پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۲۳۲۷
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۱

در چند روز گذشته خبری تحت عنوان « افتخار آفرینی اسبداران کازرون در مسابقات جام ولایت» در رسانه هاي شهرستان منتشر شد که از کسب دو مقام اول و سوم توسط اسبداران کازرون در مسابقات زیبایی خبر می داد. سعید پرهیزکار و عباس شکری زاده دو مالکی هستند که اسب های آن ها در این مسابقات موجب اعتلاي نام کازرون شدند.

بعد از اطلاع از این اخبار بر آن شدیم که با تهیه ی گزارشی از این دو اسبدار کازرونی، وضعیت پرورش اسب و همچنین ورزش سوارکاری را از آن ها جویا شویم. ابتدا به سراغ پیشکسوت این رشته و تولید کننده ی مطرح اسب نژاد دره‌شوری در فارس يعني حاج سعید پرهیزکار رفتیم و با ایشان به گفتو گو پرداختیم.
 
 

 

س. لطفا ضمن معرفی خود از سابقه ی خود در این حوزه بگویید؟

 

بنده سعید پرهیزکار هستم و تقریبا حدود سی سال است که به صورت حرفه ای در حوزه ی اسبداری و پرورش و تولید اسب مشغولم. فعالیت من بیشتر جنبه ی علاقه ای داشته و من واقعا از ته دل عاشق اسب بوده ام و شاید همین امر باعث شده که این همه سال در این رشته فعالیت کنم و دلزده و خسته نشوم.در طول این چند سال از سوارکاری و اسبداری به صورت تفریحی گرفته تا اصلاح نژاد و پرورش اسب انجام داده ام.

 

س:در طول این مدت که به صورت حرفه ای در این حوزه فعالیت داشته اید چه مقاماتی را کسب کرده اید؟

 

از آنجا که بنده تمرکز و تلاش خودم را در حوزه ی پرورش نژاد خالص دره شوری گذاشته ام در حدود 10 سال اخیر که تقریبا تلاش های من برای اصلاح نژاد موثر واقع شد و توانستم چند اسب تقریبا خالص داشته باشم در چند مسابقه زیبایی در استان های مختلف شرکت کردم که در تمامی مسابقات اسب های من که بجز سمند 1 بقه از فرزندان سمند 1 و تولیدات خودم بودند توانستند مقام های اول تا سوم را کسب کنند. تولیدات من در کارنامه ی خود از مقام سوم تا قهرمان قهرمانان را دارند.

 

س: در کل شما به عنوان یک پیشکسوت در حوزه ی سوارکاری و پرورش اسب پتانسیل های کازرون را در این حوزه چگونه ارزیابی می کنید؟

 

از لحاظ سوارکار، کازرون جوانان مستعد و سوارکاران ماهری دارد چه در روستا های اطراف و چه در شهر سوارکارانی یافت می شود که در این رشته ی ورزشی و همچنین در تعلیم و آموزش اسب مهارت دارند اما به دلایلی،این سوارکاران و اسبداران بیشتر جنبه ی سنتی داشته و معمولا به خلوص و نژاد اسب اهمیتی نمی دهند و معمولا به دلایلی چون عدم پشتوانه های دولتی مناسب زیاد در این حیطه نمی مانند و پس از مدتی اگر در خرید و فروش اسب هم نتوانند درآمدی کسب کنند این رشته را رها می کنند؛ و شاید مهم ترین دلیل اینکه این سوارکاران به شکل اصولی به سوارکاری و پرورش اسب رو نمی کنند گرایشات سنتی آنان باشد که بیشتر ترجیح می دهند به صورت سنتی کارشان را دنبال کنند.
 
 

 

س: به نظر شما چه راهکاری برای بهبود و پیشرفت سوارکاری و پرورش اسب در کازرون دارید؟

 

در یک کلام می توان گفت گرایش دادن سوارکاران به سمت سوارکاری اصولی و علاقه مند سازی نونهالان و نوجوانان به این ورزش به صورت پایه ای و علمی. بنده در این راستا چند باری به آموزش و پرورش پیشنهاد دادم که دانش آموزان ممتاز و علاقه مند را به صورت هفتگی یا ماهیانه بیاورند اصطبل من و من به آن ها اصول اسب سواری و رفتار با اسب را آموزش دهم اما تا کنون از طرف آموزش و پرورش هیچ استقبالی نشده است. در این راستا می توان با تقویت نهادهایی همچون اداره ی ورزش و هیات سوارکاری سوارکاران و اسبداران را ساماندهی کرد و اسبداران اصولی را مورت تشویق و حمایت قرار داد تا دیگر اسبداران به سمت اصولی شدن گرایش پیدا کنند.

 

س: به عنوان حرف آخر هرچه گفتنی مانده را بفرمایید؟

 

از آنجا که مدتی است بیماری مشمشه شیوع پیدا کرده و من بنابر رعایت قانون و احتیاط امسال بنا را گذاشتم که در عزاداری ها با اسب شرکت نکنم و به نظر من سازمان دامپزشکی باید با شدت بیشتری برخورد کند که البته اقداماتی هم دارد صورت می گیرد.

مورد دیگری هم که به نظرم می رسد این است که اداره ی ورزش و جوانان باید از اسبداران و سوارکارانی که در مسابقات کشوری و استانی شرکت می کنند حمایت کند چراکه در این مسابقات بسیار ناداوری می شود و حق شهرستانی ها را می خورند مثلا در همین مسابقه ی زیبایی اخیر اسب اقای شکری زاده مقام دوم را داشت که متاسفانه به خاطر ناداوری ها این اسب را سوم کردند و اسب من را نیز که قرار بود به عنوان قهرمان قهرمانان معرفی شود در آخر مسابقه داوران از اعطای این عنوان امتناع کردند. 

 

پس از گفت و گو با این پیشکسوت به سراغ عباس شکری زاده می رویم. وی نیز از مالکان فعال می باشد که تا کنون اسب های وی مقامات گوناگونی را کسب کرده اند. 
 
 

 

س: لطفا از سابقه ی خود درحوزه ی اسبداری و سوارکاری بگویید؟

 

گذشته از زمان های کودکی که به صورت تفریحی اسب سواری می کردیم بنده از حدود 10 سال پیش به صورت حرفه‌ای در این حوزه به فعالیت پرداخته ام و در این مدت زیاد در حوزه ی پرورش کار نکرده ام و ترجیه می دادم که بیشتر اسب های مناسب مسابقات کورس نگهداری کنم.

 

س: در این مدت در چه حیطه ای از این ورزش تمرکز داشته اید و چه مقاماتی را در کارنامه ی خود دارید؟

 

بنده در این مدت مالکیت اسب های بسیاری را داشته ام که برخی از آن ها در مسابقات مختلف توانست مقاماتی را کسب کنند.از جمله اسبی به نام رخشان داشتم که توانست یک بار مقام اول و دو بار مقام دوم در استان کسب کند.آخرین مقام نیز کره اسب نریان لشکر در مسابقات زیبایی شیراز بوده که توانست مقام سوم را به خود اختصاص دهد.

 

س: به عنوان یک فعال در حوزه ی اسبداری وضعیت این ورزش صنعت گونه را در کازرون چگونه ارزیابی می کنید؟

 

در کازرون ما هم از نظر ورزش سوارکاری  و هم از نظر صنعت اسبداری پتانسیل های خوبی وجود دارد و اما متاسفانه این ورزشکاران و اسبداران همواره در قالب سنتی و بدون سازماندهی فعالیت می کرده اند و به همین دلیل تا کنون بهره برداری و پیشرفت قابل ملاحظه ای در این حوزه رخ نداده است. البته یک سری فعالیت هایی مانند تشکیل هیات سوارکاری انجام شد که به سازماندهی و منظم شدن این ورزش کمک هایی کرد اما تا کنون فعالیت چشم گیری از جانب نهاد های دولتی انجام نشده است.

 

س: به عنوان یک اسبدار فعال و سرمایه گذار در این حوزه چه پیشنهاد هایی  برای پیشرفت و توسعه ی ورزش سوارکاری و صنعت پرورش اسب در شهرستان کازرون دارید؟

 

به طور مختصر می توان گفت اگر مسئولین مربوط به علاقه ها و استعداد هایی که در این حوزه در کازرون وجود دارد توجهی اساسی کنند و در این رابطه از طریق هیات سوارکاری و دیگر طرق نظمی به این ورزش بدهد شاید بتوان امیدوار بود که این ورزش و به قول شما صنعت علاوه بر کسب افتخار برای شهرستان برای قشری از اهالی کازرون بتواند یک منبع درآمد و اشتغال باشد.
 
 
نویسنده: سرويس ورزش
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
0
4
ایول به این دو بزرگوار که باعث افتخار شهرمان هستند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
0
2
آیا خانم ها هم می توانند اسب سواری یاد بگیرن درشهرکازرون ؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
0
1
من به عنوان یک همشهری علاقمند به حرفه سوارکاری امیدوارم مردم منطقه کازرون بیش به این حرفه رو بیاورند تا بتوانند در سطح کشور مطرح شوند و از اقای پرهیزکار که در این رشته خیلی فعالیت و زحمت کشیده تشکر دارم امیدوارم هر کس که برای کازرون زحمت میکشد خداوند به او کمک کند هر چند که کوچک باشد
مهدی میرزایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
0
1
باعث افتخار ما هستید .خدا قوت
ی دوست
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
0
0
واقعا عالیه من که افتخارمیکنم به همشهری خودم که در این زمینه باعث افتخار همه کازرونی ها شدن سایتون مستدام به امید موفقیت روز افزون شما
Pania
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
0
0
لطفا آدرس آموزشگاهی سوارکاری کازرون رو بگید من خیلی علاقه دارم ولی نمیتونم پیدا کنم اموزشگاها را
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۱
اذان صبح
۰۵:۰۷:۰۷
طلوع افتاب
۰۶:۳۱:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۴۰
غروب آفتاب
۱۹:۳۳:۳۵
اذان مغرب
۱۹:۵۰:۰۷