پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

به‌روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۱۱۱۰۳
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۵

حسین كاوشی: رجبعلی طاهری در 29 شهریور 1315 ه.ش در كازرون در كوی كوزه‌گران مشهور به« فخار كوزه‌گر» متولد شد. پدرش محمود  از یك خانوادة  كارگر و پیله‌ور روستایی نزدیك كازورن بنام «بالاده» در 8 فرسخی كازرون بود. در سال 1322 در كازرون در مدرسه ای به نام «جلوه» تحصیلات مقطع ابتدایی را شروع كرد . و پس از مهاجرت خانواده اش به شیراز سال سوم ابتدایی را در شیراز ودر مدرسه‌ای بنام فرصت، كه یك مدرسه مذهبی بوده ثبت نام كرد. وی تحصیلات خود را تا اخذ دیپلم ادامه داد و در سال 35 به اتفاق برادرش، محمد حسن طاهری برای شركت در كنكور به تهران آمد  ودر كنكور دانشكدة فنی شركت كرد و قبول شد. سال اول دانشكده فنی عمومی بود و سال دوم در رشته شیمی قبول شد. اما تغییر رشته داد و در رشتة راه و ساختمان تا فوق‌ لیسانس ادامه تحصیل داد و در سال 1340 فارغ‌التحصیل شد. به علت ضعف بینایی از سربازی معاف شد و در وزارت راه استخدام شد اما  چون كه رژیم و دولت را قبول نداشت از مراجع تقلید استفتاء كرد. آن زمان مراجعی نظیر امام خمینی و آیت‌الله حكیم   در چند اداره اجازة استخدام می دادند از جمله آموزش و پرورش و كارهای عمرانی مثل وزارت راه كه آن را عام‌المنفعه می دانستند و لذا هیچ مشكلی برای استخدام آن نداشت.

 

در جریان مبارزات ملی شدن صنعت نفت با پخش اعلامیه هایی كه توسط برادرش و دكتر شریعتمداری تهیه می شد، وارد مبارزات سیاسی شد. پس از كودتای 28 مرداد «نهضت مقاومت ملی» توسط آیت‌الله طالقانی، مهندس بازرگان، دكتر شیبانی و برخی دیگر از افراد مبارز تشكیل شد كه مخفیانه به انتشار نشریه می‌پرداخت. از جمله نشریه‌ها «راه مصدق» و «دفاعیات مصدق» بود. طاهری این نشریه‌ها را در شیراز و كازرون پخش می‌كرد. علاوه بر آن شعارنویسی بر روی دیوارها و پخش تراكت و اعلامیه در دبیرستان را نیز به عهده داشت. برای اولین بار در سال 1332 دستگیر و چون به سن قانونی نرسیده بود بعد از سه روز آزاد شد. در تیر ماه 1333 مجدداً  به علت فعالیتهایش به نفع جبهه ملی دستگیر شد.

وی در دوران تحصیل  با دوستانشان سعی داشتند تمامی عناصر مستعد مذهبی را كه در سازمان‌های مختلفی مانند انجمن‌های اسلامی دانشجویان، نهضت آزادی و یا جبهه ملی پراكنده بودند، حول محور فعالیت روحانیون جمع كنند. این گروه نام مشخصی نداشت و اعلامیه‌هایی كه در این مدت پخش می‌كردند غالباً به امضای «مسلمانان دانشگاه تهران» منتشر می‌شد. ساواك برای رسیدن به كانون اصلی این گروه نام «گروه مهندس طاهری» را بر آنها نهاده بود. در ششم بهمن سال 1341 رفراندوم شاه برگزار شد. امام خمینی بر ضد آن به ایران سخنرانی پرداخت و گروه طاهری نیز این نوارها را تكثیر و در اختیار دانشجویان و سایر اقشار مردم قرار داد.

 

وی همچنین اعلامیه‌های امام را با همكاری هیأت‌های مؤتلفه اسلامی چاپ و پخش می‌نمود. او از پانزدهم فروردین 1342 تا نیمه خرداد چندین مرتبه با امام دیدار و كسب تكلیف كرد.  در طول سالهای 1345 تا 1347 بیشترین فعالیت خود را در حوزه برگزاری جلسه های سخنرانی متمركز كرد. در اواخر سال 1346 و اوایل سال 1347 به مكه رفت و در بازگشت به نجف با امام خمینی دیدار كرد. در مدت اقامت سه ماه خود در نجف با علما و مراجع نیز دیدارهایی داشت و در بازگشت تصمیم گرفت كه با دوستانش گروهی را جهت فراگیری جنگهای چریكی به عراق و سایر كشورهای عربی اعزام كند. این جریان باعث شد كه در آذر ماه 1348 توسط ساواك ربوده و به زندان قزل قلعه منتقل شود. مدت شش ماه در  حبس انفرادی به سر برد و سپس به زندان قصر منتقل شد و پس از 11 ماه در آخرین روزهای سال 1349 تبرئه و آزاد شد و با برگزاری جشن های 2500 ساله در سال 1350 به مقابله پرداخت و مجدداً دستگیر و به زندان عادل آباد شیراز منتقل شد. در 12 خرداد 1354 در زندان به سر برد. پس از آزادی به فعالیت علیه رژیم  در مسجد آتشی ها كه توسط سید علی محمد دستغیب اداره می شد، پرداخت و در روزهای پایانی عمر رژیم نیز به سازماندهی راهپیمایی ها و تظاهرات مردمی پرداخت. .پس از انقلاب ایشان به عنوان اولین نماینده مردم شهرستان كازرون وارد مجلس شورای اسلامی شدند. همچنین از وزات راه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استان فارس مامور به خدمت شد. فعالیتهای حزبی ایشان در حزب جمهوری اسلامی با سمتهای دبیركل حزب جمهوری اسلامی فارس و عضو شورای مركزی حزب بوده است. رجبعلی طاهری در سال 1372 به عنوان كاندیدای ریاست جمهوری به رقابت با حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی احمد توكلی و عبدالله جاسبی پرداخت و از همین سال به عنوان صاحب امتیاز و مدیر مسئول نشریه انتظار در عرصه فرهنگی فعال شد. سرانجام در تاریخ 25 مهرماه 1392 درگذشت. تشییع جنازه ایشان ساعت هشت و سی دقیقه صبح روز جمعه 26 مهرماه از آستانه سیدعلاءالدین حسین به سمت دارالرحمه شیراز برگزار شد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با صدور پیامی درگذشت آقای مهندس رجبعلی طاهری را تسلیت گفتند. متن پیام رهبر انقلاب به این شرح است:

 بسم الله الرحمن الرحیم

درگذشت دوست دیرین مرحوم آقای مهندس رجبعلی طاهری را كه از مجاهدان با اخلاص در دوران اختناق و در دوران انقلاب و پس از آن بودند به خانواده‌ی محترم و همه‌ی بازماندگان و دوستان ایشان تسلیت میگویم و رحمت و پاداش الهی را برای آن مرحوم از خداوند متعال مسألت میكنم.

منبع: سايت مركز اسناد انقلاب اسلامي

نویسنده: حسین كاوشی
مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۸
اذان صبح
۰۴:۵۸:۴۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۴:۱۰
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۲۶
غروب آفتاب
۱۹:۳۷:۵۶
اذان مغرب
۱۹:۵۴:۴۳