پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۱۷۸۳
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۹
درویش:
به گزارش کازرون نما، محمد درویش ظهر پنجشنبه در آیین معرفی برگزیدگان جشنواره شعر پریشان با اعلام این موضوع، خاطرنشان کرد: ساخت سد تنگ سرخ سرنوشت مردم را با یکی از مشکلات زیست محیطی گره زده است چراکه متوجه نیستیم که گرد نمک دریاچه مهارلو چه خطراتی را ممکن است متوجه شیراز کند.

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست با بیان اینکه بالاترین تراز منفی زیست محیطی متعلق به فارس است، گفت: محیط زیست بستر تولید، نه از ابزارهای توسعه است.

به گزارش کازرون نما، محمد درویش ظهر پنجشنبه در آیین معرفی برگزیدگان جشنواره شعر پریشان با اعلام این موضوع، خاطرنشان کرد: ساخت سد تنگ سرخ سرنوشت مردم را با یکی از مشکلات زیست محیطی گره زده است چراکه متوجه نیستیم که گرد نمک دریاچه مهارلو چه خطراتی را ممکن است متوجه شیراز کند.

وی با طرح این پرسش که چرا فراموش کرده ایم در غرب فارس در منطقه دشت ارژن درحالیکه روزگاری 200هزار راس کل و بز وجود داشت با بی توجهی به محیط زیست جانوری امروز از آن تعداد، مجموع گونه های چهارپایان این منطقه به 110هزار راس رسیده است.

درویش، افزود: هنوز هم میهنانی را سراغ داریم که به حیات وحش شلیک می کنند و در کنار لاشه آن در فضای مجازی اعلام وجود می نمایند.

 

بالاترین تراز منفی متعلق به استان فارس است

مدیرکل دفتر مشارکتهای مردمی محیط زیست کشور با بحرانی دانستن وضعیت زیست محیطی فارس، خاطرنشان کرد: بالاترین تراز منفی متعلق به استان فارس است. استانی که با تقویت توریسم و اکوتوریسم می تواند حرف نخست را در کشور بزند.

وی ادامه داد:اگر نبود فشار و پایمردی فعالان محیط زیست کشور برای حمایت از یوز ایرانی فیفا وادار نمی شد برای قرار گرفتن تصویر یوز ایرانی بر لباس تیم ملی فوتبال در جام جهانی برزیل تبصره ای به قوانین خود الحاق کند.

وی با برشمردن این پیروزی برای فعالان محیط زیست ایران، افزود: ایران با این اقدام و اهتمام دولت حسن روحانی در حمایت از دریاچه ارومیه و محیط زیست کشور رهبری نهضتی را برعهده گرفته تا گونه های در خطر جانوری را در جهان احیا کند.

درویش با بیان اینکه هرگز هیچ مسئولی دغدغه های ما را در این چندساله جدی نمی گرفت، خاطرنشان کرد: اگر شرح دهیم که حضور یوز ایرانی به غنای زندگی ما ایرانی ها کمک خواهد کرد هیچ یک نمی پذیریم این موهبت را فراموش کنیم.

وی با اعلام اینکه وضعیت پرداختن به محیط زیست در رسانه ها غمبار است ازاهتمام خبرگزاری مهر در برگزاری جشنواره شعر پریشان تقدیر کرد و گفت: امیدواریم این خبرگزاری با مستقل کردن بخش اخبار زیست محیطی از زیرمجموعه اخبار اجتماعی سرآغازی بر اهتمام ویژه رسانه ها در پرداختن به اخبار محیط زیست فراهم کند.

لزوم ایجاد موج فکری در میان هنرمندان/ خاطره ای از اولین حضور در پریشان

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به تاثیر شعر و هنر در مسائل مختلف از جمله محیط زیست، بیان کرد: باید موج فکری میان هنرمندان برای محافظت از محیط زیست ایجاد شود.

درویش در ادامه سخنان خود خاطره ای از اولین حضورش در تالاب پریشان نقل کرد که چگونه با شوق وصف ناپذیری زیستمندان تالاب را می نگریسته، افزود: اولین بار در سن 11 سالگی از دریاچه پریشان همراه با پدر و مادرم بازدید کردم و حیات وحش تالاب را دیدم و مرتب از زیستمندان سوال می کردم اما اکنون نه پدر و مادرم هستند نه تالاب پریشان.

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست ادامه داد: در واقع محیط زست نیز مثل پدر و مادر هستند که تا وقتی زنده هستند قدرشان را نمی دانیم.

درویش عنوان کرد: اکنون دیگر محیط زیستی برایمان باقی نمانده و شرایط بسیار نگران کننده است.

وی گفت: همین موضوع باعث شده که اولین فرمان رئیس جمهور در دولت یازدهم تشکیل کارگروه دریاچه ارومیه باشد.

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست با اشاره به گونه های بی نظیر در تالاب پریشان و ارژن و انقراض آنها بیان کرد: امروز شیر یال کوتاه ارژن به طور کامل از بین رفته و یوزآسیایی نیز در مازندران در خطر انقراض قرار دارد.

درویش اضافه کرد: این در حالیست که امروز مشاهده می کنیم که عده ای در کنار پیکر خون آلود شکاری که انجام داده اند مباهات می کنند و عکسشان را در شبکه های مختلف اجتماعی منتشر می سازند.

وی با اشاره به وضعیت نامناسب محیط زیستی استان فارس گفت: متاسفانه معیشت مردم فارس وابسته به زمین بوده و در 25 سال گذشته رکورد دار تولید گندم شناخته میشده که این رکوردداری برای محیط زیست استان گجران تمام شد.

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست با اشاره به ظرفیتهای بی نظیر محیط زیستی فارس گفت: فارس می تواند از طریق محیط زیست بی نظیر و حوزه گردشگری اقتصاد را به دست بگیرد اما اکنون به جای اینکه اقتصادش با محیط اکوتوریسم گره خورده باشد با زمین گره زده شده است.

درویش در انتها شعری را قرائت کرد که از تالابها و مشکلات زیستی محیطی کشور سخنان به میان آمده بود.

جشنواره شعر پریشان از سوی خبرگزاری مهر دفتر شیراز، محیط زیست فارس، موسسه 13 فروردین کازرون و کتابخانه های کازرون برگزار شد.

مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۵
اذان صبح
۰۵:۰۲:۱۳
طلوع افتاب
۰۶:۲۷:۰۱
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۵۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۶:۰۳
اذان مغرب
۱۹:۵۲:۴۴