پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۱۵۱۷
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۵
از نخلستان های سر به فلک کشیده خشت و کنارتخته که بگذرید در ان سوی دشت خارج از نخلستان ها راهی باریک از میان گندم زارهای سر سبز  شما را به سوی جنوب می کشاند دیدن چشم انداز زیبایی مزرعه های گل زرد در کنار باغات نخل ان چنان رهگذران را مات و مبهوت خود می کند که گذر زمان احساس نخواهد شد .از این چشم انداز زیبای که بگذریم در دامنه رشته کوه جنوبی منطقه دره ای تنگ و باریک  خودنمایی می کند که وارد شد به ان قطعا هر بیننده ای را شیفته خود خواهد کرد جدال تمام نشدنی اب های روان با سنگ های سخت در طول هزاران سال چنان آثار شگفت انگیز ی از فرسایش و اب بردگی در سنگ های بستر و دیواره ی این دره ایجاد نموده که انسان را به تحسین پرودگار وا می دارد.

وجود دو دیواره ای بسیار بلند در دو سوی این دره ان را به تنگه ای باریک مبدل نموده که آفتاب در طول روز جز در ساعاتی کوتاه به کف دره نخواهد تابید از این رو با وجود گرمسیر بودن منطقه درون این دره معمولا هوا خنک و مطبوع است.

از سمت بالای دره ی همیشه از چشمه ای کوچک آبی سر ازیر است که درون سنگ ها و حوضچه ها جمع می شود و آبشخوری مناسب برای پرندگان و زیست گاه مناسبی برای آبزیانی همچون ماهی های کوچک و خرچنگ ها و قورباغه هاست.

دیواره های خزه بسته  و غرق در برگ های سبز و خوش رنگ پر سیاوشون  و تیکاب های فراوان در گوشه  گوشه ای این تنگه زیبا از زیبایی های این  طبیعت باورنکردنی است.

از گذشته های دور مردم منطقه برای دسترسی راحت تر به این تنگه  مسیر های سنگی حاشیه ی دره را تراشیده و بصورت پلکان در آورده اند تا رفت و آمد به درون دره  آسان تر گردد. کانال ها و آبراهه های ساخته شده از ساروج و سنگ که قدمت آن به چندین قرن می رسد نشان از این نکته دارد که از دیر باز این دره مورد توجه  اهالی منطقه بوده و اب چشمه های درون دره بوسیله این آبراهه ها به  سمت دشت مجاور هدایت می گردیده است .


نویسنده: محمودرضا پولادی
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
عنايت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
0
2
دست مريزاد درود بر شما دوست عزيز
همشهري
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
0
2
باسلام
تلاش شما ستودني است
لطف كنيداطلاعات دقيق تري ازمحل هايكه عكس مي گيريدبنويسدتاافرادبتوانندبه راحتي ازمحل بازديدكنند
باتشكر
همشهری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
0
1
درود برمحمودخان0 واقعا زیباست.
مومن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
0
1
با سلام و خسته نباشید و تشکر به خاطر انعکاس زیباییهای منطقه به دیگر همشهریان یک انتقاد داشتم و اون هم اینکه مسیر دسترسی به این تنگه زیبا از میان یک روستا به نام امامزاده علی میگزرد که هم مهمترین مکان زیارتی منطقه خشت هست و هم گلزار شهدای منطقه در این روستا می باشد .پس چقدر بهتر بود در خصوص این موضوعات هم اطلاعاتی در اختیار بازدیدکنندگان قرار میدادید .
با تشکر و آرزوی موفقیت
کاوه داوطلبی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
0
0
با تشکر از شما برای معرفی شهرستان زیبا و تاریخی مون. متاسفانه منطقه خشت با وجود آثار باستانی فراوان مورد بی مِهری مسئولان میراث فرهنگی قرار گرفته و تا کنون هیچ عملیات باستان شناسی جدی در منطقه انجام نگرفته است. امید است که مسئولان توجه بیشتری نمایند...
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۰۹
اذان صبح
۰۵:۳۶:۵۳
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۷
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۴۶
غروب آفتاب
۱۹:۱۹:۵۰
اذان مغرب
۱۹:۳۵:۵۲