پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۲۰۳۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۴

سالهای بسیاری پیش اداره مالیه یا همان دارایی شهر ما در کنار اصلی ترین خیابان شهر ساخته شده بود. بی شک همه‌ی ما آن بنای قدیمی را خوب به یاد داریم . بنایی که تا همین یکی دو سال پیش نیز مورد استفاده قرار داشت و وجود باغی زیبا با درختانی کهنسال در کنار آن جلوه ای بس زیبا به آن بخشیده بود. روزگاری خیابان امام خمینی امروزی ساخته شده بود که شاید در کل کازرون پنجاه تا ماشین هم نبود؛ اما گسترش شهر نشینی و مهاجرت و افزایش جمعیت امروز این خیابان را به یکی از پر رفت و آمدترین و شلوغ ترین خیابان های شهر ما تبدیل کرده است.  بنابراین لزوم تعریض خیابان و عقب نشینی برخی بناها اجتناب ناپذیر می نمود.  اداره دارایی و امور مالیاتی بالاخره پس از سالها اقامت در آن ساختمان قدیمی به حیاط پائین تر و در ساختمان نوبنیاد و شیک و درخور نقل مکان نمود و ساختمان قدیمی که فرسوده گشته بود تخریب شد اما هنوز آن دیوار نرده ای فلزی مجاور خیابان برجا بود . این یعنی مشکل ترافیک همچنان به جای خود باقیست. ظاهرا بین شهرداری و اداره دارایی بر سر میزان و نحوه عقب نشینی اختلاف نظر وجود داشته ودارد. بر اساس شنیده های ما مطابق نقشه تفضیلی توسعه معابر شهر، اداره دارایی می بایست دوازده و نیم متر عقب نشینی داشته باشد اما اداره دارایی خود را ملزم به رعایت این مقدار ندانسته وتنها حاضر به 5 متر عقب نشینی می باشد. همچنین شهرداری برنامه و نقشه کاملی برای ساخت یک پارک حاشیه ای و فضای سبز مناسب در این محدوده دارد که اجرای آن نیازمند همکاری اداره محترم دارایی و همچنین بانک کشاورزی می باشد.  نهایتا هفته گذشته پس از کش و قوس های فراوان بالاخره این شهرداری بود که با استناد به موارد قانونی، شبانه با بیل مکانیک دیوار را تخریب نمود.

نکته قابل توجه در این ماجرا نمای کاملا باز و فضای گسترده ای بود که صبح روز بعد از این تخریب به سرعت نظر هر رهگذری را به خود جلب می کرد و مطمئنا هر کس که صبح روز سه شنبه از مسیر این خیابان می گذشت تغییر فضا را به راحتی احساس می نمود. اینک به لطف تخریب آن دیوار قدیمی و مزاحم ساختمان جدید اداره دارایی زیبایی خود را به خوبی نشان می داد و خیابان امام در این بخش خود جلوه ای خاص یافته بود. جلوه ای که هنوز هم جای زیباترشدن دارد و میتوان با چمن کاری وگل آرایی فضای جلو ساختمان زیبایی آن را صد چندان ساخت.

 اصولا در مبلمان شهری امروز در اکثر شهرها به ایجاد فضاهای باز و حذف دیوار ها و حصار ازاطراف بناها و ساختمان‌های بلند توجه ویژه می شود . در واقع این نوع نگرش ناشی از توجه به ویژگی های روحی و روانی انسان هاست . حتما به حالات درونی خود توجه کرده اید . اگر در یک آپارتمان کوچک زندگی می کنید خیلی اوقات که از فضای بسته درون واحد کوچک خود خسته می شوید به داخل تراس یا پشت پنجره می آیید تا با دیدن منظره بیرون کمی از خستگی روحی و روانی تان کاسته گردد. قطعا دیدن منظره یک شهر از یک مکان مرتفع و باز مانند بالای یک تپه بسیار دل انگیز تر از دیدن همان ساختمان ها از نزدیک و از زاویه بسته است. خود من ودوستانم هر گاه برای ورزش وکوهنوردی به کوه می رویم موقع صرف صبحانه همیشه به دنبال مکانی بلند با چشم اندازی وسیع می گردیم . همه‌ی این مثال دال بر همان ویژگی درونی ما انسانها ست که پیش از این بدان اشاره گردید .
با توجه به آنچه گفته شد در دکوراسیون شهر سازی نوین هر چه تلاش شود که موانع و دیوارها وحصار ها بر چیده شود چشم انداز زیباتری بوجود خواهد آمد و مسلما تاثیر این زیبایی بر روح و روان شهروندانی که مدام شاهد دیدن آنها می باشند غیر قابل انکار است .علاوه برآن اینگونه مبلمان شهری می تواند مستقیم یا غیر مستقیم بر نهادینه شدن فرهنگ پاکیزگی محیط زیست در نزد شهروندان بينجامد.

چنین فضا سازی هایی پیش از این نیز می توانست در مورد ساختمان جدید دادگستری یا بانک کشاورزی و یا مخابرات صورت پذیرد. هر چند ادارات ونهادهای مذکور از جمله دارایی یکی از دلایل عدم تمکین از خواست شهرداری را مسائل امنیتی و حفاظتی بر می شمارند اما این مشکل را امروز براحتی می توان با نصب دوربین های مدار بسته که در همه جا متداول ومرسوم گردیده مرتفع نمود. پس چه بهتر که در جهت تحقق هدف داشتن شهری زیبا این نهادها وادارات دولتی باشند که پیشقدم وپیشگام گردند.

آری بیائید دیوارها را از گرد ادارات دولتی و پارک ها برداریم و به جای این دیوارها بلند و خسته کننده گلدان های زیبا و آب نماهای چشم نواز بسازیم . درخت بکاریم و صندلی هایی برای استراحت ارباب رجوع ورهگذران بر زمین بنشانیم . اینگونه به شخصیت و شعور شهروندان احترام بیشتری گذاشته ایم وقطعا این احترام متقابلا در رفتارهای اجتماعی شهروندان منعکس خواهد شد.
امیدوارم که در این گیر ودار و بگو و مگوی اداری بوجود آمده میان شورای شهر وشهرداری از یک سو و اداره محترم دارایی از سوی دیگر هدف والاتر و با اهمیت تر که همانا داشتن شهری زیبا و آراسته است مد نظر قرار گیرد. ایمان داشته باشید که شهری بدون حصار های بلند شهروندانی آزاد و با اندیشه های بلند را پرورش خواهد داد.

نویسنده: محمودرضا پولادي
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
1
0
معذرت میخوام کجای قانون گفته شبانه دیوار خانه مردم یا ادرات رو میشه بدون اطلاع وهماهنگی وتوافق با مالکش خراب کرد؟؟؟شهرداری وشورا کلا کاراشون متناقضه تعریض خیابون خوبه ولی نه به هرقیمتی مثلا یکی از موارد عجیب ویک بام ودو هوای شهردارتازه کارتعریض خیابان آنهم با گرفتن کامل پیاده روهای خیابان قدمگاه باوجودمدارس دخترانه وپسرانه جهت پارک وعبور ماشین جلوی پیتزا فروشی پپه مرد حسابی پس عابرین پیاده جیکارکنن همه که سوزوکی سوارنمیشن بقول معروف دم خروس رو بباورکنیم یاقسم حضرت عباس تون....
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
0
0
با سلام. موضوع مد نظر نگارنده کاملاً بجا و در خور تامل میباشد. ولی نقدی کوچک وارده که از نظر نامه نگاری اداره " محترم " نمیشه. بجای آن با اهمیت، مهم و ... را میتوان جایگزین نمود. با عرض پوزش.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۳۰
اذان صبح
۰۵:۰۹:۳۷
طلوع افتاب
۰۶:۳۳:۰۵
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۰۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۲:۲۱
اذان مغرب
۱۹:۴۸:۵۰