پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۱۵۰۶
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۶
اقتصاد و فرهنگ همزاد يكديگرند. با شكل‌گيري اقتصاد، فرهنگ هم شكل مي‌گيرد. با تغيير اقتصاد، فرهنگ هم تغيير مي‌كند. نوع اقتصاد، نوع فرهنگ را ايجاد مي‌كند. تنوع فرهنگ بي ارتباط با تنوع اقتصاد نيست. اما رشد و توسعه اقتصاد لزوما به رشد و توسعه فرهنگ نمي‌انجامد. رابطه فرهنگ و اقتصاد رابطه‌اي دوسويه است. فرهنگ بر اقتصاد تاثير مي‌گذارد و از اقتصاد تاثير مي‌گيرد و بالعكس. آن‌ها كه دغدغه فرهنگ دارند بايد به تغييرات اقتصادي توجه داشته باشند و در برنامه‌ريزي‌ها مدنظر قرار دهند و آن‌ها كه دغدغه اقتصاد دارند نبايد به تغييرات فرهنگي بي‌توجه باشند.

هم اقتصاد و هم فرهنگ ريشه‌هاي اجتماعي دارند؛ يعني هر دو با مردم و جامعه معنا پيدا مي‌كنند. افراد جامعه كه ملت را شكل مي‌دهند نقش اصلي و اساسي در اقتصاد و فرهنگ دارند.

اقتصاد ايران شش دهه است به نفت وابسته است. همين وابستگي، فرهنگ خاص خود را در جامعه شكل داده است. همان گونه كه دولت چشم به درآمد نفت دارد مردم هم چشم به دولت دارند.

فرهنگ اما در لايه‌هاي جامعه شكل مي‌گيرد و دولت نقش چنداني در شكل گيري فرهنگ نداشته و ندارد. تاثير حكومت‌ها بر تغييرات فرهنگي جامعه آن‌گاه رنگ عينيت به خود مي‌گيرد كه با خواست و اراده مردم همراه و هماهنگ باشد وگرنه بدون همراهي مردم توفيق فراواني نداشته است. مردم از داشته هاي فرهنگي خود شامل آداب و رسوم، پوشش، زبان، دين و ... محافظت كرده و از نسلي به نسل ديگر منتقل كرده اند.

فرهنگ در بستر زمان قوام و دوام مي‌يابد. بنابراين برنامه‌ريزي براي فرهنگ نيز بايد استراتژيك و بلندمدت باشد. از برنامه‌هاي انفعالي و زودگذر بايد پرهيز كرد.  

بنيه‌هاي اقتصادي جامعه نيز با زمان نسبت مستقيم دارد. بسياري از آسيب‌هاي اقتصادي جامعه ريشه در گذشته دارد و حل آن‌ها نيز مستلزم زمان است. امكانات محدود و ساختارهاي اقتصادي معيوب امكان حل مشكلات اقتصادي را در كوتاه‌مدت ناممكن مي‌كند.

به نظر مي‌رسد وظيفه حكومت در قبال فرهنگ و اقتصاد، اصلاح ساختارهاي ناكارا و ناكارآمد است. ترسيم فرهنگ و اقتصاد مطلوب و متناسب با جامعه به صورت شفاف از ديگر وظيفه هاي حكومت است. بديهي است اعتماد متقابل حكومت و مردم شرط اساسي براي فراهم شدن زمينه‌هاي اقتصاد و فرهنگ مطلوب است.
نویسنده: مهدی تقی نژاد
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
mahbrwpc
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۹
0
3
20
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
0
1
با سلام
برخلاف مقالات گذشته گه بخوبی موضوعات مختلف را تحلیل مینمود، در این مقاله دلایل و چگونگی تاثیرات متقابل اقتصاد و فرهنگ روشن نگردیده است.
کارشناس ارشد اقتصاد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
2
2
آقای تقی نژلد بهترنیست مطالعاتی درزمینه اقتصاد داشته باشید بعد اضهارنظرکنید.
مهدی تقی نژاد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
3
2
متاسفانه یا خوشبختانه من حدود 30 واحد اقتصاد در دوره های لیسانس و فوق لیسانس گذرانده ام.
پاسخ ها
علی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
می شه رشته کارشناس وکارشناسی ارشدتون رابفرمایید؟
علي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
0
1
ميخاي خودم رشته كارشناسي وكارشناسي ارشدتون رابيان كنم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۰۹
اذان صبح
۰۵:۳۶:۵۳
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۷
اذان ظهر
۱۳:۰۸:۴۶
غروب آفتاب
۱۹:۱۹:۵۰
اذان مغرب
۱۹:۳۵:۵۲