پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۰۸۰۲
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۵
کارشناسان و محققان در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده اند که خشک شدن درختان بلوط در دشت برم به سوسکهای چوبخوار مربوط نمی شود یا حداقل علت اصلی به شمار نمی آیند بلکه فعالیتهای انسانی نظیر کشاورزی باعث نابودی درختان شده است. منطقه دشت برم در 20 کیلومتری شمال شرقی شهرستان کازرون قرار دارد.

به گزارش کازرون نما، این منطقه جنگلی با ارتفاع متوسط از یک هزار و 500 متر تا دو هزار و 400 متر قسمتی از رشته کوه های زاگرس جنوب غربی بوده و یکی از بخشهای متراکم جنگلهای بلوط زاگرس را در خود جای داده است.

این منطقه دارای پوشش گیاهی و جانوری قابل ملاحظه ای بوده و علاوه بر بلوط، گونه های جنگلی دیگری همچون بادام کوهی، کیالک و ارژن را شامل میشود و نقش مهمی در تلطیف و اعتدال هوای مناطق جنوبی کشور داشته و به عنوان یک منطقه حفاظت شده و منطقه زیست کره به شمار می رود.

از نکاتی که این منطقه جنگلی را بسیار حائز اهمیت کرده قرارگیری بخشی از آن در منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان که به عنوان ذخیرگاه زیست کره محسوب میشود و همچنین قرارگیری منطقه حفاظت شده گوزن زرد در این جنگل است.

همچنین این جنگل از جمله آخرین جنگلهای جنوبی زاگرس محسوب می شود.

طی چند سال گذشته بیش از 20 هزار هکتار از این جنگلها در منطقه دشت برم دچار آسیب دیدگی و حتی نابودی شده و کارشناسان امر اعتقاد داشتند که آفت سوسک چوب خوار باعث از بین رفتن درختان شده است.

کارشناس تحقیقاتی منابع طبیعی استان فارس در خصوص خشک شدن درختان بلوط در منطقه دشت برم استان فارس گفت: بر اساس تحقیقات صورت گرفته مشخص شد که سوسکهای چوبخوار در خشکی درختان بلوط تاثیرگذار نبوده بلکه عواملی دیگری باعث این امر شده است.

اصغر آل حسین ادامه داد: سوسکهای چوبخوار در خشک شدن درختان بلوط منطقه به عنوان عامل ثانویه بوده و در ابتدا نقشی نداشته اند.

وی با بیان اینکه دخالتهای مردمی در خشک شدن درختان بلوط تاثیر زیادی داشته، اظهار داشت: متاسفانه مردم با کشتهایی که در این منطقه می کنند رطوبت مربوط به جنگل را که برای تجدید حیات و زاد آوری بوده از یبن می برند.

این کارشناس حشره شناسی با بیان اینکه مردم با شخمهای بی رویه جستها را از بین می برند، بیان کرد: تمام این عوامل دست به دست هم داده تا نوعی قارچ زغالی در هوا پخش شود و درختان را آلوده کند.

آل حسین با بیان اینکه در ارتفاعات دشت برم این سوسک چوبخوار دیده نمی شود، اظهار داشت: از قسمتهای مختلف جنگل که به این آفت مبتلا بوده نمونه برداری شده و به سازمان گیاهپزشکی ارسال شده است.

وی تاکید کرد: نتایج این نمونه برداری به دست آمده و به زودی اعلام می شود.

آسیب دیدگی درختان جنگلهای دشت برم

پیش از این مدیر کل منابع طبیعی استان فارس در گفتگو با خبرنگار مهر اعلام کرده بود که سوسکهای چوب خوار باعث از بین رفتن سطح وسیعی از درختان منطقه شده بود.

درختان بلوط این منطقه نقش بسیار تاثیر گذاری برای مقابله با پدیده ریزگردها داشته و به نوعی نقش سپر حفاظتی در مقابل آلودگی هوا برای شیراز و سایر شهرستانهای استان فارس ایفا می کنند از این رو از بین رفتن این درختان نه تنها آسیبهای زیست محیطی چشمگیری را برای محیط زیست انسانی وارد می کند بلکه جنگلهای این منطقه نیز در نوع خود دارای ارزشهای مختلف زیست محیطی هستند که نابودی آنها از نظر ارزشهای زیستی قابل جبران نیست.


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۷
هادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
0
0
اینا همش حرفه من خودم چندین بار از زبان مردم همین منطقه شنیدم که برای تصاحب زمین بیشتر پای درختان را گود می کنند وموادی داخل آن میریزند وسپس دوباره گوده را پر میکنند واین کار به مرور زمان باعث خشک شدن درخت می گردد
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
0
0
سلام
مسئول نظارت و رسيدگي به محيط جنگلي دشت برم كيست چرا بايد بعد از نابود شدن
تعداد زيادي از درختان (به هر دليل) انهم وقتي
صداي دوستداران طبيعت درآمد متوجه اين واقعه ناگوار بشوند اميدواريم حالا كه بعد از مدت ها كه علت را فهميده اند در اسرع وقت
كاري انجام داده تا از نابودي بقيه درختان جلوگيري شود.
علي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
0
1
اگر اداره منابع طبيعي و محيط زيست مديريت
قاطع براين منابع داشته باشند هيچ كسي نمي تواند به خود اجازه دهد تا نسبت به اين منابع ادعاي مالكيت نموده ويا براي آن زمينه سازي كند .
1بنده خدا
|
United States
|
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
0
1
فعلا که تو دشت برم دارن انگور پرورش میدن و به زودی دور درختچه ها هم دیوار احداث میکنن و مالک زمین میشوند.الته تا مسئولین پشت این قضیه نباشند کسی جرات چنین کارهایی نداره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
0
1
وقتی یه روستایی با افتخار تو گوشیش عکس یه پلنگ (فوق العاده کمیاب) هست که میگه بابام کشتتش و باهاش عکس گرفتم. توقع دارید به درخت رحم کنند.
مگه دریاچه پریشون رو آفتاب خشک کرد؟
همین اطرافیانش خشکش کردند که اصلا به قضیه طبیعت واقف نیستند. واقعا آدم گریش میگیره از دست برمی که 5 سال پیش پر از درخت بود و الان کچل شده
عاشق وطن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
0
0
سلام من یک بومی دشت وبرم هستم قبل از اینکه جاده جدید کازرون شیراز بازشود این منطقه بیش از الان هم کشاورزی بود ودرختان بلوط مانند یک نقاشی جلب توجه میکردند(البته ان زمان اقای ال حسین فکرکنم نمیدانستند که چنین جنگلی وجود دارد ومردمی با سابقه چندهزارساله دراین منطقه زندگی کرده اند) مطمئن باشید این مردم منطقه بیش از مسئولین به طبیعت پیرامون عشق میورزند وباخشک شدن هردرخت بیش از انها حسرت می خورند چرا که سالها بدون دخالت دولت ان را به بهترین شکل حراست وحفاظت کردند.مهمترین عامل الودگی وخشک شدن این جنگلها بعد از خشکسالی ورود گردشگران بی مسئولیتی است که با انواع ماشین الات سنگین والاینده وارد این طبیعت مظلوم شده ومتاسفانه انواع زباله را درطبیعت رها کرده وحتی گاها اتش روشن کرده وبدون خاموش کردن اتش منطقه راترک میکنند.مردم دشت وبرم یقین دارند این تهمتها وفضا سازیها یک کار حساب شده برای غضب زمینهای کشاورزی پدر اجدادیشان می باشد.که البته این مردم تفاوتی بین اب وخاک وناموس نیستند.........
بومی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
0
0
پر ادعاها تا قبل از راه اندازی جاده جدید می دانستند نگین سبز فارس دشت برم کجاست؟ که حالا دایه مهربانتر از مادر شده اند پس از مرگ سهراب به فکر نوشدارو افتاده اند. جنگلی که با ورود غیر بومی ها همزمان با باز شدن جاده شیراز کازرون درفصل زمستان وشکستن شاخه های ان برای اتش روشن کردن ....بطوری که روزنامه کیهان وخبر نوشتند دشت برم در اتش میسوزد همان جنگلی که خدا نقاشی کردهبو وحالا اخرین نفسها را میکشد .قضاوت بیهوده نکنید....
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۳۱
اذان صبح
۰۵:۰۸:۲۲
طلوع افتاب
۰۶:۳۲:۰۲
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۳۲:۵۸
اذان مغرب
۱۹:۴۹:۲۹