پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۱۷۰۳
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۱

ببهروک آی ببهروک ……….  خوب یادم هست بچه که بودیم با شنیدن این صدای  آشنا بسوی مادر می شتافتیم و التماس کنان از او طلب پنج ریال پول می کردیم و او از گره زیر چارقد گل باقله ایش پنج زار یا همان پنج ریال خودمان را (که امروز دیگر در سیستم اقتصادی و معاملاتی ما هیچ جایگاه و معنایی ندارد و به قاب تاریخ پیوسته)  بیرون می آورد و ما سراسیمه به کوچه می دویدیم تا از فروشنده ی دوره‌گردی به نام کًری که هر روز کارش آوردن تنقلات فصلی مانند بنشوک و لمریک و ببهروک به کوچه ها بود خرید کنیم.

ممدحسن یا همان کٌری آن موقع ها مردی سیه چرده وکوتاه قامت بود با موهایی مجعد و وزوزی . با گونی یی بر دوش که تمام دارایی و سرمایه اش برای امرار معاش در آن قرار داشت. از هفت مملکت آزاد بود با همین گونی و محتویاتش امرار معاش می نمود . به نظرم زن و بچه ای نیز نداشت. متاسفانه مردم تمسخرش می کردند. اما من با همان سن کودکی خوب می دیدم که خیلی چیزها حالیش بود خیلی می فهمیدش . گاهی حرف هایی می زد که یک دنیا معنا داشت . آدم ژرف اندیشی بود. بینش عمیق اجتماعی و خاصی داشت. به تمسخرهای این و آن در دلش می خندید . خلاصه از بد حادثه به این وادی  دست فروشی کشانده شده بود. گاهی اوقات نه به قضد تمسخر بلکه به قصد کشاندن حرف های قلمبه و سلمبه از زبانش هم که شده پا به پایش می گذاشتم و او با همان نگاه های عاقل اندر سفیه همیشگی اش می گفت برو بچه برو  بذار کاسبی مون رو بکنیم.

پیش از ظهر ها سرو کله اش پیدا می شد و چند قدمی که می رفت یکبار فریاد می زد که…. ببهروک آی ببهروک ……

بیو لمریک تازه و آبدار ببر …….. کنار شیرین داریم و…………… بعد یک قاشق ببهروک  را روی برگ تازه انگور یا توت می ریخت و به ما می داد.

در آن دوران خوش کودکی همیشه با خود می اندیشیدم که این همه ببهروک و لمریک و کنار خوشمزه را ممدحسن از کجا می آورد؟ تا اینکه جوان شدیم و پاهای مان به کوه رفتن آشنا گشت. همیشه گفته ام و باز هم می گویم که یکی از نعمت ها و لطف های بزرگ خداوند نسبت به خودم همین آشنایی ام با کوه و کوهنوردی بوده است. چه بسیار دوستان با مرام و عزیزی که در این راه در  مسیر زندگی ام قرار گرفتند و امروز به وجودشان می بالم و چه خاطرات فراوانی که از این همه سال کوه پیمایی در گنجینه ی خاطراتم ثبت و ضبط گردیده است و صد البته چه تجربیات گران بهایی که در این راه نصیبم شده است .

القصّه آشنایی من با طبیعت سخاوتمند کازرون موهبتی بود بس گران‌بها تا پی به رازهای سر به مهر کودکی ام ببرم. سوالاتی که روزگاری پاسخش را در نگاه ها و جواب های کری ممدحسن نیافته بودم اینک با پا گذاشتن به دامان طبیعت بی نظیر کازرون در می یافتم .

آری ببهروک یا همان گیلاس وحشی و کوهی میوه ای است که در اوایل اردی بهشت ماه تا اواسط خرداد در دامنه‌ی کوه‌های شمالی شهر به وفور یافت می شود. درختچه ای به بلندای یک تا یک و نیم متر با برگ هایی ریز که در فروردین شروع به میوه دهی می کند اما تا اردیبهشت ماه نگردد این میوه شیرین و قابل خوردن نمی گردد. در ابتدا سبز و نارس و بسیار تلخ است اما با گرم شدن هوا کم کم تغییر رنگ داده و زرد و آبدار و شیرین می گردد. دارای یک هسته کوچک بوده و گوشته ای شیرین و ملس دور تا دور آن را گرفته است. گفته می شود که فواید بسیاری دارد از جمله برای پاکسازی معده و دستگاه گوارش مفید و سودمند است. علاوه بر رنگ زرد آن گاهی به درختچه هایی با میوه ی قرمز و سیاه نیز بر می‌خوریم که البته فراوانی کمتری نسبت به رنگ زردش دارند. به وفور در کوهستان‌های اطراف دوان و بورنجان و دردانه یافت می شود. اهالی دوان به آن ( گوسرگ) می گویند و چیدن  آن تابع شرایط خاصی است و باید در ظرفی سطل مانند نگه داری شود تا زمان آوردنش به خانه و تقدیم به اهل منزل له و خراب نگردد. باید تازه تازه آن را خورد و لذّت برد چون بسیار زود سست و لزج می شود . بهترین حالت خوردنش همان است که در مسیر کوهنوردی هی بچینید و بر کف دست بریزید و بخورید و بروید البته خوردن زیاد از حد آن نیز گرفتگی گلو و سنگینی معده را بدنبال خواهد داشت .

 






نویسنده: محمودرضا پولادی
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۳
ناشناس
|
United States
|
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
0
1
سلام آقای پولادی :این عکسه جدیده یا قدیمی،اگه جدیده کجاست؟
بازیاری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
0
3
سلام آقای پولادی

جون خودت آدرس بنه ی بهبهبهروکا به

کسی ندی یا که ریشه کن میشه .
تبادل لینک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
0
0
با سلام و عرض ادب خدمت شما مدیر مسئول محترم ،پایگاه خبری پسین جهرم سایت مرجع خبری شهرستان جهرم افتخار دارد که لینک ما را در قسمت پیوندهای سایت خود لینک نموده و به ما اطلاع دهید تا به رسم تبادل لینک انجام وظیفه کنیم http://pasinejahrom.ir/ در پناه حق موفق و مؤید باشید.
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
0
0
سلام‏ ‏آقای‏ ‏پولادی‏ ‏عزیز‏ ،من‏ ‏اهل‏ ‏یکی‏ ‏از‏ ‏روستاهای‏ ‏شهرستان‏ ‏کامیارانم‏ .از‏ ‏همان‏ ‏بچگی‏ ‏به‏ ‏کوه‏ ‏وکوهنوردی‏ ‏علاقه‏ ‏شدیدی‏ ‏دارم‏ .خونه‏ ‏ام‏ ‏رو‏ ‏هم‏ ‏جایی‏ ‏ساختم‏ ‏که‏ ‏توی‏ ‏حیاط‏ش‏ ‏و‏ ‏دور‏ ‏و‏ ‏برش‏ ‏پر‏ ‏است‏ ‏از‏ ‏درختچه‏ ‏های‏ ‏گیلاس‏ ‏کوهی‏ ‏.و‏ ‏بادام‏ ،ون‏ ،زالزالک‏ ،گلابی‏‏،انجییر‏و‏ ‏خیلی‏ ‏درختان‏ ‏دیگر.‏ ‏اما‏ ‏گیلاس‏ ‏کوهی‏ ‏اینجا‏‏ ‏بیشتر‏ ‏از‏ ‏انواع‏ ‏قرمز‏ ‏است‏ ‏و‏ ‏زرد‏ ‏کمتر‏ ‏است. ‏من‏ ‏از‏ ‏کودکی‏ ‏کارم‏ ‏شده‏ ‏بود‏ ‏خوردن‏ ‏میوه‏ ‏های‏ ‏کوهی‏ ‏.اینجا‏ ‏از‏ ‏اواخر‏ ‏خرداد‏ ‏تا‏ ‏اواسط‏ ‏شهریور‏ ماه‏ ‏گیلاس‏ ‏به‏ ‏وفور‏ ‏یافت‏ ‏میشود.
محمد نیکخو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۱
0
0
سلام نام شهر من دره شهر از استان ایلام است ما در کوه پایه زاگرس زندگی میکنیم که اینجا انواع گیلاس وحشی از رنگهای زرد سیاه و قرمز خیلی زیاد است اما مردم از این میوه هیچ استقبالی نمی کنند
سید جواد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
0
0
با عرض سلام.بنده اهل شهر قلعه ریسی استان گهگیلویه و بویر احمد هستم.این میوه کوهی در زبان مابنام مهلو معروف است و اواخر خرداد تا اوایل تیر ماه میرسد و بسیار خوشمزه(ترشمزه)هست و البته گرانقیمت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
0
0
سلام من در روستای زیبای مروارید در داراب فارس زندگی میکنم گیلاس وحشی در اطراف روستای ما هست اما دانه های سبز بعد قرمز وبعد سیاه میشوند که خواص فراوانی دارد که از بهترین انها بر طرف کننده کم خونی میباشد و طرفداران زیادی دارد قیمت هر کیلو از ۲۰تا۳۰ تومان میشود
عزیزی لنده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
0
0
درود دوستان.گیلاس کوهی در منطقه ی ما (مهلو)نامیده می شود.خیلی خوش مزه است وخاصیت دارویی دارد...عزیزی از فرهنگیان استان کهگیلویه بویراحمد.شهرستان لنده
ابراهیم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
0
0
سلام واسه لمرک تشریف بیارین جره
شیرین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
0
0
من تا حالا ندیدم که به به روک کازرون :-/ شما از نسل قدیمی من دهه 70 لمریک و کنار و بنشوک و کیل فقط دیدم و به به روک فقط شنیدم .
آقامیرزایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
0
0
درود دوستان .در منطقه ما گیلاس وحشی قرمز وزرد زیاد هست. آقامیرزایی لرستان روستای ریخان یک
شهیدان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
0
0
سلام
بچه که بودم حدوداً هفت ساله بودم یک پیرمرد روستایی بنام عمو نگهدار که ببهروک در داخل یک سبد دست بافت گذاشته بودو می فروخت هر قاشق یک ریال چه زود گذشت یادش بخير ایام کودکی
سیدموسی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
0
0
با سلام
تو گویش محلی استان ایلام بهش میگن هلوونه یا هلانه برای اولین بار چند روز پیش تو تنگه امامزاده سیدفخرالدین کوههای زرین آباد شهرستان دهلران چیدم . میوه های وحشی فصلی خیلی خواص دارن
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۳۱
اذان صبح
۰۵:۰۸:۲۲
طلوع افتاب
۰۶:۳۲:۰۲
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۳۲:۵۸
اذان مغرب
۱۹:۴۹:۲۹