پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۲۰۹۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۳
با آغاز برداشت خرما عنوان شد:
به گزارش کازرون نما، مسئول خدمات کشاورزی بخش خشت وکنار تخته ،گفت: در شهرستان کازرون شش هزار هکتار نخلستان وجود دارد که منطقه خشت و کنار تخته با پنج هزار و 500 هکتارو حدود یک میلیون یکصد اصله نخل،عمده منطقه تولید خرما در شهرستان کازرون است.

به گزارش کازرون نما، مسئول خدمات کشاورزی بخش خشت وکنار تخته ،گفت: در شهرستان کازرون شش هزار هکتار نخلستان وجود دارد که منطقه خشت و کنار تخته با پنج هزار و 500 هکتارو حدود یک میلیون یکصد اصله نخل،عمده منطقه تولید خرما در شهرستان کازرون است.

سیروس یزدانی افزود: 80 درصد از برداشت بصورت رطب تر است که به بازارعرضه می شود و یا در سردخانه ها نگهداری می شود و20 درصد هم بصورت خرما در بسته های دو کیلویی و سه کیلویی به بازار عرضه می شود.

عبدالصاحب قائمی مدیر جهاد کشاورزی کازرون هم گفت: مرغوب ترین خرمای خشت و کنارتخته کبکاب است که بدلیل مرغوبیت علاوه برعرضه در بازارهای کشور به کشورهای حاشیه خلیج فارس وکشورهای اروپایی نیز صادر می شود.

وی اضافه کرد: امسال پیش بینی می شود در شهرستان کازرون بیش از 48 هزار تن محصول خرما و رطب برداشت شود که 15 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته باشیم که دلیل این کاهش خشکسالی وکمبود آب است.

قائمی ادامه داد: سال گذشته بخش عمده ای از محصول خرما در سردخانه ها روی دست کشاورزان ماند که علت آن عدم بازاریابی وعدم صادرات بود.

محصول نخل ها در سه نوبت برداشت می شود اولین نوبت به صورت خارک است که از نیمه مردادماه آغازمی شود،دوم به صورت رطب تر که از نیمه های شهریور شروع شد و تا نیمه اول مهرماه ادامه خواهد داشت وسومین مرحله خرما است که از نیمه دوم مهرماه شروع می شود وتا اوائل آبان ماه ادامه دارد.

در منطقه خشت از شاخه درخت نخل که به آن پیش گفته می شود چند نوع صنایع دستی ساخته می شود که همگی در برداشت محصول خرما به کار می رود.

یکی از این صنایع بافتن سبدی است که برای پایین آوردن خرما از درختان استفاده می شود نوع دوم صنایع فرشی است به نام تک که خرما روی آن پهن می کنند تا با زمین فاصله داشته باشد سومین صنایع بافتن دوغاله است که جنبه تزئینی دارد وخارک در آن نگه می دارند و برای هدیه به دیگران است.

علاوه بر این از خرمای منطقه خشت، زنان خانه دار چند نوع غذای محلی درست می کنند که حلواهای محلی وچند نوع رنگینک است که با کنجد وگردو ساخته می شود وبجای دسراز آن در زمستان استفاده می کنند.

 

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
کنارتخته
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
0
0
جناب کازرون نما! خرمای بخش کنارتخته و بخش خشت کاملا از هم مجزا هستند و جهاد کشاورزی خشت ربطی به کنارتخته نداره.
چرا دوست ندارید اسم کنارتخته رو بنویسید و با سو نیت و تعمدی مینویسی خشت! جوری نوشتی انگار کنارتخته زیر مجموعه خشت است!!
خواهشمندم تیتر را اصلاح کنید و همانند متن بنویسید : کاهش برداشت پانزده درصدی خرمای منطقه کنارتخته و خشت!
باغدار بيكار
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
0
1
آقاي مدير جهاد كشاورزي
حالا كه هنر شما را براي رفع مشكلات باغداران ديديم دوره هاي آموزشي سبد بافي و حصير بافي و ... برگزار كنيد تا شاخه هاي خرما را ببريم و درآمد زايي كنيم.
تفنگ
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
0
0
اوی کازرون نما ایهمه نومخشت نیا که ایام با تفنگ دفترت و خودت بر باد ایدوم فقط کنارتخته ! خشت کجا بی!
کنارتخته ای اصیل
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
0
0
جناب تفنگ!
واقعا متاسفم که هنوز با زبان تفنگ و تهدید با مخاطبتون صحبت میکنید.پس منطقتان کجاست؟ شما به هیچ عنوان کنارتخته ای نیستید.با توجه به لهجه و ادبیاتتون احتمالا از روستاهای .... هستید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۶
اذان صبح
۰۵:۰۱:۰۲
طلوع افتاب
۰۶:۲۶:۰۳
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۴۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۶:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۵۳:۲۳