پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۲۱۸۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۹
پس از گذر از باغهای سرسبز مرکبات در جاده موسوم به جاده شاهی در مسیر کازرون ، شهر بیشابور با عظمت و نشانی از تمدن کهن ایران زمین در این خطه سر از خاک در آورده است.
به گزارش كازرون نما، شهر باستانی بیشابور با 200 هکتار وسعت ، بیش از یک هزار و 700 سال پیش به دستور شاپور اول ساسانی بنا شده و پس از گذر از فراز و نشیبهای تاریخی ، به مرور زمان ویرانه های این شهر در دل خاک مدفون شده است.
حدود هفت دهه قبل ، برای اولین بار نمایندگانی از موزه لوور پاریس ، اقدام به کاووشهای باستانشناسی در این شهر تاریخی نمودند و معبد آناهیتا ، تالار تشریفات و ایوان موزاییک را در حفاریها کشف نموده و به دنیا معرفی کردند.
پس از آن عملیات حفاری به مدت 30 سال در این شهر متوقف شد و نهایتا در سال 1347 یک گروه باستانشناس ایرانی حفاریها را ادامه دادند و پس از آن در مقاطع مختلف حفاریها متوقف و یا از سرگرفته شده است.
نماینده ولی فقیه و امام جمعه کازرون گفت: شهرستان کازرون با پیشینه بسیار غنی تاریخی و فرهنگی گذشته های پرافتخار ایرانیان را در دل خوی جای داده است.
حجت الاسلام محمد خرسند افزود: آثار باستانی بیشابور بیانگر عظمت تمدن ایران و برتری ایران زمین در طول دورانها ست و این مهم به صورت مستند در این آثار جلوه گر است.
وی ادامه داد: در نقوش برجسته تنگ چوگان ، پیروزی لشکریان ایرانی بر لشکریان روم نمادی است که سلطه ایران زمین بر دیگر کشورها را به وضوح نشان می دهد ، بر جایی این آثار مهم همواره موجب عصبانیت کشورهای غربی بوده است.
وی خاطر نشان کرد: اگرچه این آثار در جهان معروف است اما بدلیل نبود زیرساختهای توسعه گردشگری مورد توجه قرار نگرفته است.
خرسند بیان داشت: با توجه به توانمندیهای شهرستان کازرون بدلیل نبود امکانات ، از این پتانسیل قوی آثار تاریخی نمی توان در جهت ارتقا شهرستان بهره گرفت.
فرماندار کازرون گفت: شهر تاریخی بیشابور یکی از یادمانهای عظیم و شاخصی است که گواهی بر گذشته پر افتخار ایرانیان در گذشته های بسیار دور است .
حمیدرضا گرامی افزود: سایت بیشابور هنوز پس از سالها در گیر برنامه ریزیها و تصمیمات مقطعی است که این مهم نیاز به توجه ، پیگیری و همت مسوولان دارد.
وی ادامه داد: پس از سالها تلاش تنها قسمت اندکی از این شهر از زیر خاک خارج شده و در معرض دید قرار دارد.
وی خاطر نشان کرد: آثار مانای شهر تاریخی بیشابور در دنیا بی نظیر است و می تواند بهترین زمینه توسعه گردشگری در کشور بحساب آید.
وی افزود: کشورهای دیگر با ایجاد جاذبه های مصنوعی تاریخی ، زمینه افزایش جذب گردشگر، توسعه صنعت توریسم و افزایش درآمد کشور شان را موجب شده اند.
گرامی گفت: اما در کشور ما ارزش آثار و بناهای تاریخی هنوز به اثبات نرسیده و توانمندیهای این یادمانها در بخشهای مختلف بدست فراموشی سپرده شده است.
بگفته وی ، در گذشته موزه بیشابور با صرف 5/3 میلیارد ریال اعتبارات دولتی در این سایت احداث شده و اشیایی که در حین حفاریهای باستانشناسی در این سایت بدست آمده در آن حفاظت و نگهداری می شود.
یکی از منابع آگاه در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: سالها پیش با هدف زنده سازی سایت بیشابور، ادامه حفاریها ، تحقیق و پژوهش بیشتر در این دانشگاه رشته باستان شناسی تاسیس شد.
وی که خواست نامش فاش نشود ، اظهار داشت: این مهم با هدف ایجاد زمینه پژوهش برای دانشگاههای مختلف در این سایت دنبال شد اما حتی به دانشجویان این دانشگاه اجازه ورود و کاوش در سایت بیشابور داده نمی شود.
وی گفت: استان فارس در هر گوشه و کنار خود ، یادمانهای بسیار ارزشمند تاریخی را دارد که اگر به آنها توجه شود و امکاناتی جهت رفاه گردشگران در آنها ایجاد شود در توسعه گردشگری استان بسیار اثرگذار است.
بگفته وی ، در صورتی که شهر تاریخی بیشابور از دل خاکها خارج شود ، تخت جمشید دومی در فارس نمایان می شود که دنیا را به حیرت وامی دارد.
وی اضافه کرد: در نزدیکی این سایت باید امکانات رفاهی ، سرویسهای بهداشت و اقامتگاهی برای اسکان گردشگران احداث شود.
یکی از دوستداران میراث فرهنگی گفت: یادمانهای بیشابور بدلیل مدفون شدن در خاک ، بدون دخل و تصرف حفظ شده اما تاچه زمانی این بناهای ارزشمند باید مدفون بماند.
علی محمدی گفت: مسوولان باید برای این یادمان تاریخی ارزش بیشتری قایل شوند ، شایسته نیست این سایت پس از گذر سالها هنوز مدفون باشد و از معرض دید جهانیان پنهان بماند.
وی بیان داشت: سالهاست که برای زنده سازی این شهر مدفون مقاله ها نوشته شده ، سمینارها برگزار شده و خون دلها خورده شده اما تاکنون نتیجه بخش نبوده است.
بگفته وی ، بودجه های اندک چند میلیون تومانی که برای حفاریهای این شهر تاریخی در نظر گرفته می شود چاره کار نیست ،و سهل انگاری بیشتر موجب از بین رفتن این آثار به مرور زمان خواهد شد.
نماینده میراث فرهنگی در کازرون گفت: حفاظت از سایت بیشابور با همت تلاشگران یگان حفاظت همواره در حال انجام است.
محمد رضا معینی اظهار داشت: سال گذشته ایجاد سیستم حفاظت الکترونیکی در مجموعه تنگه چوگان انجام شد و فنس کشی سایت بیشابور نیز در حال انجام است.
وی افزود: برخی قسمتهای مجموعه بیشابور هم اکنون نیاز به مرمت اضطراری و استحکامی دارد که در حال انجام است.
وی ادامه داد: در نزدیکی سایت بیشابور مجموعه خدماتی در حال احداث است که نیاز به اعتبارات ویژه دارد.
معینی اضافه کرد: در مجموعه تنگه چوگان نورپردازی انجام شده و فضایی اختصاصی به اطراف مجموعه الحاق شده است.
در شهرستان کازرون 500 اثر تاریخی شاخص وجود دارد که 100 اثر بناهای تاریخی و بقیه بصورت محوطه و تپه های باستانی است .
نویسنده: سرويس خبر
منبع: ایرنا
برچسب ها: كازرون ، بيشاپور
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
سعید
|
UNITED STATES
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
0
0
من موزه ی بیشاپور رو دیدم خیلی مسخره هست اصلا در شان این سایت نیست موزه ی بیشاپور پر از سنگ قبر هست.
بی نام
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
0
1
این فرمایشات آقای معینی که مطرح نمودن .کارهایش درزمان آقای همت محمدی انجام گرفته که یک غیربومی که اهل نوراباد می باشد.ولی اقای معینی شمابرای شهرمان چکارکردی؟برنامه این چندسال شماچه بوده؟شغل شمانظارت ساخت سازهای بنیادمسکن است نه تاریخ این مرزبوم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۵
اذان صبح
۰۵:۰۲:۱۳
طلوع افتاب
۰۶:۲۷:۰۱
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۵۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۶:۰۳
اذان مغرب
۱۹:۵۲:۴۴