پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۲۱۸۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۳ - ۰۱:۲۰
روز غدیر، روز ولایت و امامت، روز اخوت و رضایت، روز نعمت و شکرگزاری، روز عهد و میثاق، روز تکمیل دین و یاس دشمنان است.

الیوم یئس الذین کفروا.......... الیوم اکملت لکم دینکم و .........
طبق روایات شیعه و سنی، این قسمت از آیه سوم سوره مائده، مربوط به جملات قبل و بعد از آن که درباره احکام خوردنی­های حرام است، نمی­باشد و شان نزول آن پس از نصب علی بن ابیطالب(ع) به امامت، در روز غدیر خم می­باشد.
در این قسمت آیه ،چهار ویژگی مهم برای آن روز (در روز غدیر) بیان شده است:
1-روز یاس کافران 2-روز اکمال دین 3-روز اتمام نعمت الهی بر مردم 4-روزی که اسلام به عنوان دین کامل مورد پسند خداوند قرار گرفته است.
با بررسی وقایع روزهای تاریخ اسلام درمی­یابیم که هیچ روز مهمی مانند بعثت، هجرت، فتح مکه و ... شامل این چهار صفت مهم مطرح شده در این آیه نیستند و اما روز یاس کافران، به خاطر آن که وقتی تهمت و جنگ و سوءقصد ضد پیامبراکرم(ص) نافرجام ماند، تنها امید آن­ها، مرگ پیامبر(ص) بود که با نصب علی بن ابیطالب در غدیر خم فهمیدند که با مرگ آن حضرت، اسلام محو نمی­شود و دین او ماندگار است چون علی جانشین او و امام و رهبر امت اسلامی خواهد بود، بنابراین همه کفار مایوس و ناامید شدند.
کمال دین به خاطر آن است که مقررات و قوانین کامل بر جامعه و امت، بدون رهبری معصوم و کامل، ناقص است.
اتمام نعمت، به خاطر آن است که از نظر قرآن بزرگترین نعمت، نعمت رهبری و هدایت است و اما رضایت خداوند، آن هنگامی حاصل می­شود که قانون کامل و مجری عادل بهم گره بخورد و روزی که در آن، هر یک از اکمال دین، اتمام نعمت، رضایت حق و یاس کفار اتفاق افتد، آن روز ایام­ا... است و آن روز، روز غدیر می­باشد که همه چهار ویژگی را دارد و به همین دلیل در روایات اهل بیت عید غدیر از بزرگترین اعیاد به شمار آمده است."[1]
برای ما شیعیان و هر انسان منصفی جای سئوال است که چطور واقعه­ای با این همه عظمت و بزرگی و دارای شاخصه ها و شاهدها و تابلوهای بزرگ و گویایی که در تاریخ اسلام می­درخشد، چگونه قابل کتمان و انکار است و یا چگونه قابل تسامح، تحریف و یا تفسیرها و توجیه­های مغرضانه و یا به رای می­باشد، در صورتی که در ایام خاصی، بعد از حجه الوداع، در مکان خاصی در غدیر خم، با حضور جمعیت کثیری، قریب یکصد و بیست هزار نفر یا بیشتر افراد مشهور و غیرمشهور و بمدت سه روز انجام شده است.
آن چه مسلم است چنین واقعه­ای در تاریخ اسلام با آن شاخصها­ی دقیق و روشن و آن جمعیت کثیر و باحضوربزرگان مهاجر و انصار و صحابی معروف، غیرقابل کتمان و انکار است و در کتاب­های معتبر اهل سنت هم آمده است، پس مشکل و اختلاف بر سر چیست؟ و چه حرف قابل قبولی دارند؟
ما در حد مجال این مقوله به پاره­ای از نظرات و توجیهات آن­ها در این رابطه می­پردازیم:

1-قول پیامبر خدا(ص) در این حدیث شریف که می­فرماید: ”من کنت مولا فهذا علی مولا" و سه مرتبه هم آن را تکرار کرده­اند، کلمه مولا را به دوستی تفسیر و توجیه کرده­اند که در جواب می­توان گفت آیا قرآن، این مطلب را گوشزد نکرده بود، در آن جا که می­فرماید ”انّ المومنین بعضهم اولیاء بعض" دیگر چه لزومی داشت که حضرت ختمی مرتبت(ص) مطلب را در آن هوای گرم و سوزان بازگو کند و سبب آزار صحابه محترم شوند؟ سه روز آن جا توقف نمایند و از همه بیعت بگیرند؟ آیا بیعت گرفتن فقط برای دوستی با علی بن ابیطالب بود؟!!!
آیا عقل سلیم این را می­پذیرد که از بین معانی ”سرپرستی، صاحب اختیار و حب و دوستی" که برای کلمه مولا بکار رفته است، بگوییم که بعد از اتمام مراسم و انجام اعمال حج تمتع، پیامبر(ص) مردم را در غدیر به مدت سه روز نگه داشت، خطبه مفصلی خواند، از مردم به عنوان شاهد اقرار گرفت، برای علی ابن ابیطالب بیعت گرفت و ... که بگوید فقط علی را دوست بدارید؟!!!
شبهه دیگری که مطرح می­شود، آن است که می­گویند، چرا حضرت محمد(ص) به صورت کتبی نوشته­هایی به امام علی(ع) ندادند تا بعد از ایشان به امامت برسند؟ که با توجه به علم خداوند در مورد توطئه منافقین بعد از شهادت پیامبر(ص) بود. خداوند باری تعالی به خاطر اتمام حجت و خنثی نمودن نقشه­ی آن­ها با یک مدیریت قوی واقعه استثنایی سه روزه تاریخی غدیر خم را پیاده نمود، و با خطیبی توانا و بی­نظیر مثل پیامبر اکرم(ص) در محلی مخصوص و حضور یکصد هزار نفر جمعیت مخاطب و با منبری استثنایی، همراه با حضرت جبرائیل و بسیاری دیگر از اعجازهای این واقعه، خداوند کاری نمود که اگر امروز کسی هم بخواهد منکر این واقعه بشود، نمی­تواند، آیا یک دست­نوشته بالاتر است یا خود واقعه تاریخی؟
”در حالی که در کتاب­های معتبر و مرجع اهل سنت و شیعه آمده است که پیامبراکرم(ص) در لحظات آخر عمر شریفشان درخواست کاغذ و قلم نمودند: برایم کاغذ و دوات بیاورید تا چیزی بنویسم که پس از من تا ابد گمراه نشوید. و عمر گفت: برگرد، این مرد هذیان می­گوید، کتاب خدا ما را بس است."[2]
بنا به فرض اگر دست­نوشته­ای هم پیامبر (ص) در مورد خلافت حضرت علی(ع) نوشته باشد، از کجا معلوم توسط منافقین از بین نرفته باشد؟!
”در صورتی که تاریخ گواهی می­دهد که ابابکر وقتی خودش سندی را مبنی بر رد فدک به فاطمه (س) نوشت، عمر بن خطاب آن را در کوچه از دست ایشان گرفت و پاره نمود و به صاحب سند جسارت کرد و ... حال این سئوال پیش می­آید که با آن­هایی که به سند کتبی خود رحم نکردند، چگونه اگر پیامبر (ص) دست­نوشته­ای هم در مورد وصایت و خلافت مولا علی(ع) می­نوشت، قطعاً آن­ها متعرض می­شدند." [3]
بنابراین آن چه به امر خداوند متعال در مورد خلافت و وصایت بلافصل علی(ع) بعد از پیامبر (ص) انجام گرفت، این بود که واقعه غدیر خم سندی باشد محکم و قوی که به هیچ عنوان در طول تاریخ توسط معاندین و مخالفین قابل انکار، پاره شدن و سوزاندن نباشد.

پی­نوشت:
1-نقل و تخلیص از تفسیر نور ج 3 ص 25
2-صحیح بخاری ج1 ص22 و بحارالانوار ج22 ص 468
3-شرح نهج­البلاغه ابن ابی الحدید ج16 ص 274
نویسنده: علي اسدزاده
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
دنیا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
0
0
اصلأ حدیث نداره
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۵
اذان صبح
۰۵:۰۲:۱۳
طلوع افتاب
۰۶:۲۷:۰۱
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۵۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۶:۰۳
اذان مغرب
۱۹:۵۲:۴۴