پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۱۲۹۴
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۹
وحید تقی زاده ، در گفت و گو با درخشنده خبرنگار کازرون نما بیان داشت:با توجه به اهمیت جنگل های دشت برم به لحاظ زیست محیطی ، تشکیل این کمیته ها در نشستی با حضورمسوولان محیط زیست ، منابع طبیعی و فرماندار کازرون به تصویب رسید.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی استان فارس گفت:برای صیانت از جنگل های دشت برم کازرون و حفاظت از این منابع طبیعی در مقابل بیماری ها، تشکیل کمیته ای چهارگانه مصوب شد.

وحید تقی زاده ، در گفت و گو با درخشنده خبرنگار کازرون نما بیان داشت:با توجه به اهمیت جنگل های دشت برم به لحاظ زیست محیطی ، تشکیل این کمیته ها در نشستی با حضورمسوولان محیط زیست ، منابع طبیعی و فرماندار کازرون به تصویب رسید.

وی اظهارکرد:این کمیته ها که با مشارکت جوامع محلی دشت برم تشکیل خواهد شد شامل کمیته حفاظت، کمیته معیشت جایگزین، کمیته فرهنگی و آموزش و یک کمیته اصلی است که درفرمانداری کازرون دایر می شود.

وی افزود: کمیته های یاد شده ، وظایفی از جمله اطلاع رسانی و تبیین اهمیت جنگل های دشت برم در سازوکار اقلیمی و سالم سازی محیط طبیعی ، آموزش چگونگی حفاظت از این جنگل ها وترغیب کشاورزان به خودداری از کشت محصولات دراراضی این منطقه جنگلی را برعهده دارند.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی استان فارس دربخش دیگری از مطالب خود به بروز بیماری سوسک چوب خوار و بیماری زغالی در بخشی از جنگل های دشت برم اشاره کرد و بیان داشت:براساس بررسی های انجام شده ازعمده دلایل بروز این دو بیماری خشکسالی و کشت زیراشکوب در درختان جنگلی است.

تقی زاده اضافه کرد:امسال در240 هکتار از جنگل دشت برم که درختان بلوط آن براثر خشکسالی و دو بیماری مورد اشاره از بین رفتند و امکان احیای آنها وجود نداشت به صورت آزمایشی سه هزار اصله نهال بلوط غرس شد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کازرون هم گفت:از 900 هزارهکتارعرصه جنگلی استان فارس، 10 درصد آن یعنی 90 هزار هکتار به شهرستان کازرون تعلق دارد که بخش عمده ای از این مناطق جنگلی در دشت برم قرار دارد.

جهانزیر والی افزود:هم اینک بخشی از جنگل های شهرستان کازرون به ویژه منطقه دشت برم به سبب بروز بیماری سوسک چوب خوار و بیماری زغالی آسیب جدی دیده است.

وی گفت: 240 هکتار از جنگل های دشت برم از خشکسالی آسیب دیده و افزون بر400 هکتار آن هم به طور کامل خشک شده است .

والی بیان داشت:هم اینک منابع طبیعی شهرستان کازرون مبادرت به قطع شاخه های خشک شده و برش اصلاحی و تنظیفی درختان آسیب دیده جنگل دشت برم کرده و در برخی از مناطق این جنگل قطع درختانی که به طور کامل خشک شده در حال انجام است.

رییس اداره منابع طبیعی شهرستان کازرون گفت:همچنین این اداره در یک منطقه حفاظت شده دشت برم در حال غرس سه هزار اصله نهال درخت بلوط است.

او افزود:از دیگر برنامه های این اداره برای حفاظت از جنگل های دشت برم ، احیای طرح آبخیزداری است اما اجرای اولیه این طرح نیازمند 900 میلیون ریال اعتبار است.

یکی از کارشناسان و دوستداران محیط زیست و منابع طبیعی کازرون هم گفت:یکی ازعوامل اصلی که درختان جنگل های دشت برم را دچارخشکیدگی و ابتلای به بیماری سوک چوب خوار و بیماری زغالی کرده ، تغیرالگوی کشت است.

علی اکبرکاظمینی افزود:درسال های پیشین کشاورزان در زیراشکوب درختان جنگل دشت برم مبادرت به کشت عدس می کردند و این محصول به آب کمتری برای تغذیه نیاز داشت اما مدت هاست که بهره برداران این منطقه مبادرت به کشت گندم در این منطقه کرده اند.

این دوستدار محیط زیست اضافه کرد: با توجه به این که گندم به میزان آب بیشتری نیاز دارد ، این آب از ریشه درختان جنگل دشت برم تامین می شود و همین امر موجب خشکیدگی و آسیب رسیدن به این جنگل شده است.

کاظمینی بیان کرد:اگردولت به مدت سه سال اراضی کشاورزان منطقه جنگلی دشت برم را به صورت اجاره در اختیار بگیرد تا فرصتی برای استراحت این اراضی مهیا شود و پس از این مدت کشت گندم دراین منطقه به عدس تغییر یابد همین امر کمک موثری به احیای درختان جنگلی دشت برم است.

براساس تحقیق علمی کارشناسان حوزه جنگل و منابع طبیعی ، عامل بیش از 70 درصد از خشکیدگی درختان بلوط ، عملکرد و واکنش های گونه ای حشره به نام سوسک چوب خواراست.

این حشره زیر پوست درختان بلوط لانه می کند و با قطع آوندی و تغذیه از مواد غذایی درخت به تدریج موجب مرگ درختان تنومند و کهنسال بلوط می شود.

این حشره در پایان فروردین هرسال به شکل گروهی و انفرادی در طبیعت ظاهرمی شود و برای تخمگذاری و تکثیر درشکاف درختان بلوط کلنی می سازد.

هرسوسک چوب خوار 15 عدد تخم می گذارد که پس از دو ماه تبدیل به حشره کاملی می شود و از زیر پوست درخت بیرون می آید و برای خوردن تنه، شاخ و برگ به درخت حمله می کند.

جنگل دشت برم درفاصله 30 کیلومتری شرق شهر کازرون و در مسیر جاده جدید کازرون به شیراز قرار دارد و ازجمله جاذبه های زیبای گردشگری شهرستان کازرون به شمار می آید.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۷
اذان صبح
۰۴:۵۹:۵۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۵:۰۶
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۷:۱۸
اذان مغرب
۱۹:۵۴:۰۳