پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۲۲۸۰
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۰

از محرم دو سال پیش بود که رسم پسندیده و زیبایی بنا نهاده شد که هر سال یک شب از دهه ی اول محرم را معین کنند که در آن شب تمامی هیات ها در مرکز شهر جمع گردند و مراسمی با شکوه و متحد برگزار نمایند. در همین آغاز نیز جا دارد از بانیان این امر به نوبه ی خود تشکر کنم و امیدوارم که خداوند آن ها را پاداش خیر عنایت بفرماید.

برگزاری مراسم محرم به این شیوه روزنه امیدی بود تا به تدریج با تمسک به این روش ها بتوان تعصب های متحجر محله ای و قومی را اصلاح و به سوی برگزاری مراسم عزاداری امام حسین(ع) به شیوه ی احسن رفت.

اما امسال با برنامه ریزی های نامناسبی که صورت گرفته بود آنچنان فضایی ایجاد شد که هر چه سال های پیشین هم ریسیده شده بود پنبه گردید. در شب هشتم محرم امسال که طبق روال  دو سال گذشته برنامه ای برای تجمع تمام هیات ها در مرکز شهر تدارک دیده شده بود اما نحوه ی چینش و تنظیم این برنامه امسال به گونه ای نا منظم و نا مناسب بود که علاوه بر ایجاد بی نظمی ها که در ادامه توضیح خواهم داد موجبات ناراحتی بسیاری از عزاداران را فراهم آورد.


شاید مهم ترین علت این بی نظمی و نارضایتی جایگذاری ناصحیح و بی فکرانه ی جایگاه مداحان بود که در ابتدای خیابان شهدای شمالی روبه چهار راه مخابرات قرار گرفته بود به گونه ای که پس از حضور یکی دو هیات در زیر و کناره این جایگاه، راه عبور از میدان شهدا به خیابان شهدای شمالی و محل به اصطلاح تجمع کاملا سد شد و دیگر هیات هایی که از مسیر های جنوبی و شرقی وارد میدان شهدا شدند به بن بست خورده و برگشتند.این جایگذاری به گونه ای حساب نشده بود که تقریبا در حدود ساعت ده سیل عظیم جمعیت در میدان شهدا تجمع کرده بودند و مشتاقانه منتظر شروع مراسم بودند غافل از این که مراسم در چند ده متری آن ها پشت سد صعب النفوذی در حال برگزاری می باشد.


 

در مورد این جایگذاری از برخی افراد سوال کردم و به دنبال این بودم که بفهمم آخر کدام منطقی این عمل را پیشنهاد و تایید کرده است برخی می گفتند صدا و سیما خواسته تا جمعیت در امتداد خیابان وسیع گردد و جلوه ای زیبا یابد که واقعا حرفی ساده وار و دلیلی بی اساس بود چرا که مسئول اجرای برنامه نهاد های مربوطه در شهرستان است و این ماییم که با توجه به تجربه ی دو سال پیشین می دانیم کجا مناسب است کما این که در دو سال گذشته که این مراسم در کنار میدان شهدا برگزار می شد زیبایی و شکوهی بی نظیر داشت اما امسال علی رغم این که به قول دوستان می خواستند شکوهی دو چندان داشته باشد جایگذاری نا مناسب موجب شد تا نه تنها همان جمعیت هر سال بلکه جمعیتی بسیار کمتر توان حضور در محل را یابند و علاوه بر این به تدریج تا پایان مراسم از این جمعیت ناچیز به سرعت کاسته شود.



عده ای دیگر از دوستان نیز برای توجیه این ناهماهنگی می گفتند قرار بر این بوده که فضا های مختلف امتحان گردد تا ببینیم کدام محل برای اجرای این مراسم بهتر است بنابراین امسال خیابان شهدای شمالی برگزیده شد تا ببینیم آیا مناسب هست یا نه؟ واقعا این توجیه خیلی جای تأمل دارد چرا که مگر عزای امام حسین و شور این همه مردم بازیچه است که برای انتخاب یک محل مناسب که با یک حساب دو دو تا چار تا می توان این محل مناسب را یافت آن را به بازی گرفت هر جور که عده ای اندک صلاح بدانند امتحانش کرد و اقعا این حرف حرفی بس بی حساب بود.

علاوه بر مشکلات گفته شده جایگذاری ناصحیح جایگاه چالشی دیگربه همراه داشت و آن هم تنش و در گیری عده ای برای ایستادن در جلو جایگاه بود همین ماجرا می تواند کل برنامه را به زیر سوال ببرد چرا که یکی از اهداف اصلی مراسم های این چنینی این است که این درگیری های بین محله ای و نامطلوب را کاهش دهد تا مراسم عزاداری سالار شهیدان بسیار دلنشین تر و متین تر انجام شود نه این که بی برنامگی در این مراسم خود موجب ایجاد تنش و درگیری شود.
خواستم ریز به ریز به کاستی های مراسم مذکور بپردازم ولی آنقدر ناراحتی از جانب دوستان در مورد این برنامه دیدم که فقط به همین انتقاد بسنده می کنم.و برای اتمام حجت که فردا مسئولین مربوطه نگویند نگفتید،چند پیشنهاد ارائه می دهم:نخست آنکه برگزاری مراسم عزای امام حسین به این شیوه بسیار زیبا و پسندیده است و می تواند تبعات بسیار خوبی را به ارمغان بیاورد شاید افزایش اجرای مراسم به این صورت در مکان های مختلف بتواند به ارتقای سطح فرهنگ شهروندی هم کمک کند،یعنی سال آینده به جای اینکه فقط یک شب این گونه باشد مثلا چهار شب آخر عزاداری به این شیوه در محل های مختلف مثل میدان شهدا،قدمگاه حضرت عباس،استادیوم ورزشی شهدا،نماز جمعه(شاه حمزه) و خیابان حضرتی،میدان انقلاب به سمت خیابان های اطراف،چهار راه دادگستری به سمت میدان قدس و دیگر مکان های مناسب برگزار شود البته در تمام این مکان ها به سیل انبوه جمعیت و نکات لازم توجه کنید تا مثل امسال موجب نارضایتی عزاداران نشود.دوم: با توجه به اینکه از سال های آینده محرم به تابستان و هوای گرم نزدیک می شود و در روز های تاسوعا و عاشورا که هیات ها به بهشت زهرا و سید محمد نوربخش می روند گرمای هوا می تواند بسیار آزار دهنده و مشکل آفرین باشد بنابراین شاید بهتر است از همین سال آینده برنامه ی این دو روز به گونه ای ریخته شود که هیات ها در ساعتی معین که هنوز هوا گرم نشده است همه در یک محل مناسب جمع شوند و مراسم عزارداری به صورت دسته جمعی اجرا شود که مسلما اگر نهاد ها در انجام این مهم موفق شوند خیلی از مسائل و حاشیه های این مراسم در کازرون سامان می یابد.

در پایان هم خدمت مسببان برنامه ی امسال عرض کنم که امیدوارم از ماجرای امسال عبرت گرفته باشید و گرچه شاید لازم بود از عزادارانی که شما با این برنامه ریزیتان سعادت حضور در عزای امام شهیدشان را از آن ها گرفتید عذر خواهی می کردید اما خداکنم که این را دریافته باشید که برای مراسم این چنینی باید با دقت بیشتری برنامه ریزی کرد.


نویسنده: محمد جواد سیاح پوز
برچسب ها: کازرون ، عاشورا ، محرم
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
GERMANY
|
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
0
0
3 تا جای خالی مونده تا 3 سال آینده خدا بخواد اون 3 تا جا رو هم امتحان کنن
ولی از نظر من جای خوب خیابون سلمان اونم جایگاه مداح آخر خیابون سلمان که همه هیت ها بتونن از میدون شهدا وارد بشن
گنید هم بتونه از شهدای شمالی بیاد
حالا یکم راه بیان که چیزی نمی شه
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
0
0
آقاي سياح پور نظر شما متين ملي شما كه نميتوانيد مراسم سنتي چندين ساله كازرون را عوض كنيد
قهرمان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
0
0
سلام
حرف حساب
وپیسنهاد و راهکارها خوب
موفق باشید
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
0
0
سلام

کاملا درسته اما جا انداختن یه فرهنگ درست یکم سخته............
رضا
|
UNITED STATES
|
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
0
0
آقاي سياح پور دیده بالی شما کاملا درسته
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۷
اذان صبح
۰۴:۵۹:۵۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۵:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۷:۱۸
اذان مغرب
۱۹:۵۴:۰۳