهادت ۷۸ تن ازجوانان برومند این شهرستان که درچهارم دی ماه سال ۶۵ درعملیات کربلای ۴ به درجه‌ي رفیع شهادت نايل آمدند، درمصلی جمعه برگزارگردید که درنوع خود بسیاربا شکوه وکم نظیر بود.

بدون شک برگزاری این قبیل مراسم که نام ویاد شهدای عزیزمان را دراذهان عمومی زنده می‌کند، به فرموده مقام معظم رهبری تأثیر آن ازخود شهادت کم‌تر نیست.

این مراسم که امسال باهمّت مسؤولان ودست اندرکاران شهرستان به ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرمانده‌ي پرتلاش و بسیجی آن برگزارشد حاوی نکته‌ي جدیدی بود که محور بحث ما دراین مقاله است.

ازقرار اطلاع فرمانده‌ي سپاه ناحیه کازرون به مسؤولان پیشنهاد داده که این روز را به نام "روز کازرون” نامگذاری نموده و در تقویم کشور به ثبت برسانند وظاهراً درویژه نامه‌ای هم که به همین مناسبت منتشر شده بود به این موضوع اشاره شده است،   اما به نظر می‌رسد که روی این پیشنهاد باید بیشتر تأمل کرد و به همه‌ي نکات و ابعاد آن توجه نمود زیرا:

اولاً: کازرون ما را همه جا به نام ۱۱۰۰ شهید می‌شناسند که کل شهدای شهرستان را شامل می‌شود که رقمی در خور توجه و شاخص درمیان شهرستان‌های استان بلکه کشوراست وهمه ساله دربهمن‌ماه بزرگ‌داشتی جهت این عزیزان برگزار می‌گردد وسالی یک‌بار همه‌ي خانواده‌های معظم شهدا دورهم جمع شده و یاد وخاطره‌ي این گل‌های پرپر شده خود را گرامی می‌دارند.

ثانیاً: عملیات کربلای ۴ متأسفانه عملیات موفقی نبود وافتخاری برای رزمندگان اسلام کسب نشد وهمان‌طور که می‌دانیم درآن شب هولناک که ظاهراً عملیات توسط آواکس‌های آمریکايی لو رفته بود درکم‌تراز ۸ ساعت هزاران نفر از بهترین جوانان این مملکت به شهادت رسید ند که سهم کازرون دراین عملیات ۷۸ نفر بود و به عبارتی دیگر ما دراین عملیات شکست خوردیم و دشمن پیروز شد وتوانست این همه تلفات انسانی از ما بگیرد. آیا ثبت این روز نامیمون درتقویم‌ها به نام روز کازرون مناسب است؟ به علاوه درکربلای ۵ هم کازرون درحدود همین تعداد شهید تقدیم انقلاب و اسلام کرد که در سخنان امام جمعه‌ي محترم در ویژه نامه همین مراسم یاد آوری شده بود.

ثالثاً: درسراسر این شهرستان جمع زیادی از رزمندگان و هم‌رزمان آن شهدای مظلوم زنده وحاضرند که اغلب انسان‌هايی مفید، مؤثر باتجربه و صاحب نظرند ومی توان از آن‌ها دراین قبیل امور مشورت ونظر خواهی کرد.

هم‌چنین سه نفر از فرماندهان سپاه کازرون که مقارن همان سال‌ها دراین شهرستان مسؤولیت داشتند وحوزه‌ي استحفاظی آن‌ها تا چندین شهردراستان‌های مجاور هم می‌رسید و از ریزترین زوایای حوادث آن روزها ونکات مهم عملیات‌ها، و خاطرات تلخ و شیرینی از این شهدای بزرگوار دارند الآن حی و حاضرند وکم‌تر کسی از آن‌ها سراغ می گیرد چرا از نظریات و تجربه‌ي آنان در این قبیل اموراستفاده نکنیم.

رابعاً: نمونه‌ي این تراژدی غم انگیز ومصیبت بزرگی که تنها به خاطر اسلام وانقلاب قابل هضم و تحمل است و درمقیاسی بالاتر شاید بتوان از شهر اصفهان نام برد که در تاریخ ۲۵ آبان‌ماه همان سال (۶۵) مردم مقاوم آن دیار حدود ۳۷۰ شهید تقدیم اسلام و انقلاب نمودند و دریک روز این تعداد شهید در آن شهر تشییع شد وحتی حضرت امام هم به آن اشاره‌ای داشتند اما این روز درآن شهر به نام روز اصفهان نامگذاری نشده است.

علی ای‌حال ضمن تشکر از پیشنهاد این برادر بسیجی ودلسوز باید توجه داشت که صرف یک پیشنهاد و اظهار نظر چند مسؤول در شورای فرهنگی، نمی توان این مسأله‌ي مهم را تمام شده تلقی کرد وآن را به موقع اجرا گذاشت بلکه باید درباره‌ي آن بیشتر غور وبررسی نمود وتا حد امکان بر نیروهای صاحب نظر و شايسته تمرکز نمود وفقط به وضع موجود اکتفا نکرد، این موضوع کار بزرگ و خطیری است که برای همیشه درتاریخ این شهرباقی می‌ماند و آیندگان روی آن قضاوت خواهند کرد واگر خوب حلاجی نشود وسنجیده‌ترعمل نکنیم وچنان‌چه راه بهتری وجود داشته باشد وما ازآن غفلت کرده باشیم بعدها برگرداندن و تصحیح آن شاید ممکن نباشد. بنابراین پیشنهاد ما این است که برای عملیاتی کردن این پروژه‌ي مهم و این پیشنهاد ازگروه‌های هدف به شرح زیر نظرخواهی شود و درصورت لزوم درنشریات کثیرالانتشار کشور فراخوان داده شود تا پیشنهادها و اظهار نظر بزرگان ازهرجا جمع شود و ازمیان آن‌ها بهترین نظر را انتخاب نمود:

۱- رزمندگان و یادگاران ۸ سال دفاع مقدس، به خصوص از فرماندهان عملیاتی و ستادی آن‌ها.

۲بزرگان شهرو شهرستان، نمایندگان مجلس، ائمه‌ی جمعه ومسؤولان رده‌ي بالای شهرستان در ادوار گذشته

۳اندیشمندان، ادبا، فرهیختگان و صاحب نظران کازرونی مقیم سایر شهرهای کشور.

درخاتمه لازم به یاد آوری است که برای نامگذاری روز کازرون روزهای مهم وسرنوشت ساز دیگری هم وجود دارد که می‌توان آن‌ها را هم به عنوان گزینه‌های پیشنهادی مطرح کرد مانند روز ورود مقام معظم رهبری به کازرون و تعبیرات بلندی که معظم له از کازرون داشتند، روز تولد حضرت سلمان فارسی، روز ۱۹ اردیبهشت ۵۷ که خون اولین شهید کازرون به زمین ریخت، روز ورود آزادگان سر افراز وموضوعاتی از این قبیل.

کازرون نما از انتشار مقاله صاحب نظران در موضوع انتخاب «روز کازرون» استقبال می کند

نویسنده: علی اصغر دریاب
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۶
اذان صبح
۰۵:۰۱:۰۲
طلوع افتاب
۰۶:۲۶:۰۳
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۴۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۶:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۵۳:۲۳