پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۰۵۳۸
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۲ - ۰۵:۲۱
در ماه رمضان تشویق زیادی به آشتی یا انس ویژه با قرآن کریم در زبان روایات دیده می شود از جمله اینکه ثواب خواندن هر آیه برابر ثواب تلاوت تمام قرآن کریم در ماه های دیگر است که می توان گفت دستور خداوند متعال این است که مردم از فضای معنوی ماه مبارک رمضان بهره برده و راه کارهای زندگی را از قرآن کریم بیاموزند

 در ماه رمضان تشویق زیادی به آشتی یا انس ویژه با قرآن کریم در زبان روایات دیده می شود از جمله اینکه ثواب خواندن هر آیه برابر ثواب تلاوت تمام قرآن کریم در ماه های دیگر است که می توان گفت دستور خداوند متعال این است که مردم از فضای معنوی ماه مبارک رمضان بهره برده و راه کارهای زندگی را از قرآن کریم بیاموزند؛ به همین دلیل در برنامه های مساجد و حسینیه ها گاهی برنامه ختم قرآن کریم نیز دیده می شود و طبق برنامه، روزانه یک جزء از قرآن کریم خوانده می شود. این در حالی است که اگر در پایان جزء خوانده شده از بعضی از شرکت کنندگان در مراسم سوال شود که چه مطلبی از قرآن کریم دستگیرتان شد جواب می دهند که چیزی نفهمیدیم اما کلی ثواب بردیم، در حالی که برنامه ای که برای ما فارسی زبانان باید ریخته شود غیر از برنامه ای است که در یک کشور عربی برای عرب زبانها ریخته می شود،

لذا در این ماه مبارک جا دارد برنامه های مفهومی و محتوا محور برای قرآن کریم ریخته شود و پیشنهاد می شود که حتی اگر قرار است روزانه یک ساعت قرآن به زبان عربی محض خوانده شود نیمی از همان مقدار را با ترجمه بخوانند که بهره ای محتوایی از این کتاب آسمانی برده و دستور العمل زندگی را از این هدیه آسمانی بیاموزند، از همین روست که در روایات نیز تاکید شده است که « لم یکن همّ احدکم آخر السوره » تمام هم و غم خود را به اتمام رسیدن سوره قرار ندهید بلکه با رویکرد فراگیری دستورالعمل به محضر قرآن کریم نائل شوید.


نویسنده: محمدجعفر جوشن
برچسب ها: محمدجعفر جوشن
مطالب مرتبط :
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۰
هادی
|
UNITED STATES
|
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
2
3
سلام
با لفظ «اشتباه» مخالفم. اگر چه برنامه‌ی ختم قرآن مرسوم می‌تواند کامل‌تر شود و بحث محتوایش پررنگ‌تر شود اما اگر قائل به اشتباه بودنش باشیم ماحصلش می‌شود آن‌چه امروز روشن‌فکرها به آن رو آورده‌اند و با این مبنا اصل نماز را هم به دلیل نفهمیدن زبانش انکار می‌کنند!
ضمنن اگر چه توصیه به قرائت هم‌راه با تدبر در قرآن در روایات آمده، توصیه به کمیت و زیاد خواندن قرآن هم آمده.
تا آن‌جا که نقل شده زیاد قرآن بخوانید که حتا اگر اشتباه بخوانید، فرشته‌ای مامور به تصحیح آن اشتباه است و صحیح بالا می‌رود...
یا علی
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
افرین .خوب پاسخ حرفهای شبه ناک وی را دادید
اجرتان با صاحب این ماه عزیز
محمد جعفر جوشن
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
با تشکر از ابراز نظرتان و ایجاد زمینه تکمیل و رفع وشبهات مریوطه
اشتباه بودن آن نظر به ناقص بودن و کم فایده بودن آن است وگرنه مسلم است که ظاهر دین و حفظ زبان مشترک دینی از ضروریات است و انکاری در عربی خواندن با فهم در مطلب دیده نمی شود.
محمدجعفر جوشن
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
ضمنا مخاطب روایات توصیه کننده به کمیت و زیاد خواندن قرآن جامعه عرب زبان بوده است و اتفاقا مطلب آخرتان موید همین نکته است: اشتباه خواندنی که فرشته مامور تصحیح آن است اشتباهاتی است که فرد معنای غلط از قرآن برداشت می کند و گرنه در جامعه غیر عرب اگر چه اعراب هم اشتباه خوانده شود کسی معنای اشتباه برداشت نمی کند.دقت شود!
محمدجعفر جوشن
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
حضرت آیه الله مکارم شیرازی(دام ظله) در تفسیر نمونه خود بارها متذکر شده اند که ثواب های زیادی که در روایات برای فلان سوره بیان شده قطعا برای کسی است که سوره را خوانده و به محتوای آن عمل کند و گرنه تکرار چند کلمه و روخوانی چند کلمه به تنهایی موجب چنین ثوابهای عظیمی نمی شود
ثواب را به عمل می دهند نه به خواندن تنها
خلاصه و اصل مطلب این است که:
«بهشت را به بهاء می دهند نه به بهانه»
هادی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
نکته‌ی قابل عرض دیگر این‌که مورد تلاوت قرآن فراتر از حفظ زبان مشترک است. و متبادر به ذهن حقیر از این که حتا اگر اشتباه بخوانید... طریق اولویت دارد بر عدم درک معنا. به فرمایش شما که مخاطب جامعه عرب‌زبان باشد طبیعی‌ست که اشتباه نمی‌خوانند مادام که جاهل به معنا نباشند یا حد اقل التفات به معانی نکرده باشند.
البته که همان طور که در تفسیر نمونه ذکر شده ثواب خاصی که مترتب بر تلاوت سوره‌های مختلف است (مانند تلاوت هر شب سوره واقعه که نتیجه‌اش عدم فقر است) مبتنی بر فهم و عمل است اما صرف تلاوت قرآن و ادعیه اثر دنیوی و پاداش اخروی خواهد داشت. همان‌طور که هم‌راه داشتن قرآن خود حرز به حساب می‌آید بدون حتا تلاوت -چه رسد به تامل- اثراتی را خواهد داشت.
قاسم تام
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
1
2
با سلام و ضمن قبولی طاعات و عبادات
با نظر جنابعالی موافقم

قرآن برای خواندن تاکی ؟
وبرای اندیشدن از کی؟
پاسخ ها
محمدجعفر جوشن
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
سلام و درود بر شما که سالها در
فضای قرآنی شهر قدم برداشتید.
یاد آن ایام به خیر!
مشتاق دیدار
كازروني غربت نشين
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
0
0
اگر هدف قرب الهي باشه و دور نشدن از ثقلين عالي است .كم كم آدم به معاني اون هم پي ميبره.زياد سخت نگيريم تا همه پروانه اين شمع وجود باشيم. انشاالله
هاشم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
0
2
ضمن تشکر از حاج اقای جوشن به خاطر بیانات خوب و دغدغه قرآنی ایشان،
به نظر من بهتره برای پرداختن به یک دغدغه و اصلاح یک امری موجب ایجاد دغدغه های دیگر و یا زمینه انحرافات بعدی نشویم.
همانطور که واضح است حاج آقای جوشن موافق عربی خواندن قرآن هستند اما انتخاب این عنوان (اشتباه) مناسب به نظر نمیرسد. شاید بهتر بود میفرمودند: در ماه رمضان چگونه با قرآن مانوس شویم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۶
اذان صبح
۰۵:۰۱:۰۲
طلوع افتاب
۰۶:۲۶:۰۳
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۴۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۶:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۵۳:۲۳