پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۱۲۶۹
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۳
غلامرضا تختی نماد پهلوانی ومهربانی محبوبیتش نه بخاطر مدالهایش بود بلکه با مردم بودن وبامردم ماندش اورا جاودان کرد هشت مدال کسب شده از طرف او گوشه ایی از بزرگیش بود نه همه آن

محمدرضا پولادی: جهان پهلوان در سپاه ایران قبل از ورود سپاه اسلام درجه ایی برای سرداران بود وابوالقاسم فردوسی در شاهنامه جهان پهلوان را برای رستم زال بکارمی برد و درتاریخ معاصرایران غلامرضا تختی را با این لقب میشناسند.

غلامرضا تختی متولد پنچم شهریورماه 1309 -تهران

وفات:17دیماه 1346-تهران

نمادپهلوانی ومهربانی درفرهنگ ایران زمین را مردم به او بخشیدند همان مردمی که با او بودند با او زندگی کردند واورا عاشقانه دوست داشتند مردمی که برایشان رنگ مدال مهم نبود بلکه وجود آقا تختی را میخواستند مردمی که وقتی تختی دست خالی از المپیک برگشت اورا بیشتراز زمان کسب مدال طلا ونقره همراهی کردند طاق نصرتها برایش بستند تا به اربابان قدرت بفهمانندکه تیرشان به سنگ خورده ووجود تختی برایشان افتخارست نه چیزی دیگر

غلامرضا تختی نماد پهلوانی ومهربانی محبوبیتش نه بخاطر مدالهایش بود بلکه با مردم بودن وبامردم ماندش اورا جاودان کرد هشت مدال کسب شده از طرف او گوشه ایی از بزرگیش بود نه همه آن

غلامرضا تختی از محدود ورزشکارانی بود که بطورعلنی بفعالیتهای سیاسی میپرداخت او در سال 1330 به حزب زحمتکشان پیوست وبعداز انعشاب دراین حزب به نیروی سوم پیوست وبا تاسیس حزب سوسیالیست به عنوان قائم مقام دبیرکل آن درآمدوبعداز کودتای 28 مرداد1332 درکمیته ورزشکاران نهضت ملی نیز بفعالیت پرداخت ودرسال 1339 با تشکیل  جبهه ملی دوم به این سازمان واردشدواول به کنگره وسپس به شورای مرکزی جبهه ملی را ه یافت.غلامرضا تختی زمانیکه مردم ودوستداران دکترمصدق برای ملاقات با ایشان به احمدآباد میرفتند با بلندکردن عکسی بزرگ از دکترمصدق که مغضوب حکومت بود پیشاپیش مردم جلوداری میکرد ودرهنگام وفات دکترمصدق در14 اسفندماه 1345 با همه سختگیریها پیشاپیش مردم وارداحمدآبادمستوفی شد .

غلامرضاتختی بارها ازسوی سازمانهای امنیتی حکومت وقت تحت فشارقرارمیگرفت ولی همه اینها به محبوبیت اودرنزد مردم می افزود .

روز17دیماه خبری تلخ مردم ایران را بشدت لرزاند اسطوره رفت خبری تلخ که تهران را به یک باره به کانون خبرها تبدیل کرد کمترکسی مرگ جهان پهلوان را باور میکرد هرکسی چیزی میگفت یکی خبر خودکشی را منتشرمیکرد ودیگری قتل اورا توسط ساواک وآن دیگری چیزی دیگر ..

ایران بی غلامرضا شده بود غلامرضایی که عشق مردم بود بعداز مرگ جهان پهلوان داستانها وافسانهای فراوانی ساخت وپرداخت شد که خیلی از آنها دارای واقعیت نبود از غلامرضا فرزند پسری بنام بابک به یادگار ماندو هزاران خاطره که اورا جاویدان ساخت .

تختی در عمر 37 ساله خودبا افتخار زیست وبا افتخار رفت هیچ کس برای یک لحظه هم نه مرگ اورا نه شایعات مرگ اورا باورنکرد ونبود او آنقدر برای ایرانیان مهم وسنگین بود که به شایعات پیرامون توجه نکرده ونخواهندکرد.

دوران ورزشی جهان پهلوان که از سال 1325 وزیرنظر سیدعلی در ورزش زورخانه شروع شدسپس در سال 1329 به باشگاه پولادپیوست تازیر نظر استادحبیب اله بلور به کشتی بپردازد در همان سال قهرمان کشور شد واین قهرمانی هشت بار دیگر تکرارشددر سال 1951 در مسابقات جهانی هلسینکی اولین مدال جهانی خودرا که نقره بود بدست آورد تا بهمراه محمود ملاقاسمی (نقره)-عبداله مجتبوی ومهدی یعقوبی (برنز) اولین مدالهای تاریخ کشتی ایران را کسب کرده باشند.در سال بعد (1952) هلسینکی شاهدبود که جوان رشید و22 سال ایران با اقتدار مدال نقره المپیک را از چنگ حریفات قدرتمند بیرون کشید در المپیک ملبورن (1956) بهمراه امامعلی حبیبی اولین مدال تاریخ ایران در المپیک را شکارکردندقهرمانیهای آقا تختی در جهانی تهران (1959) و یوکوهاما(1961)تکرارشد ودر1962تولیدونیز یک نقره برای ایران به ارمغان آورد اوج بدشانسی ایشان در المپیک رم (1960) بود که پنچ حریف خودرا با ضربه فنی شکست داد تا درمقابل عصمت آتلی با امتیاز مغلوب شده وبه مدال نقره قناعت کند.

الکساندر مدوید بیلورس از شوروی و احمد آئیک .وایکینگ پالم سوئدی، عادل آتان ترک، بوریس کولایف روس، پت بلرآمریکایی ، دیتریش آلمانی، ویچزیستیوک روس، عصمت آتلی ترک، حسن کنگور ترک، مهمترین رقیبان تختی در ۱۴ سال حضور وی در عرصه بین‌المللی بودند.

غلامرضا تختی در ورزش باستانی و کشتی پهلوانی نیز دارای تبحر بود وسه بار با اقتدار پهلوان ایران شد.

واما در آخر: چه فرقی می کند که بر تو در آن شب چه گذشت  خیلی ها گفتندکه تو خودکشی کردی ولی ما می دانیم که تو اگر هم خودکشی کرده باشی برای زنده ماندن جوانمردی بوده است

مگر دفعه اولی بود که تو "خود کشی" می کردی ؟

مگر آن روزی که برای زلزله زدگان بویین زهرا از بازار تهران یک دنیا "جوانمردی" خریده بودی به قیمت "خودکشی ات " نبود ؟

مگر آن روزی که زیر یک خم حریف مصدومت را بالا نبردی "خودکشی " نکردی ؟

چه فرقی می کند که بر تو در آن شب چه گذشت ؟

کشتی یا کشتندت ؟!

مهم این است که تو بعد از آن شب

برای همیشه زنده ماندی

تو زنده ماندی چون با مردم بودی نه برمردم تو همیشه در قلب مردم ایران زمین جاویدان شدی وخواهی ماند

جهان پهلوان یادت گرامی وراهت پررهروباد

نویسنده: محمدرضا پولادی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۱
اذان صبح
۰۵:۰۷:۰۷
طلوع افتاب
۰۶:۳۱:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۴۰
غروب آفتاب
۱۹:۳۳:۳۵
اذان مغرب
۱۹:۵۰:۰۷