پایگاه خبری کازرون نیوز | kazeroonnema.ir

کد خبر: ۱۰۲۵۴
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۲:۱۲
در تعریفی که از عدالت دارند تنها دلگرمی‌شان مولا و کلام مولاست، مولایی که در کلامش خطاب به مالک اشتر مبنای رفتاری را در برخورد با مردم یکی از اصول بنیادین عدالت می‌داند و به ایشان توصیه می‌کند که ای مالک قلبت را از مهر رعیت آکنده ساز و با لطف و شرم و محبت ورزیدن بدان ها مالامال نما .

نوشتن از روستا و روستاییان بی نشان چقدر سخت و دشوار است ، ترسیم سیمای مردمانی که از گذشت و گذر ایام تنها و تنها زجر و زحمتش رابه ارث برده‌اند و هم طایفه اندوهند و سلاله رنج بی‌نهایت مشکل است ، آنانی که نهیب فقر و پریشانی بر چهره‌شان و داغ بینوایی بر جبینشان هویداست و شانه‌های نحیف‌شان خمیده از محنت روزگاران است ، مردمان دردمندی که با تمامی دردمندیشان صبر پیشه کرده‌اند و در یک دست عصای تدبیر به دست گرفته‌اند و در دست دگر چوب‌دستی توکل و در این میان به عافیت می‌اندیشند و عاقبت خویش، عدالت و تفسیر عدالت در نگاه اینان معنایی دگر می‌یابد ، معنایی که باور به از میان بردن تمایزات و تعارضات اجتماعی از اعماق وجودشان زبانه می‌کشد. در تعریفی که از عدالت دارند تنها دلگرمی‌شان مولا و کلام مولاست، مولایی که در کلامش خطاب به مالک اشتر مبنای رفتاری را در برخورد با مردم یکی از اصول بنیادین عدالت می‌داند و به ایشان توصیه می‌کند که ای مالک قلبت را از مهر رعیت آکنده ساز و با لطف و شرم و محبت ورزیدن بدان ها مالامال نما .

این سخن خود بیانگر معنای حقیقی و راستین عدالت است ، عدالتی که آن‌چنان که از فحوای کلام حضرت امیر استنباط می‌شود از هرم بالای اجتماع آغاز و در نهایت امر نیز به طبقات پایین‌تر جامعه تسری می‌یابد ، توده‌های روستایی در سرزمین مان ایران به فراخور زمان و در طول قرون و اعصار متمادی تاریخی که بر این آب و خاک گذشته است آماج سخت ترین و جان‌فرساترین محرومیت‌ها بوده‌اند. روستائیان بی‌نشان شهرستان کازرون، بخش قائمیه و بالاخص روستای حکیم باشی نصف میان به نماد این محرومیت‌ها مبدل گشته‌اند، گوئیا چنان که مقدر شده‌است نه دستی دارند بر سر زنند و نه پای گریزی بر در ظاهرا آن‌که به جایی نرسد فریاد است، روستائیان پاک و بی‌آلایشی که گوئیا در درازنای زمان فقر اجدادی‌شان را بر دوش می‌کشند و با وجود فقر و تنگ‌دستی بر مرکب استطاعت سوارند و کلاه پشمینه‌ی خویش را به صد تاج خسروی نمی‌فروشند، اینان آزادگان و سرافرازان تاریخند که برخوردار از خوی و خیم و کنش و منش والایند ، اینان محرومانی هستند که منیت‌های ابله فریبانه را به پای خصال نیکوئی چون نوع دوستی ، مناعت طبع ، روح و شعور انسانی قربان کرده‌اند، آری به راستی کلام زندگی کن و بگذار دیگران زندگی‌کنند در نگاه این طبقه محروم جامعه تبلوری دیگر می‌یابد، به راستی تاریخ نیازمندیی این مردمان مالامال از دردها و رنج‌هاست : نگاه آرمانی عدالت به مرفهان بی‌درد و تنگ چشمان تمامیت‌خواه از سویی و مردمانی که قامت‌شان خمیده از ناملایمتی‌های زمانه است و شکم‌شان چسبیده به پشتشان یک نگاه انسانی توام با برابر خواهی است نگاهی که خواهان و خواستار تزریق روح و شعور انسانی به کالبد اجتماع است.

نکته قابل تامل اینکه برای کاستن از شدت فقر و محرومیت‌ها در سطح شهرستان و چنین مناطق محرومی باز تفسیر عدالت و همچنین بستر سازی عدالت‌پذیری مردم و مسئولین ، و در نهایت امر نیز تغییر نگاه متولیان امر نسبت به فلسفه خدمت و تعریف نوینی از غیرت مسئولیت از اهم امور است ، امید که توفیق رفیق راهمان شود و در آینده‌ای نزدیک شاهد به بار نشستن غنچه شادی بر لبان خشکیده‌ی کودکان فقر باشیم .


نویسنده: مجتبی محمدی
برچسب ها: مجتبی محمدی
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴
سجادجلالی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
0
2
سلام وخسته نباشی به دوست عزیزم آقای محمدی .بازم باید خسته نباشی وتشکر کرد از این جملات قشنگ وزیبا که عین حقیقت رو بیان می کند.امیدوارم کسی باشه درک کنه وبه داد این مردمان زحمتکش برسه.
نوذری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
0
2
برادربزرگوار آقای محمدی مقاله های زیبای شمارادرکازرون نمامطالعه کردم بسیار خوشحالم که اهل قلم ومطالعه هستیدواز رسانه های مجازی در بیان عقاید ودیدگاهها ومشکلات محله زندگی خود بااستفاده از جملات وکلمات زیبا بیان می فرمائیدوبطور غیرمستقیم ومستقیم باعث تشویق دیگران دراستفاده از رسانه های مجازی می شوید .
حکیم باشی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
0
1
اقای محمدی خیلی عالی نوشته بودید و نوشتن را ادامه دهید
احسان محمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۲
0
0
خیلی عالی بود ،انشالله که باعث بشه نگاه مسئولین نسبت به روستاها و قشر محروم تغییر مثبت داشته باشه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبین محترم؛
۱) کازرون نما، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
۲) طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
۳) چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
۴) در صورت وارد کردن ایمیل خود، وضعیت انتشار نظر به اطلاع شما خواهد رسید.
۵) اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
مشاركت
آب و هوا و اوقات شرعی کازرون
آب و هوای   
آخرين بروز رساني:-/۰۶/۰۲
وضعيت:
سرعت باد:
رطوبت:%
°
كمينه: °   بیشینه: °
فردا
وضعيت:
كمينه:°
بیشینه:°
کازرون
۱۴۰۳/۰۲/۰۴
اذان صبح
۰۵:۰۳:۲۶
طلوع افتاب
۰۶:۲۸:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۲:۰۶
غروب آفتاب
۱۹:۳۵:۲۶
اذان مغرب
۱۹:۵۲:۰۴