پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۲۱۱۸
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۰
به گزارش درخشنده خبرنگار کازرون نما ، جاری شدن خنکای آب چشمه هایی که پیشینه هزار ساله در تامین آب این دریاچه دارند نوید بخش رونق دوباره زیست و پرورش زیستمندان در این تالاب استان فارس است.

همراه با آمدن ماه مهر ، دست مهربانی بر سر چشمه های بسته تالاب بین المللی پریشان در شهرستان کازرون استان فارس نشست و با بازگشایی این چشمه ها جان تازه در کالبد این تالاب خشکیده دمید.

به گزارش  درخشنده خبرنگار کازرون نما ، جاری شدن خنکای آب چشمه هایی که پیشینه هزار ساله در تامین آب این دریاچه دارند نوید بخش رونق دوباره زیست و پرورش زیستمندان در این تالاب استان فارس است.

مدیر اداره محیط زیست شهرستان کازرون روز سه شنبه در این زمینه گفت : با بازگشایی چشمه های پریشان و لایروبی آن ، آب چشمه حدود 17 برابر افزایش پیدا کرده و امید به افزایش حیات و رونق زیست در این منطقه دارد .

جمال خداپرست با بیان اینکه این چشمه ها در سال 87 و به دنبال عملیات راه سازی کور شده بود گفت : چشمه هلک هم اینک لایروبی و بازگشایی شده و مابقی چشمه ها نیز در حال بازگشایی است .

وی ادامه داد : اگر اعتبار مورد نیاز تامین شود می توان شماری دیگر از چشمه را از جمله چشمه خواجو و چشمه های اراضی بنگ را هم بازگشایی کرد .

این مقام مسوول گفت : عملیات جاده سازی در سال 87 یکی از سیاه ترین روزهای زندگی تالاب آب شیرین پریشان بود ، این عملیات نه تنها چشمه ها را کور کرد بلکه باعث سوختن شماری از زیستمندان این تالاب از جمله لاک پشت ها و برخی پرندگان مهاجر شد .

وی گفت : آسیب دیگری که تالاب بین المللی پریشان دیده ، مربوط به ساخت جاده های بین مزرعه ای در سالهای گذشته است ، در واقع عملیات های راه سازی به ویژه در سال های دهه 80 به عنوان یکی از عوامل آسیب زای محیط زیست شناخته می شود.

خداپرست ادامه داد: امیدواریم بتوانیم همه چشمه ها را رصد و بررسی کرده و آن ها را زنده سازی کنیم و با برنامه ریزی انجام شده می توان دست کم سه چشمه دیگر را بازگشایی کرد.

مدیر محیط زیست شهرستان کازرون همچنین بیان داشت : البته تالاب و دریاچه پریشان به 12 میلیون متر مکعب آب نیاز دارد و با این چشمه ها نمی توان دریاچه را به حال گذشته برگرداند ، بیشترین تاثیر آب چشمه ها، پایداری حیات وحش و حفظ زیستگاه در این منطقه است .

او تاکید کرد : راهکار زنده ماندن تالاب، انتقال آب بین حوزه ای از سد نرگسی است ، این طرح در برنامه ها قرار دارد و ما منتظر اجرایی شدن آن هستیم.

این مقام مسوول همچنین گفت : یکی دیگر از عوامل خشکیدن پریشان، وجود تعداد بسیار زیادی چاه غیر مجاز کشاورزی دراطراف آن است ، این چاه ها به ویژه بعد از بروز خشکسالی اخیر در منطقه حفر شده و حدود یک ماه پیش و به حکم مقام قضائی ، عملیات بستن این چاه ها شروع شد.

تالاب و دریاچه پریشان از تالاب های آب شیرین ایران است و 4چهار هزار و 300 هکتار مساحت دارد ، این تالاب در کنوانسیون رامسر به عنوان تالاب بین المللی ثبت شده و در تقسیم بندی مناطق چهار گانه زیست محیطی به عنوان منطقه حفاظت شده به شمار می رود.

از جمله زیست مندان این تالاب در زمان پر آبی می توان ماهی های زردک ، سرخه، پرک و مار ماهی آب شیرین و همچنین ماهی کپور معمولی را نام برد .

مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۳
امیر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
6
0
اگر جناب خداپرست اب دریاچه برگشت من سر خاب می زنم حالا جاده اثرات مخربی داشته یا نیت کج شما که شدید ریس محیط زیست بنده خدا ما 580 حلقه چاه اطراف دریاچه داریم 15سال بارش کم داشتیم اگر نمی دانید بدانید
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
اگر نیت تو راست و صادقانه بود اینگونه به یکی از مسئولان دلسوز شهرستان توهین نمیکردید، در ضمن اینقدر بدبین بودن که حتی با جاری شدن یک چشمه خوشحال نشویم نشان از عدم صداقت در عمل دارد.
مهدی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
امیر حالی اگر خواسی سرخاب سفیداب بزنی و بیوی تو کوچه ما کوج بیبینیمت؟
صالح
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
0
1
امیر حرفش حساب هست اخه ریس تا الان خواب بوده که این همه چاه غیر مجاز اطراف این دریاچه بی صاحب زدن داروی بی هوشی بعد از مرگ سهراب عزیز من 5سال دریاچه خشک شده باز پدر بخشدار بالاده بیامرزه که 200 حلقه چاه را پر کرد محیط زیستیها شما چیکار کرد ه اید و چه خواهید کرد الجواب
حمید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
0
1
حالا این بنده خداگفت سرخاب میرنم ولی نگفت میام توکوچه.حتما سرخاب که زدبعدش زودمیشورتش که دروغگودرنیاد
کازرونی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
0
1
سلام دوستان
جنگ سرخاب و سفیداب زدن کسی نیست واین مسایل برای دریاچه آب نمی شود وقتی
نماینده کازرون از خودمان نباشد وخودش را از ما نداند قدر مسلم دلسوز کازرون و کازرونی نیست دریاچه که هیچ سراب دختران که هیچ کم کم منتظر خشک شدن بقیه چشمه ها هم باشید جنگ قدرت را کنار بگذارید مردم خودتان به فریاد کازرون برسید
یا علی
پاسخ ها
ناشناس
| UNITED STATES |
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
نماینده کازرون اهل ایران است، کازرون جز ایران است، پس نماینده کازرون دلسوز ایران و کازرون است.
نادر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
0
1
من مطمئن هستم که به جای امیر کسی دیگه باید سر خاب بزنه
پاسخ ها
ناردونه
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
حال ده نمخواه تام بالداری امیر در بیوی! ووووی انگا حال یکم سرخاب سفیدو بزنه چمشه! دو جو میشه؟ یا سو جو؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
0
0
هفت شهر عشق را عطار گشت ما هنوز اندر خم یک کوچه آیم
انگار سر خاب زدن امیر خیلی مهم شد واصل موضوع فراموش شد
کی گفته که بخشدار بالاده 200 حلقه چاه مسدود کرده چرا نا آگاهانه حرف می زنید
کار مشترک دادگاه وفرمانداری بوده است دستشان درد نکند امیدوارم هم چنان ادامه داشته باشد البته بخشدار بالا ده هم زحمت کشیده دست همگی درد نکند.
کد خدا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
0
1
بلاخره ما نفهمیدیم کی باید سرخاب بزنه امیر یا رییس کاربران پاسخ بدهید
پاسخ ها
ناردونه
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
ای تام دلت میخواه خو تو بزه و بیوی در تا بیبینیمت! چه اشکال داره وخ ا کار و زندگیت برسی وبوتونی سرخابم بزنی ، بزه تا دوجو بیشی
رنجبر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
0
0
اینکه چشمه های دریاچه احیاء گردند کار بسیار پسندیده ای هست، ولی با این شرایط نمی توان انتظار حیات مجدد دریاچه را داشت. بررسی های کارشناسی در این حوزه نشان می دهد که حیات مجدد دریاچه تنها منوط به پلمب چاهای غیر مجاز، کاهش میزان برداشت آب در اطراف حوزه و وجود ترسالی های متوالی با میانگین بارش بیشتر از 350 میلی متر و حداقل به مدت 10 سال می باشد. بدون شک دو مورد اول نیاز به عزم مردمی، فرهنگ سازی و مدیریت مناسب می باشد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۱
اذان صبح
۰۵:۰۷:۰۷
طلوع افتاب
۰۶:۳۱:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۴۰
غروب آفتاب
۱۹:۳۳:۳۵
اذان مغرب
۱۹:۵۰:۰۷