پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۱۰۰۹
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۳
مهدی تقی نژاد خبر داد:
این شاعر و پژوهشگر گفت: بیان حسی و عاطفی رویدادهای مذهبی و بزرگان دین و آمیختن این بیان با ظرفیت های هنری و ادبی، شعر مذهبی را شکل می دهد و بهره گیری از زبان امروز در قالبی نو در شعر مذهبی ضروری است.

به گزارش کازرون نما؛ مهدی تقی نژاد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با مطلوب ارزیابی کردن فراگیری و گستردگی شعر مذهبی در کشور، اظهار کرد: وضعیت شعر مذهبی در جامعه امروز را می توان از دو بعد کمی و کیفی بررسی کرد.

تقی نژاد افزود: برگزاری جشنواره ها، سوگواره ها، برپایی شب های شعر، اقبال رسانه ها به شاعران و مردم به اینگونه شعر، وضعیت شعر مذهبی را به لحاظ کمی در سطح قابل قبولی قرار داده است.

شاعر مجموعه ˈلطفا حرکت کنیدˈ ادامه داد: شاعران به درستی به شعر مذهبی روی آورده اند و ما شاهد رشد چشمگیری در این زمینه هستیم.

وی با اشاره به ارتقای کیفیت اشعار مذهبی گفت: لحن شاعران در سروده های مذهبی تغییر کرده و از فضای توصیفی و شعاری فاصله گرفته و تصاویر در اشعار مذهبی افزایش پیدا کرده است و امیدوارم آثار ماندگار و شایسته ای در این زمینه خلق شود.

شاعر مجموعه ˈنیلوفر کبودˈ درباره ویژگی اشعار مذهبی اظهار کرد: اشعار مذهبی بیانیه، قطعنامه و تفاهم نامه نیستند که تمام مفاهیم و پیام های مد نظر، در آنها انعکاس داشته باشد، بنابراین شاعران باید سعی کنند از این شرایط فاصله بگیرند.

وی افزود: نبود و کم رنگ بودن مفاهیم مذهبی نیز شاعر اشعار مذهبی را به مقصود نمی رساند.

تقی نژاد با بیان اینکه شعر مذهبی شمشیری دو لبه است، یادآور شد: شعر مذهبی افراط را بر نمی تابد و تفریط در آن جای ندارد.

این شاعر و پژوهشگر گفت: بیان حسی و عاطفی رویدادهای مذهبی و بزرگان دین و آمیختن این بیان با ظرفیت های هنری و ادبی، شعر مذهبی را شکل می دهد و بهره گیری از زبان امروز در قالبی نو در شعر مذهبی ضروری است.

وی از انتشار دو کتاب و مجموعه شعر با عنوان های ˈهشتمین سپیدهˈ و ˈما همان یک باریمˈ تا پایان سال جاری خبر داد و افزود: ˈهشتمین سپیدهˈ مجموعه شعرهای برگزیده چهل سال اخیر شاعران معاصر ایران درباره حضرت امام رضا (ع) را در برمی گیرد که کامل ترین کتاب در این زمینه است.

تقی نژاد ادامه داد: مجموعه ˈما همان یک باریمˈ نیز شامل مجموعه اشعار با مضامین اجتماعی و عاشقانه از سال ۱۳۸۶ تاکنون است که در قالب سپید، غزل و رباعی سروده شده است.

مهدی تقی نژاد شاعر، نویسنده، پژوهشگر و منتقد ادبی متولد ۱۳۴۷ در شهرستان کازرون است، وی کارشناس مدیریت و علوم اجتماعی و کارشناسی ارشد مدیریت و برنامه ریزی امور فرهنگی است.

تقی نژاد اوایل دهه ۶۰ فعالیت های ادبی خود را آغاز کرد و در همان سال ها آثار وی در نشریان و مجلات ادبی کشور منتشر شده است. وی به صورت حرفه ای در حوزه فرهنگ فعالیت می کند و مقالات و پژوهش های متعددی در این زمینه ارایه کرده است.

کتاب ˈباز این چه شورش استˈ تقی نژاد برگزیده دو دهه ادبیات عاشورایی ایران بین سال های ۱۳۵۷ تا ۱۳۷۷ شده است.

نیلوفر کبود، انتظار سبز، به یاد جلال، در آستانه حیدر، مساجد کازرون، لطفا حرکت کنید و رفتارها و پندارها از دیگر آثار تقی نژاد است.


مطالب مرتبط :
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۱۴
اذان صبح
۰۴:۵۱:۵۳
طلوع افتاب
۰۶:۱۸:۵۴
اذان ظهر
۱۳:۰۰:۴۳
غروب آفتاب
۱۹:۴۱:۴۴
اذان مغرب
۱۹:۵۸:۴۳