پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۰۳۶۷
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۶
درختان 400 و 500 ساله فارس هر تابستان در فقدان بالگرد اطفای حریق، طعمه آتش می شوند تا این استان سالانه بخش مهمی از پوشش گیاهی ارزشمند خود را به آتشهای فصل گرما تقدیم کند.

به گزارش خبرنگار مهر، استان فارس با داشتن بیش از دو میلیون و 250هکتار جنگل 17درصد جنگلهای کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با داشتن پوششهای گیاهی متنوع یکی از استانهای مهم کشور به شمار می رود اما طی چند سال اخیر به دلیل وقوع آتش سوزيها و نبود امكانات براي مهار آتش، جنگلهاي اين استان از بين رفته است از اين رو با توجه به آغاز فصل گرما ضروري است كه نسبت به اختصاص يك بالگرد تخصصي براي مهار آتش سوزي احتمالي در جنگلهاي اين استان اقدام شود.

مدير كل منابع طبيعي استان فارس در اين رابطه به خبرنگار مهر گفت: هر سال كه بارش باران در استان زياد باشد در آن سال شاهد آتش سوزي گسترده در جنگلهاي استان به دليل خشكي درختان هستيم.

كاظم بردبار ادامه داد: در سال جاري با وجود اينكه سه ماه بيشتر از آغاز سال نمي گذرد اما گزارشهاي زيادي از آتش سوزي در عرصه هاي منابع طبيعي شهرستانهاي كازرون، نورآباد، فسا، كوار، فيروزآباد و... اعلام شده به گونه اي كه تعداد زيادي از پوششهاي گياهي از بين رفته اند.

وي در ادامه به آتش سوزي روز گذشته در خرامه اشاره كرد و گفت: به عنوان مثال روز گذشته حجم زيادي از عرصه هاي منابع طبيعي در اين شهرستان به دليل سهل انگاري طعمه حريق شد و با توجه به صعب العبور بودن اين محل مهار آتش در منطقه با مشكل روبه رو شد.

مدير كل منابع طبيعي استان فارس گفت: با آغاز فصل گرما هرساله در شش ماهه نخست سال شاهد آتش سوزیهای شدید در مناطق جنوب غرب استان هستیم از اين رو ضروري است كه اين اداره كل به امكاناتي براي مهار آتش مجهز باشد كه در حال حاضر اينگونه نيست.

وي با بيان اينكه براي مهار آتش در عرصه هاي منابع طبيعي استان به يك بالگرد نياز است، ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر بالگرد تخصصي براي مهار آتش كه به خلبان متخصص و آب پاش مجهز باشد وجود ندارد و اين در حالي است كه استان فارس از نظر مساحت جنگلي و پوشش گياهي در كشور مقام اول را دارد.

بردبار اظهار داشت: تجهيز اداره كل منابع طبيعي استان فارس به بالگرد از مصوبات سفر است كه با وجود پيگيريهاي صورت گرفته اين امر هنوز محقق نشده و براي مهار آتش با مشكل روبه رو هستيم.

مدير كل منابع طبيعي استان فارس با تاكيد بر اينكه مهار آتش در مناطق صعب العبور با مشكل روبه روست، بيان كرد: در اين راستا بايد يك بالگرد مجهز به آب پاش وجود داشته باشد كه سريع براي مهار آتش اقدام و از گسترش آن جلوگيري شود.

وي با بيان اينكه يك بالگرد براي اين منظور طراحي شده، افزود: در حال حاضر توانايي ساخت اين بالگرد در استان وجود دارد اما براي اين كار به اعتباراتي نياز است كه تاكنون اختصاص نيافته است.

بردبار تصريح كرد: محلي براي نشست و برخاست اين بالگرد در حسين آباد اختصاص يافته اما هنوز بالگردي اختصاص نيافته و در اين راستا ضروري است كه مسئولان مربوطه چاره انديشي كنند.

وي تاکید کرد: همانگونه که برای مقابله با سیل و زلزله به آمادگی تمامی دستگاه ها نیاز است، برای مهار آتش و مقابله با آن نیز مانند پدیده های طبیعی باید آمادگی کامل وجود داشته باشد اما تاکنون اقدامی در این رابطه انجام نشده است.

مدير كل منابع طبيعي فارس گفت: برخی از عرصه های جنگلی استان فارس بالای میلیاردها تومان ارزش دارد و به راحتی نمی توان بار دیگر در صورت بروز آتش سوزی آنها را به دست آورد زیرا در حال حاضر به دلیل برخی از آتش سوزیها درختان بلوط 400 ساله و حتی درختان بنه 500 ساله در آتش می سوزند و دیگر راهی برای به دست آوردن درختانی با این مشخصات نیست.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۹
اذان صبح
۰۴:۵۷:۳۰
طلوع افتاب
۰۶:۲۳:۱۵
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۱۸
غروب آفتاب
۱۹:۳۸:۳۴
اذان مغرب
۱۹:۵۵:۲۳