پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۰۷۷۱
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۷
به گزارش دریافتی کازرون نما، آقای مهرداد بازیار رئیس اداره تولیدات گیاهی این مدیریت اعلام کرد برداشت محصول خرما ( رطب) از نخلستانهای شهرستان کازرون از پانزدهم شهریور ماه آغاز و و تا اواخر مهرماه ادامه خواهد داشت.

به گزارش دریافتی کازرون نما، آقای مهرداد بازیار رئیس اداره تولیدات گیاهی این مدیریت اعلام کرد برداشت محصول خرما ( رطب) از نخلستانهای شهرستان کازرون از پانزدهم شهریور ماه آغاز و و تا اواخر مهرماه ادامه خواهد داشت.

سطح زیر کاشت این محصول افزون بر 5000 هکتار می باشد که بیش از 4000 هکتار آن مربوط به نخلستانهای موجود در منطقه خشت و کنارتخته و بقیه آن در مناطق بالاده – حومه کازرون و شاپور پراکنده است وضعیت تولید در سال جاری نسبتا خوب و با عنایت به اینکه از هر هکتار بطور متوسط حدود 5/7 تن محصول بدست می آید پیش بینی می شود در مجموع 35 هزار تن خرما و رطب از باغات خرما برداشت گردد ارقام مهم خرما در شهرستان کازرون شامل رقم های کبکاب- زاهدی (قصب ) مکتیو – شیخ العالی – قندی – شکر – حاج باقری – گنتار – هلویی – خوش خوار – برحی – بریمی و غیره می باشد ضمنا دو رقم تجاری کشت بافتی بنامهای مجول و پیارم در برخی مناطق شهرستان کاشت گردیده که امید می رود در صورت سازگاری این رقم با آب و هوای شهرستان جایگزین مناسبی برای باغات قدیمی فرسوده و غیر اقتصادی باشد.

خرما درختی است که کلیه اجزاء آن در صنایع مورد استفاده قرار می گیرد بطوریکه از شاخ و برگ آن در صنایع دستی  و تعلیف دامها – چوب آن در صنایع چوبی و نئوپان سازی – از اسپاتهای آن در صنایع عرقیات گیاهی و از میوه آن در صنایع غذایی بهره برداری می گردد.

مهمترین فرآورده های میوه خرما که در صنایع تبدیلی تولید می شود شامل قند خرما – شکلات خرما – لواشک خرما – الکل خرما – سرکه خرما – نوشابه خرما – خمیر و آرد خرما می باشد ضمنا از ضایعات خرما در تغذیه دامها و تهیه کمپوست به عنوان ماده آلی در تغذیه باغات و مزارع استفاده می گردد.

در خاتمه با توجه به اینکه عملیات کاشت ، داشت و برداشت خرما در شرایط بسیار سخت اقلیمی و فیزیکی صورت می گیرد ضروری است که قدر این میوه گرانقدر و با ارزش را بدانیم و بخصوص در صنایع بسته بندی آن مراعات مسائل فنی و بهداشتی را بنمائیم تا انشاء اله معرف خوبی جهت شناسانیدن بهترآن به کشورهای مصرف کننده خرما باشیم .


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۱/۳۰
اذان صبح
۰۵:۰۹:۳۷
طلوع افتاب
۰۶:۳۳:۰۵
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۰۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۲:۲۱
اذان مغرب
۱۹:۴۸:۵۰