پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۲۰۱۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۷
دریاچه پریشان با خشکسالی، دخل و تصرف، برخورد نامناسب ما انسانها و بی مهری هایی که نسبت به آن روا داشته شده پریشان است.
به گزارش كازرون نما به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ این دریاچه که روزگاری یک مکان امن برای حیات وحش و پرندگان مهاجر بود چشمه هایش جوشان و حیات در آن جاری، اکنون با دخل و تصرف مردم منطقه، پریشان است دیگر از آن موج آبهای شیرین و آن طراوت و زندگی خبری نیست.
رئیس اداره محیط زیست کازرون گفت: علاوه بر خشکسالی که گریبانگیر تمام تالابهای کشور است، دخل و تصرف نامناسب و نابخردانه مردم منطقه، وجود بیش از 1000 حلقه چاه آب کشاورزی مجاز و غیر مجاز در اطراف این تالاب و برداشت بی رویه آبهای زیرزمینی، همچنین هدر رفت ذخیره آب تالاب در سنوات قبل و هدایت آب این تالاب از طریق جوی معروف لهراسب به زمینهای پایین دستی از جمله علل خشک شدن تالاب پریشان است.
در سنوات قبل سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری سایر ارگانها بخصوص دادگستری، منابع طبیعی و ثبت اسناد، پس از صدور سند رسمی تک برگی تالاب بین المللی پریشان به نام دولت و متعاقب آن ساخت خاکریز مرز اراضی ملی که از مستثنیات مطابق اسناد رسمی بوده، کاری بسیار مهم و اساسی در مشخص کردن محدوده تالاب پریشان انجام داد به طوری که شاید بتوان گفت نخستین تالاب دارای سند شده در سراسر ایران همین تالاب است.
دریاچه پریشان یا فامور یکی از زیباترین و بزرگترین دریاچه های آب شیرین ایران و خاورمیانه است که در بخش جره و بالاده شهرستان کازرون قرار گرفته؛ این دریاچه دارای نامهای مور، پریشان و فامور است.
دریاچه فامور به سال 1355 در کنوانسیون رامسر به عنوان تالاب بین المللی ثبت شده است و در تقسیم بندی مناطق جزء منطقه حفاظت شده محسوب می شود.
شرایط تالاب پریشان به نسبت پارسال به دلیل بارندگی کم، بدتر از قبل شده است، به طوری که پارسال بیش از 500 هکتار آبگیری در تالاب مشاهده شد و تعداد زیادی از پرندگان به این تالاب مهاجرت کردند و جالب اینکه زادآوری نیز داشتند، ولی امسال خیلی کمتر از پارسال آبگیری داشتیم و همین آبگیری هم زیاد طول نکشید و تا خرداد ماه کاملا خشک شد.
200 هکتار از تالاب پریشان در بارندگی سال 92 آبگیری شد که این به نسبت وسعت حدود 5 هزار و 200 هکتاری این تالاب بسیار ناچیز است.
حدود 9 چشمه در زمان پر آبی تالاب بین المللی پریشان، تامین کننده آب تالاب بوده اند به همین دلیل آب این تالاب شیرین است اما هم اکنون از تمام چشمه های تالاب، 3 چشمه جمشیدی، بنگ و هلک به میزان خیلی اندک جاری است.
گونه های جانوری این منطقه آبزی، کنار آبزی و خشک زی بوده اند (که از جمله این جانوران می توان به ماهیان( سرخه، زرده یا پریشونی، گل چراغ، کپور معمولی، فیتوفاگ )، خزندگان( لاک پشت، مار آبی)، پرندگان(درنا، فلامینگو ) اشاره کرد.) و اکثر موجودات کنارآبزی پریشان مهاجر منطقه بوده اند که پس از خشک شدن تالاب، این پرندگان به ندرت به این تالاب مهاجرت کرده اند یکی از گونه های شاخص تالاب پریشان شنگ (سگ آبی) بوده که پس از خشک شدن تالاب، دیگر این گونه شاخص نیز مشاهده نشد.
موجودات خشک زی منطقه که معمولا پرندگان هستند، علیرغم خشک شدن تالاب هنوز در این منطقه حضور دارند.
این نکته در خصوص مدت زمان لازم برای احیای این تالاب ارزشمند حائز اهمیت است که، این تالاب به یکباره بوجود نیامده و مدت زمانی طول کشیده تا خشک شود، به طور حتم احیای تالاب متکی به موهبت الهی و بارش باران و پایان خشکسالی های پیوسته اخیر است و در مرحله بعد تلاش تمام افراد برای احیای تالاب است.
برای احیای مجدد تالاب، در هفته اخیر جلسه ای با حضور خانم ابتکار رییس سازمان محیط زیست- نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی – مدیر کل محیط زیست فارس – فرماندار شهرستان کازرون – تشکل های مردم نهاد شهرستان کازرون در تهران تشکیل شد و مقرر شد وزارت نیرو که مجری ساخت سد نرگسی است هر چه سریعتر طرح خط انتقال آب از سد نرگسی به تالاب پریشان را شروع کند.
این نکته بسیار مهم است که این خط انتقال نیاز به اتمام کار سد نرگسی ندارد و می توان از همین حالا با گرفتن حق سهم تالاب پریشان که سالیانه 10 میلیون متر مکعب در سال است به راحتی مشکل تالاب پریشان را حل کرد چرا که این تالاب هم اکنون در بحران به سر می برد و برای عبور تالاب پریشان از این بحران به راحتی می توان با انتقال آب از سد نرگسی، این تالاب را احیا کرد.
خداپرست در مورد تاثیر پتروشیمی در خشک شدن دریاچه بیان کرد: پتروشیمی کازرون در کنار تالاب استقرار نیافته و هم اکنون اثری بر تالاب ندارد.
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ali
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
0
0
چشمه های دریاچه پریشان با حفر چاهای غیر مجاز در منطقه سیاخ و دارنگون و کوهمره سرخی خشک شده اند و باغ شهری های اطراف شیراز که از لاس وگاس امریکا بدتر هستند رونق یافته است. چرا جاده خاکی می روید و حقایق را به مردم نمی گوئید؟
asiyeh
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
0
0
به نظر من قبل از انتقال آب به دریاچه باید فرهنگ مصرف آب در کشاورزی را به مردم آموخت همچنین به علت کمبود آب سطح زیر کشت را کاهش داد و مردم را به کسب درآمد از راههای دیگر غیر از کشاورزی سوق داد.
عباسی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
0
0
به نظر شما مردمی که سالیان ساله که دارن با کشاورزی زندگیشون رو می چرخونن و هیچ حرفه دیگه ای هم بلد نیستن وقتی چاه آبشون رو ازشون بگیرید و بگید به خاطر خودشونه چه طور می تونن باور کنن؟تازه حالا اومدیم باور کردن از حالا به بعد چه کار کنن ؟تو این دورو زمونه ای که ده نفر کار می کنن تا یه نفرو سرو سامون بدن چه توقعی از اونا دارید ؟مثلا پاشن برن سر کارخونشون ؟؟؟همیشه مشکل از مسئولینه همیشه میگن برای مردمه ولی نمیدونم چرا همیشه همین مردمن که بدبخت میشن ؟امیدوارم به خودمون بیام و یادمون نره که ما همه یک اندازه ارزش داریم پس نباید اینقدر با هم متفاوت باشیم ....به امید اینکه دوباره تعطیلات نوروز رو کنار پریشان بدون پریشانی سر کنیم .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۳۱
اذان صبح
۰۵:۰۸:۲۲
طلوع افتاب
۰۶:۳۲:۰۲
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۳۲:۵۸
اذان مغرب
۱۹:۴۹:۲۹