پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۱۶۰۲
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۸
پیشینه تاریخی استخوانهایی که چندی پیش در غار تاریخی شاهپور در کازرون فارس کشف شد، هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد و کارشناسان امر اعتقاد دارند با مطالعه علمی بر روی این استخوانها می توان بخشی از ابهامات تاریخی در مورد این غار تاریخی را برطرف کرد.

پیشینه تاریخی استخوانهایی که چندی پیش در غار تاریخی شاهپور در کازرون فارس کشف شد، هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد و کارشناسان امر اعتقاد دارند با مطالعه علمی بر روی این استخوانها می توان بخشی از ابهامات تاریخی در مورد این غار تاریخی را برطرف کرد.

به گزارش کازرون نما، غار شاهپور در فاصله 20کیلومتری شرق کازرون و در استان فارس واقع شده است. این غار در فاصله ای نزدیک از شهر تاریخی بیشاپور و نقوش برجسته تنگ چوگان قرار گرفته است.

در دهانهٔ این غار مجسمهٔ شاپور قرار گرفته‌ و به همین دلیل این غار به نام شاپور معروف شده‌است. مجسمه شاپور با وجود گذشت ۱۷۰۰ سال کماکان پابرجا می‌باشد و تنها مجسمهٔ باقیمانده از دوران باستان است که حدود ۷ متر ارتفاع دارد و حاصل تراشیده شدن ستون سنگی موجود در غار است.

سال گذشته در داخل این غار بقایای اسکلت انسانی نیز کشف شد که با تخقیق در مورد آن شاید لایه های مختلفی ار دورانهای تاریخی این غار مشخص شود اما کارشناسان امر اعتقاد دارند که باید تحقیقات علمی در این خصوص انجام و نتایج آن منتشر شود.

عضو شورای هم اندیشان جوان شهرستان کازرون در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: بیش از یک سال از زمان کشف چند قطعه استخوان در غار شاهپور می گذرد، اما همچنان نتایج مطالعات احتمالی در خصوص پیشینه تاریخی این استخوان ها در هاله ای از ابهام قرار دارد.

محسن عباس پور افزود: کشفی که می توانست به روشن شدن بخشی از تاریخچه این غار باستانی بیانجامد، اکنون و در سکوت، تبدیل به دست آویزی برای ترویج شایعات واهی در خصوص غار شاهپور شده است.

وی گفت: کشف این استخوان ها تا بدان اندازه مهم است که در صورت مطالعه اصولی آنها و همچنین توسعه کاوش ها در محوطه غار شاهپور، می توان بسیاری از ناگفته ها و ابهامات تاریخی در مورد این غار و به ویژه ارتباط آن با بزرگترین مجسمه تاریخ ایران را برطرف کند و فصلی جدید در مطالعات تاریخی در این حوزه را بگشاید.

عباسپور اظهار داشت: اما متأسفانه علیرغم این سطح از اهمیت و با وجود آنکه بیش از یک سال از کشف این آثار می گذرد، هیچگونه اطلاعاتی در خصوص آنها منتشر نشده و هنوز به درستی مشخص نیست آیا واقعاً سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مطالعه ای را بر روی این استخوان ها انجام داده است یا آنکه آنها را نیز مانند بسیاری دیگر از آثار کشف شده در محوطه های تاریخی به گوشه ای گذاشته است.

عضو شورای هم اندیشان جوان شهرستان کازرون ادامه داد: تمام این بی توجهی ها و کم توجهی ها در شرایطی صورت می گیرد که نزدیک به 15سال است که داعیه ثبت بیشاپور در فهرست آثار جهانی را دارند و بدون شک مطالعه بر روی آثاری که از این شهر و محوطه های پیرامونش، همچون غار شاهپور به دست می آید، شانس این شهر تاریخی را برای ثبت در آثار جهانی افزایش می دهد.

وی با انتقاد از کم کاری های بارز و مشهودی در این زمینه بیان کرد: مطمئناً در صورت تداوم سکوت از سوی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در خصوص تاریخچه این استخوان ها، شاهد بروز و ترویج شایعاتی پیرامون آنها خواهیم بود.

وی تاکید کرد: بنابراین سازمان میراث فرهنگی اکنون بیش از هر زمان دیگری موظف است تا هرچه سریعتر نتایج مطالعات صورت گرفته پیرامون این استخوان ها را منتشر کند، یا آنکه اگر تاکنون اقدامی انجام نداده، هرچه سریعتر و با دقت بالای علمی کار مطالعه بر روی این استخوان ها را آغاز کند تا هم پژوهشگران بتوانند استفاده مناسبی از نتایج آن ببرند و هم جلوی گسترش شایعات واهی در این زمینه گرفته شود.

عضو شوراي مرکزي انجمن هم انديشان جوان تصریح کرد: در این خصوص می توان به تشابه این غار با محل دفن پادشاهان هخامنشی در نقش رستم نیز اشاره کرد.

عباسپور تصریح کرد: با توجه به محل کشف اسکلت، باید اذعان کرد که بسیار بعید به نظر می رسد اسکلت های کشف شده متعلق به شاهپور ساسانی باشد.

استخوان های متعلق به این اسکلت در یکی از دالان های غار شاهپور و در بخشی از دیواره آن سال گذشته کشف شد و فقط بخش کمی از استخوان های این اسکلت نمایان شده و بخش زیادی از آن در زیر رسوباتی مدفون شده که بر اثر گذشت سالیان طولانی بر روی اسکلت انباشته شده اند.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۱۰
اذان صبح
۰۵:۳۵:۳۴
طلوع افتاب
۰۶:۵۵:۴۵
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۲۸
غروب آفتاب
۱۹:۲۰:۲۶
اذان مغرب
۱۹:۳۶:۲۸