پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۰۳۴۳
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۴
روز نخست تبلیغ انتخابات شورای اسلامی شهر کازرون برای نگارنده تلخ و دردناک بود. حجم انبوه پوستر و تراکت‌های بی‌هویت و گاهی احمقانه را توهین مستقیم به شعور جامعه‌ی مخاطب تعبیر می‌کنم. در این باره به چند نکته اشاره می‌شود:

روز نخست تبلیغ انتخابات شورای اسلامی شهر کازرون برای نگارنده تلخ و دردناک بود. حجم انبوه پوستر و تراکت‌های بی‌هویت و گاهی احمقانه را توهین مستقیم به شعور جامعه‌ی مخاطب تعبیر می‌کنم. در این باره به چند نکته اشاره می‌شود:

1. کازرون به عنوان یک شهر کوچک سنتی و مذهبی به طور طبیعی مردمی غیور و متعصب دارد. حضور بانوان در مناصب و فعالیت‌های اجتماعی به شرط رعایت چارچوب اخلاقی و هنجارهای عرفی-شرعی مثبت تلقی می‌شود. اما حجم گسترده‌ی انتشار تصاویر بانوان متقاضی حضور در شورای اسلامی، به شکل هنجارشکن و در برخی موارد مبتذل، نگران‌کننده و بحث برانگیز است. بدون تعارف کسی که از فرصت تبلیغ انتخاباتی برای نمایش و برجسته‌سازی زیبایی‌های زنانه‌اش استفاده می‌کند، در حالی که فرصت یاد شده برای انتشار دیدگاه‌ها و برنامه‌هاست و نه تبلیغ رنگ و لعاب، نه تنها صلاحیت خدمت به شهر و شهروندان را ندارد بلکه باعث انحطاط‌های جدید در امنیت اخلاق اجتماعی است. از طرفی مسئولان امر موظف‌اند بدون اغماض نسبت به آن چه هنجار شرعی و عرفی جامعه است برخورد کنند و بی شک رد صلاحیت این جماعت اولین قدم برای سالم‌سازی فضای اجتماع است. چرا که این هنجارشکنی یا ناشی از بی‌تفاوتی و بی اعتقادی نسبت به شرع و عرف است و یا در به‌ترین فرض، ناشی از عدم مدیریت اطرافیان تصمیم‌ساز! و در هر صورت حاکی از عدم صلاحیت چنین نامزدهایی‌ست.

2. گستردگی هزینه در این نوع تبلیغ‌ها به شدت شبهه‌ناک است. تامین اعتبار تبلیغ برای نامزدها اگر از اطرافیان است، پرسش این که «به چه انگیزه‌ای؟ و در ازای چه چیزی؟ آیا انتظارات را خود داوطلب برآورده می‌کند یا جایگاهی که بناست آن را اشغال کند؟» و اگر هزینه را خود داوطلب تامین می‌کند باید پرسید «به چه انگیزه‌ای؟» و حتا در صورت مباح بودن منبع تامین این هزینه باید پرسید «چه مجوزی بر این شکل هزینه وجود دارد؟ آیا این اقدام‌ها مصداق اسراف شرعی نیست؟» و از آن گذشته «آیا عقل سلیم چنین راهی را برای خدمت اجازه می‌دهد؟

3. بدون شک جای‌گاهی مانند شورای اسلامی شهر، وظیفه‌ی سالم‌سازی و زیبایی و نظافت شهر را به عهده دارد. برای کسی که مدعی توان چنین خدمتی است چه‌گونه می‌شود کثیف کردن صورت شهر و به آشوب کشیدن ظاهر در و دیوار شهر را توجیه کرد؟ بر فرض حضور این جنابان در شورا، آیا تمیزسازی زمان‌بر برای آن‌چه در این یک هفته انجام داده‌اند در اولویت نباید باشد؟! این نقض غرض نیست؟!

آن چه نگاشته شد دغدغه‌ی نگارنده بود نسبت به اتفاق‌های ناخوش‌آیند این چند روز. و روی سخن پس از مسئولان با مردم است. آیا سکوت و تایید ما بر ابتذال و اسراف مقدمه‌ای برای خطاهای بزرگ‌تر بعد از این نیست؟


نویسنده: محمدهادی علی‌بابایی
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
0
3
بيش از هر كس هيات‌هاي اجرايي و نظارت بايد پاسخ‌گو باشند. آنها فقط دنبال عدم احراز صلاحيت افرادي بودند كه از جهت سياسي با آنها مشكل داشتند. اما اين افراد به راحتي تاييد صلاحيت شدند. الان هم كه از خود سلب مسئوليت كرده اند.
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۹
0
0
با کثیف کردن در و دیوار شهر مخالفم و شهرداری کاری نکرده، کاندیدا که وظیفه جز زیبایی شهر ندارند خلاف آن رو انجام میدن. شهرای دیگه مثل جهرم و شیراز خودمون شهرداری پارچه هایی در سطح دیوارهای شهر نصب می کند و هواداران تبلیغات و حتی شعارهای خود را روی آن میزنند.

ولی یعنی چه که زنان پوسترهای خود را با برجسته کردن زیبایی ها نشان میدهند فقط در کازرون اینجور هست. که آنرا را محکم بر سر کوچک بودن که نیست شهر، و فضای نیمه سنتی بودن فرود می آورید. که در تمامی شهرها کم و بیش سنتی وجود دارد.
پاسخ ها
هادی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
اخلاق و شرع در همه جا یکی‌ست اما عرف دایره‌ی متفاوتی دارد. از این جهت شهری مثل کازرون با توجه به جغرافیا و فرهنگش باید نزدیک‌تر باشد به شرع و اخلاق.
در هر صورت کسی که خود را در معرض انتخاب می‌گذارد آن ویژگی که می‌خواهد مردم به آن رای بدهند را عرضه می‌کند. مثلن برنامه. یا شعار یا...
حالا با این دید به پوسترهای بعضی از خانم‌ها نگاه کنید. جز این‌که از جذابیت زنانه استفاده کرده‌اند؟! صریح‌تر این‌که سایه‌ی چشم و خط لب‌شان قرار است رای بگیرد. چشم‌ها را جلب کند. چشم رنگی و لباس کذایی‌شان مردها را میخ‌کوب کند...
پس پیدا کنید پرتقال فروش را...
یکی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
0
2
این روزا هر جا میریم میگن ای بابا هرکی رسیده از راه شده کاندید شورای شهر ماهم دفه دیگه اسممون ومینویسیم.راست هم میگن بخدا.آخه آقا یا خانمی که فقط استاده وهیچ تجربه مدیریتی نداره میخاد بیاد چیکار کنه؟این شغل ومثال زدم.
با آقای بابایی تقریبا موافقم،من خودم روی حجاب خانما زیاد سخت گیر نیستم ولی منی که خودمم زنم نیم ساعت وایسادم به پوستر خانمای کاندید نگاه کردم.پوستراشون هم از پوستر آقایون بیشتره. صبح یه مغازه دار یکی ازهمین پوسترارو گرفته بود دست وتوی مغازه زل زده بود به این خانم،من که خودم خجالت کشیدم.مسئله اسراف هم درست گفتن آخه وقتی قرار نیست وام بدن این هزینه از کجا میخاد بیاد ؟حتما به فکر ی برا بعد از گرفتن پست کردن که این خرج ها جبران بشه،کلی هزینه پوستر و شربت (گیر ما که نیومده هنوز .خدا قسمت کنه، گل خودمون ومیزنن به گور خودمون)و چیزای دیگه....... . فقط دو سه تا از کاندیدا بودن که خدایی اومدن جلو وبه دور ازهر ریخت وپاشتی دارن خودشون ومعرفی میکنن اونم با چاپ تبلیغات خیلی معمولی نه پوسترای رنگی و... . اینایی که دور ورشون زیاد آدم جمع میشه مطمئن باشید فردا سر سفره ای که حق شماست میشینن واز کاندیدایی که ازش حمایت کردن لقمه میگیرن ومیل میکنن. همین.حرف دلمون بود ریختیمیش بیرون
ایرانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
1
0
سلام
شما نباید به این اشخاص اعتراض کنید باید به کسایی اعتراض کنید که کار رو به جایی رسوندند که قاضی زن تعین می‌کند در صورتی که تا جایی که من یادم هست در اسلام زن نمیتونه قاضی بشه ولی دادگا‌های جمهوری اسلامی مملو شده از قضات زن حالا شما اگه زورتون به اونا میرسه اونجا درست کنید اینها هم درست میشن. در واقع این اشتباهات از بالا کلید خورده شروعش اینجا نیست.
پاسخ ها
هادی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
ظاهرن تفاوتی هست. در مسائل کیفری و حقوقی یکسان نیست این حکم.
ستاک
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
0
2
امروز که روز آخر بود آدم نمیدونه بی کی رآی بده اصلا دلیل نداره62 نفر کاندید بشن اون هم کسانی که هیچ تجربه ای ندارن! این طوری فقط نوعی سر در گمی ایجاد میشه. بروشورا رو خوندید؟ خدا وکیلی دو صفحه قول وظیفه نوشتن .همش یکیه من چند تاشون که خوندم همش الکی میگه رفاه شهروندی.رفاه شهروندی هدفه خوب چی کار می کنید به این مهم برسیم؟
بیچاره مردم!
حقیقت گو
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۳
0
0
آقای بابایی کلاهتو بالاتر بذار بعد حرف بزن لطفا.
همین انثال شمایید که ریا کاری رو تو جامعه زیاد کردید.
پاسخ ها
هادی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
ان شاء الله در دنیای دیگر جواب‌گو باشید...
همشهری
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
0
0
آقای علی بابایی کلا خیلی تز می دهند.بازار تز دهیشون این روزا گرمه
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
از قدیم گفتن دنیا برا کسی که فکر نداره خوشه!
خوش به حال تو...
فارغی از فکر و تز...
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۶
اذان صبح
۰۵:۰۱:۰۲
طلوع افتاب
۰۶:۲۶:۰۳
اذان ظهر
۱۳:۰۱:۴۵
غروب آفتاب
۱۹:۳۶:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۵۳:۲۳