پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۱۱۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۸۷ - ۱۸:۱۵
سبحان جویبار
مدتی است که در سایت‌های خبری و نشریات محلی شهرستان سخن از ساخت کارخانه سیمان و بایدها و نبایدهای آن به میان می آید. با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدم تا در این نوشتار نظر خوانندگان محترم را به سوی یک مساله اساسی جلب کنم. آدام اسمیت پدر علم اقتصاد بیان می دارد که تمامی کشورها در فضای کسب و کار دارای مزیت مطلق و یا فاقد مزیت مطلق می باشند. از دیدگاه وی، مزیت مطلق به مفهوم فراهم نمودن تمامی امکانات تولید در حوزه جغرافیایی یک کشور می باشد.
 
 به زعم وی در صورتی که یک کشور در ساخت یک محصول دارای مزیت مطلق نباشد، واردات آن از کشوری که در ساخت آن محصول مزیت مطلق داردبه‌لحاظ اقتصادی‌مقرون به صرفه است.

با در نظر گرفتن این تئوری اقتصادی می‌توان مسايل مطرح شده در حوزه ساخت یا عدم ساخت این کارخانه را تحلیل کرد. همان‌طور که می دانید این صنعت دارای آلودگی های فراوان زیست محیطی می باشد که عدم توجه به این عامل مهم می‌تواند تهدیدی جدی برای محیط زیست به شمار آید.
 
در صورتی که دیدگاه آدام اسمیت را به حوزه شهرستان کازرون تعمیم داده و این شهرستان را به مصابه یک کشور در نظر بگیریم، می توان گفت که شهرستان کازرون برای ساخت چنین کارخانه‌ای از مزیت مطلق برخوردار نبوده و احداث این کارخانه لطمات فراوانی به بدنه محیط زیست شهر وارد می آورد.

کازرون از دیرباز به دلیل شرایط اقلیمی و وجوداماکن تاریخی و طبیعی از مزیت‌های فراوانی(مزیت مطلق) در حوزه صنعت کشاورزی و گردشگری برخوردار بوده و می‌باشد.
 
باتوسعه ‌مراکز تحقیقات کشاورزی در سطح شهرستان و به کارگیری علوم جدیدی چون زیست فن آوری (بیو تکنولوژی)وهمچنین توسعه زیرساخت‌های لازم برای جذب سرمایه‌های بخش خصوصی‌دراین‌حوزه واحداث کارخانجات و صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی می‌توان به توسعه اقتصادی شهرستان و رفع معزل بیکاری کمک نمود.
 
علاوه بر این، توسعه زیرساخت‌ها برای جذب گردشگر داخلی و خارجی (ساخت هتلها و اماکن گردشگری) می‌تواند به عنوان راهکار دیگری برای تولید ثروت و رفع بیکاری در نظر گرفته شود.

احداث کارخانه شاید بتواند در کوتاه مدت مشکل بیکاری را حل نماید اما در بلند مدت مسايل زیست محیطی و آلایندگی آن (مشابه آنچه که در مورد کارخانه سیمان فارس و شهر شیراز رخ داده) هزینه‌های جبران ناپذیری را به ساکنان شهر و روستاهای اطراف تحمیل می‌نماید. به زبان عامیانه می‌توان گفت که هزینه احداث کارخانه سیمان به منافع آن نمی ارزد.
 
بهتر است که مسؤولان محترم شهر به جای پا فشاری بر ساخت این کارخانه پیگیری‌های لازم برای تبدیل شدن شهرستان به منطقه ویژه‌ي اقتصادی- کشاورزی را فراهم نموده و این طرح را که از دوران نمایندگی آقای دکتر محمد صادقی مطرح شده عملی سازند.
 
منبع: هفته نامه سلمان
 
-------------------------------------------------------------
* کارشناس ارشد مدیریت صنعتی

نویسنده: سبحان جویبار
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
-
|
۱۰:۲۲ - ۱۳۸۷/۰۹/۲۲
35
0
طبعا با فراهم شدن منطفه اقتصادی وکشاورزی شهرستان می تواند پتانسیل خود را آزاد کند در جهت اشتغالزایی وآلودگی محیط زیست هم در پی ندارد .ظرفیتهای موجود در این شهرستان منطقه اقتصادی کشاورزی را بیشتر طللب می کند تا کارخانه سیمان .امید واریم با درایت مدیران ارشد شهرستان مخصوصا فرماندار محترم طرحهای دکتر محمدصادقی بر روی زمین نماند وبه سرانجامش برسانند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۳۱
اذان صبح
۰۵:۰۸:۲۲
طلوع افتاب
۰۶:۳۲:۰۲
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۳۲:۵۸
اذان مغرب
۱۹:۴۹:۲۹