پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۰۵۴۳
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۲ - ۰۵:۵۹
بعداز انقلاب فوتبال نیز دچار دگرگونی هایی شد وتا سالها دیگر خبری از ستاره های بزرگ وپولهای آنچنانی خبری نبود . در سال 1363 بازیهای باشگاههای تهران نیمه تمام ماند ودر همین ایام تیم ملی درجام ملتها 1984 با بدشانسی محض به مقام چهارمی دست یافت ناصرمحمدخانی و شاهرخ بیانی آقای گل و ستاره جام شدند در همین ایام اختلافات بیانی با استقلالیها سر به آسمان گذاشت وناصر حجازی از حرکت شاهرخ در قبال یکی از بزرگان تیم استقلال گذشت نکرد ورای بر اخراج بیانی نهاد

محمدرضا پولادی: همه سال در پایان فصل و شروع مجدد لیگ یا در نیمه فصل ایامی رابه نام فصل نقل و انتقالات نام نهاده اند. در این مقوله نگاهی خواهیم داشت برنقل وانتقالات مهم در فوتبال ایران وتاثیر آن بر طرفداران واحساسات آنها :

در گذشته های دور تنش های ایجاد شده در فصل نقل وانتقالات بدلیل اینکه کمتر اتفاقی می افتادکه بازیکن بزرگی از تیمی به تیم دیگر برودبسیار کم بوده مگر اینکه تیمی از اساس منحل اعلام شده باشدبمانند انحلال تیمهای سرباز در دهه 30 که بازیکنانش بهمراه طرفدران فراوانش همگی به تیم تاج پیوستند یا انحلال شاهین که با همه بزرگانش بهمراه طرفداران بسیار زیادش به تیم پرسپولیس پیوستند وهمچنین دارایی و عقاب تهران در اواسط دهه 50 مدیران سابق باشگاه شاهین مجوز فعالیت مجدد را به دست آورده و با نام شهباز دوباره فعالیت خود را آغاز کردند شهباز توانست با پول فراوان بازیکنان بزرگ دو تیم تاج وپرسپولیس را جذب خود کند. ناصرحجازی ٰغلامحسین مظلومی؛ رضا عادلخانی را از تاج ومهراب شاهرخی ؛حسینعلی کلانی ؛ناظم گنجاپور از پرسپولیس بهمراه آلن راجرز مربی موفق آن زمان پرسپولیس را به استخدام خود درآورد این حرکت شهبازیها باعث شد تا حساسیت مابین این تیم با تیمهای تاج وپرسپولیس ایجاد شود.

انتقال پرویز قلیچ خانی از دارایی به پرسپولیس در سال 1356 از دیگر انتقالات پر سروصدا بود وهمچنین بازگشت ایرج دانایی فر از پاس به تاج با اینکه با پرسپولیس نیز قرارداد داخلی را به امضاء رسانده بود.

بعداز انقلاب فوتبال نیز دچار دگرگونی هایی شد وتا سالها دیگر خبری از ستاره های بزرگ وپولهای آنچنانی خبری نبود . در سال 1363 بازیهای باشگاههای تهران نیمه تمام ماند ودر همین ایام تیم ملی درجام ملتها 1984 با بدشانسی محض به مقام چهارمی دست یافت ناصرمحمدخانی و شاهرخ بیانی آقای گل و ستاره جام شدند  در همین ایام اختلافات بیانی با استقلالیها سر به آسمان گذاشت وناصر حجازی از حرکت شاهرخ در قبال یکی از بزرگان تیم استقلال گذشت نکرد ورای بر اخراج بیانی نهاد. شاهرخ بیانی یکسال تمام در اوج فوتبال بدون تیم ماند ولی در تیم ملی بازیکن فیکس بود. در ابتدای فصل نقل وانتقالات 1365 شاهرخ سنت شکنی کرد وبه تیم رقیب پیوست این کار شاهرخ دل طرفدران آبیها را به آتیش کشید واز یک چهره محبوب به چهره منفور برای آبی ها وبلعکس برای قرمزها مبدل شد. مشت های گره کرده شاهرخ بعداز زدن گل در دربی به ناصرحجازی هنوز در خاطر آبی دوستان بعنوان یک خاطره تلخ باقی مانده است هرچند که شاهرخ دوباره به استقلال برگشت وبا استقلال وتیم ملی افتخارات مهمی از جمله قهرمانی لیگ و باشگاههای آسیا بدست آورد ولی هیچگاه نتوانست به محبوبیت گذشته خود برگردد.

در اوایل دهه 70 با ورود تیمهای دولتی کشاورز و تجارت ودست درازی به ستاره های دو تیم استقلال و پرسپولیس حساسیتهایی را ایجاد کرد رفتن زرینچه و نادر محمدخانی  از این دست انتقالات بود ولی کمتر بر احساسات تماشاگران تاثیر گذاشت.

در سالهای میانی دهه 70 جنگ دو تیم آبی و قرمز سال به سال بیشترو بیشتر شد بازیکنی در تمرین این یکی حاضرمیشد ولی فرداآنروز با لباس آن یکی به میدان میرفت . امیرعابدینی و علی فتح اله زاده شمشیر را از رو برای یکدیگر بسته بودند روزی این وروز دیگر آن موفق به ترکاندن بمب میشدند.

کریم باقری ؛مهرداد میناوند؛ مهدی مهدوی کیا ؛علیرضا منصوریانٰ؛داریوش یزدانی؛فرهاد مجیدی ؛علی لطیفی؛فرد ملکیان؛ سرِیک تیموریان؛احمدمومن زاده؛محمد نوازی از این قبیل بازیکنان بودند که در این جنگها به تیم دیگری رفتند.

اما بزرگترین نقل وانتقال فوتبالی تابه امروز در سال 1379 بوجود آمد. خبری که تا سالها نقل محافل ومجالس فوتبالی بود "مهدی هاشمی نسب به استقلال پیوست"

خبری که فتح اله زاده از آن بعنوان ترکاندن بمب یاد کرد مهدی که با زدن 4 گل در دربی محبوب قرمز دوستان بود به یکباره به تیم رقیب رفت تا استقلالیها بهد از 14 سال انتقام رفتن شاهرخ بیانی به پرسپولیس را بگیرند. هاشمی نسب بسرعت به چهره منفوری برای پرسپولیسها ویک چهره محبوب برای آبیها مبدل شد.تاجاییکه وقتی در اولین دربی بعد از این انتقال به تیم سابقش گل زد دقایقی بیهوش شد وبه کما رفت.

جوی که برعلیه هاشمی نسب براه افتاد باعث شد تا سالها دیگربازیکنی جرات نکند از آبی به قرمز یا بلعکس رفت وآمد کند.

در سال 1385 علیرضا نیکبخت واحدی ستاره محبوب وبا ارزش آبیها این طلسم 6 سال را شکست وبه پرسپولیس رفت ولی استقلالیها در کمتر از چند ساعت با جذب علی انصاریان این حرکت را تلافی کردند. این دو انتقال هیچگاه به پای انتقال شاهرخ و هاشمی نسب نرسید.

در اواسط دهه 80 تیم استیل آذین با ورود به لیگ برتر به مانند شهباز و کشاورز در سالهای قبل دست بر روی ستارهای آبی وقرمز گذاشت سیاوش اکبرپوروحسین کاظمی را از آبیها جدا کرد و علی کریمی ستاره بزرگ قرمزها را به اردوی خود کشاند بازگشت مهدوی کیا از بوندس لیگا مدیران استیل آذین را مجبور کرد با شل کردن سرکیسه ضربه ایی دیگر برتیم محبوب پایتخت بزند. دوستداران پرسپولیس که روزی استیل آذین را به مانند تیم دوم خود دوست داشتند بحدی تحت تاثیر قارارگرفتند که به بزرگترین دشمنان این تیم تبدیل شدند وبازیهای این دو تیم همواره با تنش وحاشیه های فراوان دنبال میشد تا یاد وخاطره بازیهای پرتنش تاج وشهباز در دهه 50 زنده شود.

در این دهه سپاهان با پشتوانه مالی زیاد با جذب ستاره های سایر تیمها به افتخارات زیادی رسید جذب بازیکنانی همچون ادموند بزیکٰ ومهرداد میناوند از پرسپولیس خسرو حیدری ٰجان واریو؛بیگ زاده از استقلال در چند دوره متفاوت لیگ باعث شد تا طرفداران دو تیم آبی و قرمز نسبت به این تیم نیز حساس شده وهمواره بازیهای این دو تیم با تیم متمول اصفهانی با حاشیه های فراوانی همراه شود.

در دهه حاضرهم تیم دیگری همچون تراکنور سازی به رقابت با آبی و قرمز ها پرداخت وهراز گاهی بازیکنانی از این دو تیم جذب خود میکند که تا به امروز انتقال علی کریمی از مهمترین کارهای این تیم است .

مهدی رحمتی هم از دیگر انتقالات بزرگ بوده که از سپاهان به اردوی آبی ها آمده وهمچنین رفتن مجتبی جباری از استقلال به سپاهان را از دیگر انتقالات مهم در این دهه بوده است.

تماشاگران پراحساس دو تیم تهرانی هیچگاه نتوانسته بر احساسات خود غلبه کنند و ستاره هایی که روزی آنها را با القاب زیدانی وجاودگرو عقاب و پلنگ وشیرو فابرگاس و... صدا میزدند حالا در لباس دیگری ببیند چه این لباس آبی باشد چه قرمز چه زرد اصفهانی این عاشقان که نه سرما ونه گرما نه رده دوازهمی نه رده هفتمی نه حتی رفتن به دسته های پایین تر دلسردشان نمیکندفقط ستاره هارا برای خودشان وتیم محبوبشان میخواهند ولاغیر


نویسنده: محمدرضا پولادی
برچسب ها: محمدرضا پولادی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۱
اذان صبح
۰۵:۰۷:۰۷
طلوع افتاب
۰۶:۳۱:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۴۰
غروب آفتاب
۱۹:۳۳:۳۵
اذان مغرب
۱۹:۵۰:۰۷